کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ معرفی انواع آن به همراه نکات مهم در انتخاب بهترین کریپتو ولت

1 آبان 1402
کیف پول ارز دیجیتال

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

یکی از اصطلاحات مهم در دنیای کریپتوکارنسی، کیف پول ارز دیجیتال است. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال در سال های اخیر رشد بسیار زیادی کرده است اغلب مردم با آن و خرید و فروش رمزارزها اشنا هستند. به همین دلیل درباره اصطلاحاتی مانند کریپتو ولت هم اطلاعاتی دارند. اما از آنجایی که یکی از گام های مهم در محافظت از دارایی انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال معتبر است، آشنایی با انواع کیف پول و بهترین ولت های ارز دیجیتال بسیار حائز اهمیت است. با توجه به همین موضوع، در این مطلب از هیرادکس تصمیم گرفتیم تا در مورد این موضوع صحبت کنیم. اگر به تازگی وارد دنیای کریپتوکارنسی و معاملات ارزهای دیجیتال شده اید، به شما توصیه می کنم که حتما این مطلب را بخوانید.

 

 کیف پول ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال هر چند به صورت فیزیکی وجود ندارند اما ماهیتی دیجیتال دارند و می توان آن ها را ذخیره کرد. کیف پول ارز دیجیتال یا کریپتو ولت ها بهترین ابزار برای نگهداری رمزارزها هستند. ولت ها در واقع کلید های خصوصی و عمومی را ذخیره می کنند که کاربران برای دریافت یا ارسال ارزهای دیجیتال به آن ها نیاز دارند.

 

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کریپتو ولت ها تقسیم بندی ها مختلفی دارند اما در حالت کلی آن ها را می توان به سه دسته نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی تقسیم کرد که در ادامه به اختصار هر کدام رو توضیح می دهیم.

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

کیف پول ‌های سخت افزاری، قطعه ای فیزیکی هستند که ظاهری شبیه به فلش مموری دارند. این کریپتو ولت ها به دلیل ذخیره سازی آفلاین داده ها، مطمئن‌ترین و امن‌ترین روش ذخیره سازی رمز ارزها به حساب می‌ آیند. به همین دلیل به افرادی که ارز دیجیتال زیادی دارند، توصیه می شود که از کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری استفاده کنند.

البته باید توجه داشته باشید که قیمت این کیف پول ها نسبت به انواع دیگر کمی گران تر است. هر چند هزینه کردن برای ارتقای امنیت، نوعی سرمایه گذاری به شمار می رود.

کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری

کیف پول های نرم افزاری روی سیستم‌ های رایانه ‌ای و دستگاه های هوشمند نصب می‌شوند. این ولت‌ ها تمامی اطلاعات کاربران را به‌صورت آنلاین ذخیره می ‌کنند. به همین دلیل است که این کیف پول ها همواره در معرض خطرات سایبری هستند و دارندگان آن ها، باید هنگام استفاده نهایت دقت را داشته باشد.

کیف پول کاغذی

یکی دیگر از انواع کیف پول ارز دیجیتال، ولت های کاغذی هستند. همان طور که از نام آن مشخص است این ولت ها جنسی از کاغذ دارند و کد خصوصی هر کوین را می ‌توان روی کاغذ چاپ و نگه‌داری کرد زیرا در این روش، کلیدها به هیچ سروری متصل نیستند. از آنجایی که این کیف پول ها می توانند در معرض خطراتی مانند پاره شدن، خیس شدن و سوختن قرار بگیرند، چندان ایمن نیستند.

البته یکی از ویژگی های مهم این کیف پول این است که قابل هک شدن نیست و هکرها نمی توانند از طریق حملات سایبری آن را بدست آورند.

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال

فاکتورهای مهم در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال

انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال برای اغلب افراد می تواند یک چالش جدی باشد. بهترین کار مقایسه کریپتو ولت ها با یکدیگر است. برای اینکار به فاکتورهای زیر در مورد هر wallet  توجه کنید:

متن باز بودن: به نرم‌افزارهایی که برنامه نویس آن، کد منبع و فایل ‌های نرم افزار را در اختیار تمام کاربران قرار می‌دهد متن باز گفته می شود. کیف پول‌های ارز دیجیتال که متن باز هستند، ایمنی زیادی دارند.

