کلید خصوصی و عمومی ارز دیجیتال چیست؟

12 تیر 1402
کلید خصوصی و عمومی ارز دیجیتال

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

کلید عمومی و کلید خصوصی دو اصطلاح بسیار مهم در حوزه ارزهای دیجیتال است. اگر به درستی متوجه مفاهیم آن نشوید ممکن است دارایی خود را به خطر بیاندازید. با توجه به اینکه در صرافی ارز دیجیتال هیرادکس ما سعی می کنیم به مفاهیم مهم ارزهای دیجیتال بپردازیم تا شما با آگاهی بیشتری معاملات خود را انجام دهید، در این مطلب قرار است به تمام سوالات شما درباره کلید خصوصی و عمومی پاسخ دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

کلید عمومی چیست؟

کلید عمومی (Public Key) یا پابلیک کی همان آدرس کیف پول شما است (کلید عمومی مانند شماره کارت‌های بانکی است). شما می‌ توانید کلید عمومی را در اختیار همه قرار دهید تا با استفاده از آن آدرس به حساب شما رمز ارز واریز کنند. کلید عمومی برای رمز‌گذاری به کار می‌رود و با استفاده از آن نمی‌توان چیزی را رمزگشایی کرد (کسی با داشتن شماره کارت بانکی شما نمی‌ تواند به دارایی شما دسترسی داشته باشد و آن را برداشت کند، فقط می تواند پول واریز کند). پس انتشار کلید عمومی در فضای آزاد هیچ مشکلی را برای دارنده کلید پیش نمی‌آورد.
حتی بسیاری از خیریه ها در سراسر دنیا کلید عمومی خود را در شبکه های مجازی به اشتراک می گذارند تا افراد بدون محدودیت جغرافیایی بتوانند به آن آدرس رمز ارز واریز کنند.

 

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی (Private Key) یا پرایویت کی دقیقا همان چیزی است که به شما این امکان را می‌دهد تا به رمز ارزه‌ای خود دسترسی داشته باشید. کلید خصوصی رشته ای طولانی از اعداد و حروف است که حدس زدن آن امکان پذیر نیست. پرایویت کی برای رمز‌گشایی و امضای دیجیتال داده‌ها به کار می‌ رود و به همین دلیل نباید با کسی به اشتراک گذاشته شود.

 

کلید عمومی و کلید خصوصی چگونه تولید می شود؟

کلید خصوصی و عمومی ارز دیجیتال

کلید خصوصی و عمومی ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال (فرقی نمی کند که نرم افزاری یا سخت افزاری باشد) ابتدا عبارت بازیابی را ایجاد کرده و سپس از روی آن کلید خصوصی را تولید می کند. برخی از کیف پول های ارز دیجیتال وظیفه نگهداری از کلید خصوصی را بر عهده می گیرند (کیف پول های حضانتی)، برخی نیز بر عهده خود کاربر می گذارند تا از کلید خصوصی محافظت کند (کیف پول های غیر حضانتی). سپس کلید عمومی با قرار گرفتن کلید خصوصی در یک تابع هش یک طرفه تولید می ‌شود.

 

آیا کلید خصوصی را از طریق کلید خصوصی می توان ایجاد کرد؟

هر زمان که بخواهید، می‌توانید کلید عمومی را از طریق کلید خصوصی ایجاد کنید؛ اما رسیدن به کلید خصوصی از طریق کلید عمومی تقریبا غیر ممکن است و حتی با در دست داشتن قوی‌ترین رایانه‌های مدرن نیز این کار به صرف وقت و انرژی زیادی دارد.

 

روش بازیابی کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی و عمومی ارز دیجیتال

کلید خصوصی و عمومی ارز دیجیتال

در صورتی که به هر دلیلی دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال خود ندارید و می خواهید دارایی خود را به یک کیف پول دیگر منتقل کنید؛ تنها یک راه برای شما وجود دارد. آن هم استفاده از عبارت بازیابی است.

با استفاده از عبارات بازیابی (Backup phrase/Seed) می توان کلید های خصوصی نظیر آدرس های تولید شده با آن Seed را پیدا کرد. در واقع تمام آدرس هایی که کیف پول شما می سازد و کلیدهای خصوصی نظیر آن ها تماماً از روی همان Seed یا ۱۲ کلمه بازیابی ساخته می شود. پس از روی Seed می توان آدرس ها و کلیدهای خصوصی را پیدا کرد ولی عکس این عمل امکان پذیر نیست.

توجه داشته باشید که اگر عبارت بازیابی خود را هم گم کرده باشید عملا برای همیشه دسترسی خود را به دارایی ارز دیجیتال از دست خواهید داد و قادر به فروش یا انتقال آن نخواهید بود. به همین دلیل است که محافظت از کلید خصوصی و عبارت بازیابی بسیار حائز اهمیت است.

 

تفاوت آدرس کیف پول با کلید عمومی چیست؟

برخی از افراد فکر می کنند که آدرس کیف پول با کلید عمومی یک چیز است؛ اما این دو با یکدیگر متفاوت هستند. کاربران هنگام ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر از آدرس‌ها استفاده می‌کنند و وظیفه کلید‌های عمومی که در تراکنش‌ها همراه با امضای دیجیتال به شبکه ارسال می ‌شود، تایید صحت امضا و اطمینان از درستی کلید خصوصی مربوط به آدرس ارز دیجیتال مورد نظر است. در واقع می توان گفت آدرس کیف پول ارز دیجیتال در اصل نسخه هش شده کلید عمومی است. کلیدهای عمومی فشرده و کوتاه می‌شوند تا ارسال آدرس آسان تر شود.

توجه داشته باشید که کلید عمومی را نمی‌توان از طریق آدرس عمومی به دست آورد، از طرفی کلید عمومی مربوط به یک آدرس پس از انجام یک تراکنش مشخص می‌شود. به عنوان مثال با اینکه آدرس عمومی اولین بلاک بیت کوین مشخص است، اما کلید عمومی آن به دلیل خرج نکردن بیت کوین‌ ها هنوز مشخص نیست.

 

چگونه از کلیدها خصوصی خود محافظت کنیم؟

کلید خصوصی یک رشته کد متنی طولانی است که کمتر کسی می تواند آن را بخاطر بسپارد. از طرفی در صورتی که کلید خصوصی گم شد دسترسی مجدد به دارایی ارز دیجیتال ممکن است بسیار دشوار باشد یا در شرایطی حتی غیرممکن.

به همین دلیل توصیه می کنیم نسبت به نگهداری کلید خصوصی خود دقت کافی داشته باشید. بهترین روش نگهداری کلید خصوصی، تهیه بک آپ از آن و نگهداری در مکانی امن است.

در صورتی که برای ذخیره کلید خصوصی از سرویس های آنلاین استفاده می کنید باید مراقب بدافزارها باشید؛ زیرا در صورتی که اقدامات امنیتی لازم را اتخاذ نکرده باشید ممکن است که سیستم شما به انواع بدافزار آلوده شود. فرد مهاجم از طریق بدافزار به اطلاعات مهم شما دسترسی پیدا می کند و می تواند با پیدا کردن کلید خصوصی، دارایی ارز دیجیتال شما را به حساب خود منتقل کند. به همین دلیل بهتر است که ذخیره آفلاین کلید خصوصی از امنیت بیشتری برخوردار است.

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با کلید عمومی و خصوصی می توانید دیدگاهتان را برای ما بنویسید تا در اسرع وقت کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.