روش های کلاهبرداری تلگرامی ارزهای دیجیتال

25 مهر 1402
کلاهبرداری تلگرامی ارزهای دیجیتال

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

با توجه به سودآوری بازارهای ارز دیجیتال در سال های اخیر، یک بستر جذاب برای افراد کلاهبردار و هکرها فراهم شده است. متاسفانه از آنجایی که روش های کلاهبرداری روز به روز متنوع تر می شود، در این مقاله تصمیم گرفتیم تا در مورد شیوه های کلاهبرداری در یکی از شبکه های اجتماعی محبوب صحبت کنیم. تلگرام یک سرویس پیام رسان با قابلیت های زیادی است، به همین دلیل کاربران قابل توجهی هم دارد.

این موضوع از آن لحاظ برای ما حائز اهمیت است که کلاهبرداران این موضوع را به خوبی می دانند و از این رسانه برای به دام انداختن قربانیان خود استفاده می کنند. اگر می پرسید چطور؟ در این مطلب با ما همراه باشید، زیرا قرار است به این سوال پاسخ دهیم.

 

3 تکنیک رایج برای به دام انداختن قربانی ها از طریق تلگرام

متاسفانه روزانه افراد زیادی دارایی خود را از طریق دام هایی که برای آن ها در رسانه های اجتماعی پهن شده است از دست می دهند. هر چند کلاهبرداران از شیوه ها مختلفی برای اینکار استفاده می کنند اما ما می خواهیم در مورد 3 روش رایج صحبت کنیم.

فروش توکن تقلبی توسط فردی که از طریق تبلیغات معروف شده است
شاید برای شما هم پیش آمده است که به یکباره متوجه می شوید که فردی از طریق راه اندازی تبلیغات پر سر و صدا در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یک چهره معروف می شود. در اغلب موارد هم هیچ اطلاعاتی در مورد گذشته این فرد در دست نیست. بعد از مدتی این فرد با ایجاد کانال تلگرامی شروع به جمع کردن کاربر می کند. محتواهای کانال می تواند آموزشی باشد. بعد از مدتی این فرد یک توکن برای سرمایه گذاری معرفی می کند و کاربران خود را به خرید آن تشویق می کند. در بیشتر موارد این توکن، یک توکن جعلی است و هدف جمع آوری سرمایه قربانیانی که است که با هدف کسب سود، اقدام به خرید این توکن می کنند. شخص مورد نظر بعد از آنکه نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کرد با بستن کانال تلگرامی به ناگهان ناپدید می شود و از آن همه تبلیغات و هیاهو فقط مشتی توکن جعلی در کیف پول کاربران باقی می ماند.

ایجاد کانال تلگرامی برای معرفی توکن های جدید در صرافی غیرمتمرکز
یکی دیگر از روش های کلاهبرداری تلگرامی ارزهای دیجیتال که در چند وقت اخیر بسیار رایج شده است این است که کانال های تلگرامی با مخاطب زیاد یک توکن جدید را معرفی می کنند که در صرافی های غیرمتمرکز معامله می شود و سودآوری بسیار زیادی دارد. حتی ممکن است برای جلب اعتماد کاربران، استخر نقدینگی برای این توکن ایجاد شود. اجازه بدهید یک مثال دیگر برای این نوع کلاهبرداری بزنیم. فرض کنید یک پروژه واقعی که قرار است در یکی از صرافی های غیرمتمرکز مانند مکسی لیست شود، بین کاربران معروف می شود. افراد کلاهبردار با استفاده از نام این پروژه اما راه اندازی آن روی شبکه متفاوتی اقدام به فروش توکن های خود از طریق کانال های تلگرامی می کنند که هیچ اعتباری ندارند.

استفاده از پامپ و دامپ برای معرفی توکن های تقلبی
یکی دیگر از تکنیک های کلاهبرداری تلگرامی ارز دیجیتال به این صورت است که یک توکن تقلبی ایجاد می شود و افرادی که آن را ایجاد کرده اند با خرید آن و تزریق مقداری نقدینگی به بازار باعث پامپ قیمت آن می شوند. سپس از این اتفاق به عنوان یک دلیل برای سودآور بودن این ارز دیجیتال استفاده می کنند. زمانی که قیمت به میزان مطلوب افراد کلاهبردار برسد، پوزیشن‌های خود را لیکوئید و نقد کرده و از بازار خارج می‌شوند.
در این مرحله، عرضه دارایی بسیار بیشتر از تقاضای آن شده و قیمت آن شروع به کاهش خواهد کرد. در نتیجه، سرمایه گذارانی که به تازگی دارایی مورد نظر را خریداری کرده‌اند، با ضرردهی بالایی مواجه می‌ شوند.

کلاهبرداری تلگرامی ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری تلگرامی ارزهای دیجیتال

ابزارهایی برای تشخیص توکن های تقلبی که در کانال های تلگرامی معرفی می شوند

روش ها و ابزارهای مختلفی برای تشخیص توکن های جعلی و کلاهبرداری وجود دارد که ما در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

سایت دکس تولز (Dextools): یک پلتفرم عالی برای مشاهده سریع آنچه است که در ارتباط با یک توکن اتفاق می افتد. پس از جستجوی آدرس قرارداد توکن، می‌ توانید لیست تمام خرید ها و فروش ‌های توکن را مشاهده کنید. اگر هیچ سفارش فروشی نمی بینید، این احتمال وجود دارد که نوعی محدودیت برای فروش وجود دارد.

سایت یونی کریپت (Unicrypt): این سایت یک ابزار عالی برای بررسی سریع وضعیت نقدینگی برای یک توکن خاص است. اگر نقدینگی اولیه سازنده توکن قفل شود، آن ‌ها نمی‌توانند وجوه را برداشت کنند (راگ پول)، در واقع وجوه را می‌دزدند.

سایت توکن اسنیفر (Token Sniffer): توکن اسنیفر یک ابزار آسان است که می تواند برای جستجوی توکن های مختلف در زنجیره هوشمند اتریوم و بایننس استفاده شود. کاربران در این سایت به سادگی آدرس قرارداد توکن را در نوار جستجو کپی کرده و جایگذاری می کنند. از طرف دیگر فهرست کلاهبرداری ‌ها و هک ‌های شناخته‌ شده در این سایت لیست شده است که شما با جستجو در آن متوجه می شوید که آیا یک توکن مشکوک لیست شده است یا خیر.

کلاهبرداری تلگرامی ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری تلگرامی ارزهای دیجیتال

لطفا طمع نکنید

در مقالات هیرادکس بارها و بارها به این موضوع اشاره کرده ایم که در حوزه ارزهای دیجیتال نباید طمع کنید. طمع برای کسب سود بیشتر، مهم ترین عامل از دست رفتن سرمایه اغلب افرادی است که در دام کانال های تلگرامی کلاهبرداری می افتند.

هرگز فراموش نکنید که بازار ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان است و چیزی به نام سود ثابت، قطعی، تضمین شده وجود ندارد. هر پروژه ای که این وعده ها را به شما می دهد بدون تردید یک شیوه کلاهبرداری است و نباید به هیچ وجه بخشی از دارایی خود را برای سرمایه گذاری روی آن اختصاص دهید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.