پشتیبانی از رمزارز مورد نظر شما: قبل از هر چیز، شما باید بررسی کنید که کیف پول ارز دیجیتال از کدام رمزارزها پشتیبانی می کند. برای مثال ممکن است دارایی شما اتریوم باشد، قطعا بهترین کیف پول بیت کوین به درد شما نمی خورد.

غیرحضانتی بودن: ویژگی غیر حضانتی بودن به این معنا است که کاربر حضانت کامل (تملک) دارایی ‌های خود را در اختیار دارد و از ارائه‌دهنده خدمات تنها به عنوان رابطی برای مدیریت آسان سرمایه استفاده می کند و توسعه‌دهندگان به اطلاعات کیف پول کاربر دسترسی نخواهند داشت.

برخورداری از امنیت بالا: مهم ترین فاکتوری که در مقایسه کریپتو ولت ها با یکدیگر باید در نظر بگیرید، امنیت آن ها است. بررسی کنید که اقدامات امنیتی اتخاذ شده برای کیف پول چیست. برای مثال آیا از احرار هویت دو عاملی پشتیبانی می کند یا خیر؟ علاوه بر این در مورد تاریخچه ولت تحقیق کنید. ببینید آیا تا به حال هک شده است یا خیر. قطعا بهتر است به سراغ کیف پول هایی بروید که تا به حال هکرها موفق نشده اند تا آن را هک کنند.

 

لیست کیف پول‌ های ارز دیجیتال

هر روز بر تعداد کیف پول های ارز دیجیتال افزوده می شود اما تمام آن ها از ویژگی های یک ولت خوب برخوردار نیستند و بهتر است که برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود به سراغ آن ها نروید. در ادامه می خواهیم لیستی از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال را در اختیار شما قرار دهیم.

Ledger Nano S

یکی از امن ترین کیف پول های سخت افزاری، لجر نانو اس است. مهم ترین ویژگی این کیف پول داشتن رابط کاربری نسبتا آسان است و شما می توانید به راحتی از آن برای حفظ دارایی های خود استفاده کنید. صفحه ‌نمایش روی دستگاه این امکان را فراهم کرده است تا به ‌طور مستقیم و بدون نیاز به کامپیوتر یا گوشی های هوشمند اطلاعات این کیف پول را مدیریت کنید. اگر میزان دارایی ارز دیجیتال شما زیاد است و نیاز به یک ولت خوب دارید Ledger Nano S بهترین گزینه برای شما است.

Ledger Blue

لجر بلو یکی دیگر از ولت هایی است که می تواند در لیست امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال قرار بگیرد. کلید خصوصی در این ولت درون یک چیپست امن قرار دارد که تنها توسط پین کد دارنده کیف پول قابل دسترسی است. مشابه این چیپست در پاسپورت‌ ها و کارت ‌های بانکی تعبیه شده است. استفاده و اتصال آسان از دیگر ویژگی های این کیف پول ارز دیجیتال است. این دستگاه تنها با دو دکمه قابل استفاده است. علاوه بر این تمام اطلاعات مورد نیاز توسط نمایشگر آن قابل مشاهده و تایید است.

Trezor Wallet

شاید کمتر کسی باشد که نام کیف پول ترزور ولت را نشنیده باشد. زیرا این ولت، اولین کیف پول سخت ‌افزاری بیت کوین است که در بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد. این کیف پول مشابه ولت های سخت افزاری دیگر بسیار امن است و گزینه مناسبی برای نگهداری بیت کوین و سایر کوین ها در حجم زیاد است. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این کیف پول؛ مربوط به پشتیبانی آن است. از آنجایی که شرکت تولید کننده این ولت، منابع آموزشی فراوانی برای این کیف پول در اختیار کاربران قرار می دهد، همین موضوع باعث شده است تا پشتیبانی Trezor گسترده و کامل باشد. به طوری که  ترزور به ‌عنوان دایره‌المعارف آنلاینی برای والت ‌های ارزهای دیجیتال شناخته می شود.

