کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز چیست؟

3 تیر 1402
کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

کیف پول ارز دیجیتال در حالت کلی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شود. مهم ترین تفاوت کیف پول متمرکز و غیر متمرکز در این است که نهاد یا شخص ثالث به کیف پول غیرمتمرکز دسترسی ندارد. با توجه به اینکه کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز در مقایسه با نوع متمرکز کمتر شناخته شده است، در این مقاله از هیرادکس قرار است این موضوع را بررسی کنیم.

در صورتی که برای نگهداری از ارزهای دیجیتال خود به دنبال یک ولت غیرمتمرکز هستید حتما این مطلب را مطالعه کنید؛ زیرا ولت های غیرمتمرکز انواع مختلفی دارند و هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که باید مورد توجه قرار دهید.

 

کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز

کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز

هر کیف پول ارز دیجیتال دارای دو کلید عمومی و خصوصی است. کلید خصوصی دقیقا همان چیزی است که برای دسترسی به دارایی‌های خود نیاز خواهید داشت. زمانی که این کلید از دست برود، تمام دارایی‌های شما نیز از بین می‌رود. در کیف پول ارز دیجیتال متمرکز، ارائه دهنده سرویس کیف پول می‌ تواند به کلید خصوصی کاربران خود دسترسی داشته باشد، اما در کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز این امکان پذیر نیست.

چرا کیف پول غیرمتمرکز طرفداران زیادی دارد؟

با توجه به اینکه ذات بازار رمزارزها غیرمتمرکز است؛ استفاده از کیف پول های متمرکز نوعی با این موضوع تعارض دارد. بسیاری از افرادی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می شوند به دلیل غیرمتمرکز بودن این بازار است که آن را انتخاب کرده اند؛ زیرا می خواهند بدون آنکه واسطه ای به اطلاعات آن ها دسترسی داشته باشد، معاملات یا مبادلات خود را انجام دهند.

کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری غیرمتمرکز

کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز

کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز

کیف پول ارز دیجیتال را می توان در حالت کلی به دو دسته نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم کرد. کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری روی دستگاه های هوشمند و رایانه ها نصب می شود. این کیف پول ها برای تریدهای روزانه مناسب هستند و برای نگهداری سرمایه با حجم بالا توصیه نمی شوند. (از آنجایی که کیف پول های نرم افزاری در بستر اینترنت فعالیت می کنند، احتمال این وجود دارد که مورد حمله هکرها قرار بگیرند و دارایی کاربران به سرقت برود.)

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری دستگاهی فیزیکی است که برای ذخیره‌سازی امن دارایی ‌های دیجیتال طراحی شده است. امنیت این کیف پول ها نسبت به کیف پول نرم افزاری بسیار زیاد است. به همین دلیل یک گزینه مناسب برای افرادی هستند که به دنبال یک کیف پول برای ذخیره دارایی دیجیتال خود در حجم بالا هستند.

آیا کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز قانون‌گذاری می‌ شود؟

واقعیت این است که در حال حاضر کیف پول غیرمتمرکز کاملا غیرمتمرکز نیست و دولت ها و قوانین کشورها در ارائه خدمات کیف پول ها تاثیر دارند. به عنوان مثال برخی از کیف پول های غیرمتمرکز به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران، حساب کاربران ایرانی را مسدود می کنند.

کیف پول های غیرمتمرکز بدون تاثیر از قوانین نیستند و ممکن است در سال های آتی، قانون‌گذاری سخت تری نسبت به آن ها اعمال شود. هر چند از نظر برخی افراد این قانونگذاری از جهت اینکه جلوی برخی از کارهای غیرقانونی مانند پولشویی گرفته می شود، ضروری است.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز کدام است؟

کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز

کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز

در حال حاضر تعداد کیف پول های غیر متمرکز زیاد است. به همین دلیل انتخاب بهترین ولت غیرمتمرکز ممکن است برای اغلب افراد دشوار باشد؛ زیرا هر کدام از آن ها معایب و مزایای خود را دارند. با توجه به همین موضوع در ادامه بهترین ولت های غیرمتمرکز را به شما معرفی می کنیم که از کاربران و متخصصان ارزهای دیجیتال، نمره قابل قبولی دریافت کرده‌ اند. تعدادی از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال غیرمتمرکز عبارت است از:

  • کیف پول تراست ولت (trust wallet)
  • کیف پول اکسودوس (Exodus)
  • کیف پول متامسک (metamask)
  • کیف پول مای سلیوم (MyCelium)
  • کیف پول تروزر (trezor)
  • کیف پول لجر (ledger)

کیف پول ارز دیجیتال متمرکز بهتر است یا غیرمتمرکز؟

پاسخ این سوال به این بستگی دارد که شما از کیف پول ارز دیجیتال چه انتظاری دارید؟ در صورتی که محرمانگی و عدم دسترسی شخص ثالث به دارایی شما بسیار مهم است بهتر است که کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب کنید. در غیر این صورت می توانید از انواع کیف پول ارز دیجیتال متمرکز استفاده کنید.

قبل از انتخاب ولت حتما در مورد مزایا و معایب هر کدام تحقیق کنید تا بتوانید از سرمایه خود به خوبی محافظت کنید؛ زیرا در سال های اخیر تعداد کیف پول های ارز دیجیتال بسیار زیاد شده است، اما متاسفانه تمام آن‌ ها از امنیت کافی برخوردار نیستند.

آیا تجربه کار با کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز را داشته اید؟ به نظر شما بهترین کیف پول غیرمتمرکز کدام است؟ در صورت داشتن هرگونه سوال از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.