Ledger Nano X

یکی دیگر از کیف پول های سخت افزاری خوش نام در دنیای ارزهای دیجیتال، لجر نانو ایکس است. از مهم ترین ویژگی های این کیف پول می توان به دارا بودن رابط کاربری ساده و امنیت فوق‌العاده و فضای ذخیره سازی بالا اشاره کرد. لجر نانو ایکس با قابلیت اتصال بلوتوث عرضه شده است و کاربران به راحتی می توانند آن را به تلفن همراه خود متصل کنند و با امنیت کامل تراکنش ‌های خود را انجام دهند.  از آنجایی که تمامی اتصالات بلوتوث این دستگاه رمزگذاری شده است، از لحاظ امنیت جای هیچ نگرانی نیست.

Coinomi

کوینومی یک کیف پول نرم افزاری با رابط کاربری آسان و امنیت قابل است. این کیف پول ارز دیجیتال در نسخه ‌های موبایلی و دسکتاپ در دسترس است. کاربرانی که ناشناس بودن تراکنش ها برای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است، بهتر است که این ولت را برای نگهداری دارایی خود انتخاب کنند. زیرا کوینومی از مکانیسم احراز هویت استفاده نمی ‌کند. در این ولت مشخصات، آدرس آی ‌پی و اطلاعات کاربر مخفی شده است.

KeepKey

یکی دیگر از ولت های سخت افزاری محبوب در بین کاربران، کیپ کی است. امنیت این کیف پول سخت افزاری در بالاترین سطح قرار دارد و هک کردن آن عملا غیر ممکن است. این کیف پول با ساختار طراحی HD سازگار است و پشتیبانی ‌گیری آسان و انعطاف‌پذیری دارد. یکی از ویژگی های این کیف پول که باعث شده است تا افراد زیادی برای ذخیره دارایی های خود آن را انتخاب کنند، قیمت مناسب در مقایسه با سایر ولت های سخت افزاری است.

Exodus

هر چند کیف پول های سخت افزاری از لحاظ امنیت قوی هستند، اما تعدادی از کیف پول های ارز دیجیتال نرم افزاری هم وجود دارد که امنیت قابل قبولی دارند؛ یکی از این ولت ها، اکسودوس است. داشتن صرافی داخلی، امکان ذخیره و تبادل دارایی ‌های مبتنی بر بلاکچین از دیگر ویژگی های این کیف پول ارز دیجیتال است. هر چند اکسودوس نسبت به رقبای خود در دنیای کریپتوکارنسی تازه وارد به شمار می آید اما به خاطر طراحی منعطف و ویژگی های زیادی که دارد، موفق شده است تا نظر تریدرها را به خود جلب کند.

Electrum Wallet

بدون تردید یکی از بهترین ولت های ارز دیجیتال برای نگهداری و ارسال بیت کوین، الکتروم است. این کیف پول در نوامبر سال ۲۰۱۱ توسط توسط توماس ووگلتین برای رمزارز بیت کوین معرفی شد و طولی نکشید که به دلیل داشتن ویژگی های زیادی مانند  استفاده از رمزعبور و نوشته‌نگاری جهت ایمن سازی، استفاده سریع و آسان، استفاده از کد دو عاملی برای افزایش امنیت و … بین کاربران ارز دیجیتال بسیار معروف شد. این کیف پول در حاضر تنها از بیت کوین پشتیبانی می کند و به نظر نمی رسد برای ذخیره سازی سایر ارزهای دیجیتال برنامه ای داشته باشد.

Trust Wallet

تراست ولت در بین کیف پول های نرم افزاری از شهرت و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از ویژگی های این کیف پول داشتن کاربری ساده و جذاب است که باعث شده است حتی افراد مبتدی هم به راحتی از این ولت استفاده کنند. سایر مزایای تراست ولت عبارتند از رایگان بودن، دسترسی راحت، امکان تعیین رمز عبور برای ورود به کیف پول، قابلیت نصب همزمان روی چند دستگاه موبایل و ذخیره شدن کلیدهای خصوصی روی دستگاه کاربر.

علاوه بر موارد فوق ،صرافی غیرمتمرکز درون ساخت این کیف پول به کاربران این امکان را می دهد تا ارزهای دیجیتال را با یکدیگر تبادل کنند. همچنین از طریق برنامه کیف پول تراست می توان به طور مستقیم با برنامه‌ های غیرمتمرکز ارتباط برقرار کرد.

Atomic Wallet

اتمیک ولت یک کیف پول نرم افزاری است که امکان مدیریت، ذخیره، خرید و فروش انواع رمزارزها و توکن‌ها را بریا کاربران خود فراهم کرده است. برخورداری از امنیت بالا، ناشناس بودن و غیرمتمرکز سازی از مهم ترین ویژگی های اتمیک ولت است. این کیف پول در دو نسخه موبایل و دسکتاپ در دسترس استو به دلیل داشتن رابط کاربری ساده گزینه مناسبی برای افراد مبتدی هم است. اتمیک ولت از کوین های زیادی مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، ریپل، تتر، ایاس، استلار و … پشتیبانی می کند.

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال

نحوه ساخت کیف پول ارز دیجیتال

نحوه ساخت کیف پول ارز دیجیتال برای هر ولت متفاوت است. در حالت کلی فرآیند سختی ندارد و اغلب افراد به راحتی می توانند این کار را انجام دهند. ما در ادامه، نحوه ساخت کیف پول ارز دیجیتال را به صورت کلی توضیح می دهیم. شما از این راهنما می توانید برای ایجاد حساب کاربری در اغلب ولت ها کمک بگیرید.

اولین مرحله: نصب کیف پول ارز دیجیتال

اولین کار برای اینکه یک کیف پول ارز دیجیتال برای خود ایجاد کنید این است که برنامه را در گوشی خود نصب کنید. برای نصب ولت مورد نظر حتما به سایت اصلی مراجعه کنید و از دانلود و نصب از سایت های غیرمعتبر جدا خودداری کنید. زیرا یکی از روش های کلاهبرداری در ارز دیجیتال این است که هکرها با نام کیف پول های معتبر، لینک های مخرب را در اینترنت منتشر می کنند تا قربانیان خود را به دام بیاندازند.

دومین مرحله: وارد شدن به برنامه

پس از نصب کیف پول، وارد برنامه شوید. اولین گزینه‌ای که باید انتخاب کنید Creat a new wallet است. البته می‌توانید از گزینه I already have a wallet نیز استفاده کنید که برای بازیابی کیف پولی است که قبلا داشتید و اکنون می‌خواهید آن را باز کنید.

سومین مرحله: وارد کردن اطلاعات مورد نیاز

اطلاعاتی که هر کیف پول از کاربران خود درخواست می کند، متفاوت است. اما در اغلب موارد این شامل اطلاعات شخصی نمی شود.

 

کدام کیف پول ارز دیجیتال امن است؟

در قسمت قبلی لیستی از امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال را به شما معرفی کردیم. شما باید توجه داشته باشید که حتی اگر امن ترین کیف پول ارز دیجیتال را داشته باشید اما در حفظ اطلاعات خود مانند کلید خصوصی و عبارت بازیابی کوتاهی کنید، نه تنها هکرها بلکه افراد عادی هم به راحتی می توانند به دارایی شما دسترسی داشته باشند.

این موضوع در ارتباط با کیف پول های نرم افزاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین باید از سیستم خود در مقابل حملات سایبری محافظت کنید. برای مثال با نصب یک بدافزار روی دستگاه شما، کیف پول در معرض خطر هک قرار می‌گیرد.

در حالت کلی برخی نکات وجود دارد که به شما در ارتقای امنیت کیف پول ارز دیجیتال کمک خواهد کرد. این نکات به شرح زیر است:

  • اطلاعات خود را در ارتباط با حملات فیشینگ افزایش دهید.
  • از ورود به وب ‌سایت ‌ها و کلیک روی لینک ‌های ناشناخته و غیر معتبر خودداری کنید.
  • از نصب و استفاده از کیف پول‌ های ناشناخته و غیرمعتبر برای ذخیره‌ رمزارزهای خود اجتناب کنید.
  • تایید هویت عاملی را روی کیف پول ارز دیجیتال خود فعال کنید.
  • برای اتصال کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه خود به اینترنت از اینترنت‌های عمومی استفاده نکنید.
  • رمز عبور سخت و پیچیده و غیر قابل حدس انتخاب کنید. (رمز عبور شما بهتر است که حداقل هشت کاراکتر داشته باشد و این کاراکترها ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نشانه ‌ها باشد)
  • همواره از حساب کاربری کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

 

قابلیت چند امضایی (Multi-Sig) در کیف پول ارز دیجیتال

حفظ امنیت و تلاش برای ارتقای امنیت کیف پول های ارز دیجیتال در سال های اخیر به یکی از چالش های مهم شرکت های توسعه دهنده کریپتو ولت ها تبدیل شده است. آن ها سعی می کنند با افزودن برخی قابلیت ها، آن ها را در مقابل خطرات احتمالی محافظت کنند. یکی از ویژگی هایی جدیدی که برخی از کیف پول ها از آن پشتیبانی می کنند، قابلیت چند امضایی است. Multi Signature یک ویژگی امنیتی است که برای انجام تراکنش‌ها، نیاز به تأیید گروهی از کاربران است.

این قابلیت نه تنها باعث افزایش امنیت کیف پول و تراکنش های انجام شده می شود، بلکه مدیریت تراکنش ها را هم آسان تر می کند. برای مثال فرض کنید که انجام یک تراکنش نیاز به تأیید ریاست، مدیرمالی و یک عضو هیئت‌مدیره وجود داشته باشد، تمامی این افراد باید تراکنش را تأیید کنند تا تراکنش نهایی شود. در صورتی که تنها یکی از آن ها تراکنش را تایید نکند؛ این فرآیند انجام نخواهد شد.

برخی از کیف پول های ارز دیجیتال که از قابلیت Multi Signature پشتیبانی می کنند عبارت است از:

  • Castle
  • UniPass
  • Cashmere
  • Bitalo
  • Snowflake
  • Goki
  • Rabby Wallet
  • Armory
  • Wallet 3
  • Squads
  • BitGo
  • MPCVault
  • Liminal

در کنار مزایایی که Multi Signature در کیف پول ارز دیجیتال برای کاربران دارد، برخی محدودیت ها هم ایجاد می کند که نباید از آن چشم پوشی کرد. برای مثال نهایی شدن تراکنش نیاز به زمان بیشتری دارد، زیرا برای تایید آن نیاز به مشارکت گروهی از افراد است.

 

بکاپ گرفتن از کیف پول های ارز دیجیتال

اگر قرار باشد فقط یک راهکار برای افزایش امنیت دارایی ارزهای دیجیتال در کریپتو ولت به شما ارائه دهیم این است که حتما یک بکاپ یا نسخه پشتیبان از کیف پول خود تهیه کنید. پشتیبان‌گیری از کیف پول این امکان را به شما خواهد داد تا اگر به هر دلیلی نتوانستید به گوشی خود دسترسی داشته باشید، بتوانید ارزهای دیجیتال  خود را بازیابی کنید.

نکته بسیار مهم: در صورت نگرفتن بک‌آپ از کیف پول، اگربه هر دلیلی نرم‌افزار از روی گوشی پاک شود یا مشکلی برای تلفن همراه پیش بیاید، هیچ راهی برای بازیابی ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

در این قسمت می خواهیم مراحل بکاپ گرفتن از کیف پول تراست ولت را به شما آموزش دهیم. در صورتی که از سایر کیف پول های ارز دیجیتال استفاده می کنید، می توانید از راهنمای آن ولت یا منابع معتبر برای گرفتن نسخه پشتیبان استفاده کنید.

  • ابتدا به قسمت تنظیمات بروید.
  • سپس روی wallets کلیک کنید.
  • در ادامه روی ولتی که می‌خواهید از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید کلیک کنید.

نحوه ایجاد کیف پول ارز دیجیتال

  • روی سه نقطه کنار آن بزنید.
  • روی عبارت Show recovery phrase کلیک کنید.
  • عبارت بازیابی کیف پول به شما نمایش داده می‌شود.
  • این کلمات را دقیقا با همین ترتیب نوشته شده یادداشت کنید.

این 12 کلمه را نباید به هیچ عنوان در اختیار سایرین قرار دهید. لازم است که از آن به خوبی مراقبت کنید. زیرا در صورتی که رمز ولت خود را فراموش کنید، تنها از طریق همین کلمات قادر به بازیابی کیف پول خود خواهید بود.

 

کیف پول صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌های کریپتو معمولاً دارایی‌های کاربران خود را در یک کیف پول سرد نگهداری می‌کنند. در صورتی که از صرافی های خارجی استفاده می کنید یا صرافی هایی که از اعتبار کافی برخوردار نیستند، نگهداری رمزارزها در کیف پول صرافی ارز دیجیتال برای مقادیر اندک پول و کسانی که هنوز کیف پول جایگزینی پیدا نکرده‌اند، مناسب است.

اما شما ارزهای دیجیتال خود را به راحتی می توانید در کیف پول صرافی هیرادکس ذخیره کنید. تمام دارایی کاربران در این صرافی با بالاترین سطح امنیتی، نگهداری می شود و جای هیچگونه نگرانی برای محافظت از ارزهای دیجیتال حتی در حجم زیاد نیست. شما می توانید با ثبت نام در هیرادکس و ورود به دنیای هیجان انگیز کریپتوکارنسی هم از خرید و فروش ارزهای دیجیتال لذت ببرید و هم با امنیت کامل معاملات خود را انجام دهید.

 

سوالات متداول درباره کیف پول ارز دیجیتال

نصب، راه اندازی و استفاده از کریپتو ولت ها ممکن است با چالش هایی همراه باشد. در این قسمت تصمیم گرفتیم تا به پر تکرارترین سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

چرا موجودی کیف پول من به روز رسانی نشده است؟

گاهی اوقات قرار است که شما از فردی مقداری ارز دیجیتال دریافت کنید. پس از مدتی از او پیامی مبنی بر ارسال موفقیت آمیز رمزارزها دریافت می کنید، اما وقتی کریپتو ولت خود را چک می کنید، موجودی شما افزایش پیدا نکرده است. در این مواقع بهترین روش این است که وضعیت تراکنش را در اکسپلورر چک کنید.

مقداری ارز دیجیتال را به آدرس اشتباه ارسال کرده ام برای بازگردانی آن چکار کنم؟

برای استفاده از کیف پول‌ ها احتیاج به دقت و توجه بسیاری دارید، به این دلیل که در ارزهای دیجیتال، نمی توانید تراکنش‌ها را بازگردانید و یک اشتباه می ‌تواند ضرر جبران‌ ناپذیری به شما وارد کند.

آیا دیگران می توانند موجودی کیف پول ارز دیجیتال را مرا ببینند؟

هر فردی که آدرس کیف پول شما را داشته باشد می تواند تراکنش های انجام شده و موجودی ولت را از طریق وارد کردن آدرس در اکسپلورر مشاهده کند. ( البته بلاک‌چین برخی ارزها چنین قابلیتی ندارند .)

موجودی کیف پول ارز دیجیتال من خالی شده است چکار کنم؟

در صورتی که کیف پول شما هک شده است متاسفانه باید بگوییم که عملا کاری نمی توانید بکنید. هر چند آدرس کیف پولی که دارایی شما به آن انتقال یافته است را می توانید ردیابی کنید اما به دلیل ویژگی محرمانگی ارزهای دیجیتال نمی توانید به دارنده آن دسترسی داشته باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.