پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین در این مقاله

31 خرداد 1402
پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

سال‌ها قبل از این، شاید تعداد افرادی که با بیت کوین و ارزهای دیجیتال آشنایی داشتند، زیاد نبود؛ اما امروزه کمتر کسی است که با این اصطلاحات آشنا نباشد؛ اما با توجه به اینکه کریپتوکارنسی یک فناوری نوظهور است، قطعا هنوز سوالات زیادی درباره بیت کوین وجود دارد.

با توجه به همین موضوع تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین پاسخ دهیم. در ادامه با هیرادکس همراه باشید.

 

بیت کوین چیست؟

پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

اجازه بدهید برای پاسخ به این سوال به سال ۲۰۰۸ برگردیم، سالی که بیت کوین متولد شد. سالی که یک شخص ناشناس که خود را «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) نامیده بود، بیت کوین را به جهان معرفی کرد. او در یک مقاله به تشریح کلیات و عملکرد این یک نوآوری پرداخت.

بیت کوین به زبان خیلی ساده یعنی پول مجازی، پولی که وجود فیزیکی ندارد و شما نمی‌توانید آن را مانند اسکناس صد دلاری تا بزنید و توی کیف یا جیبتان بگذارید. به خاطر همین نام این پول مجازی بیت کوین گذاشته شد؛ زیرا واژه‌ی «بیت» (Bit) به معنای یک واحد اطلاعاتی که تنها می‌تواند حالت صفر یا یک به خود بگیرد و «کوین» (Coin) به معنای پول است.

 

بیت کوین را چه کسی اختراع کرد؟

همان طور که در سوال قبلی جواب دادیم، خالق بیت کوین خود را ساتوشی ناکاموتو معرفی کرده است. هیچ کس نمی داند که آیا ساتوشی یک فرد یک نهاد یا یک گروه است. هر چند حدس هایی در مورد هویت واقعی او زده می شود، اما تا به امروز هیچ کدام به قطعیت نرسیده است و نمی‌توان گفت که خالق بیت کوین، واقعا کیست.

 

بیت کوین چرا به وجود آمد؟

سال 2008 برای بسیاری از مردم آمریکا سالی است که به خاطرات چندان خوشایندی گره نخورده است. 2008 سالی بود که بحران مالی، مردم کشور آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داد و حباب بازار مسکن آمریکا منفجر شد و بیکاری و تورم پاسخ اقتصاد کشور به این بحران بود.

در پی این بحران مالی، ارزش پول کشور افت چشمگیری کرد. در همین زمان بود که بیت کوین به وجود آمد. ارزش ذاتی بیت کوین هیچ ارتباطی با دولت صادر کننده پول مثل دلار آمریکا ندارد. به همین دلیل ارزش آن تحت تاثیر بحران نخواهد بود و محل امنی برای نقل و انتقالات مالی است. از طرف دیگر بیت کوین یک ذخیره ارزش به شمار می‌رود و به همین دلیل افراد زیادی که به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود هستند خرید بیت کوین را یک سرمایه‌گذاری مطمئن می‌دانند.

 

بیت کوین چگونه تولید می شود؟

برخلاف ارزهای سنتی، بیت کوین از طرف یک بانک مرکزی یا دولت صادر و پشتیبانی نمی ‌شود بلکه کوین‌های جدید طی فرایندی به نام ماینینگ یا استخراج تولید می‌شوند.

 

وایت پیپر بیت کوین چیست؟

پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

وایت پیپر سندی است که در آن، خالق بیت کوین درباره بیت کوین صحبت کرده است و به این سوال جواب داده است که بیت کوین چرا آمده و قرار است چه مشکلی را حل کند. نه تنها بیت کوین، بلکه تمام ارزهای دیجیتال دارای وایت پیپر هستند. مطالعه وایت پیپر یک ارز دیجیتال بسیار مهم است؛ زیرا شما می توانید در مورد آن ارز دیجیتال یک دید کلی داشته باشید.

نکته: بسیاری از رمزارزهایی که معتبر نیستند دارای وایت پیپر واضح و شفاف نیستند. حتی در مواردی وایت پیپر ندارند.

 

بیت کوین را چه کسی کنترل می کند؟

مهم‌ترین ویژگی بیت کوین همین است که توسط خالق خود یا یک نهاد و گروه خاصی اداره نمی شود. بلکه توسط کاربران خود کنترل و مدیریت می شود. اگر قرار باشد تغییری در بیت کوین ایجاد شود، باید تمام کاربران این تغییر را تایید کنند.

 

بیت کوین چگونه استخراج می شود؟

پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

همان طور که گفتیم بیت کوین از طریق فرآیندی به نام استخراج یا ماینینگ تولید می شود. ماینینگ بیت کوین یک فرایند است که توسط افراد و شرکت ‌ها برای تأیید و پردازش تراکنش‌ ها در شبکه بیت کوین انجام می ‌شود. در این فرایند، ماینرها با استفاده از توان محاسباتی کامپیوترهای خود، سعی می ‌کنند مسئله ‌هایی را حل کنند که به عنوان اثبات برای صحت تراکنش‌ ها و ایجاد بلوک ‌های جدید در شبکه بیت کوین استفاده می ‌شوند.

برای انجام ماینینگ، افراد نیاز به دسترسی به تجهیزات قوی و مصرف انرژی بالا دارند. در ازای انجام ماینینگ، ماینرها با دریافت بیت کوین به عنوان پاداش برای تلاش‌ های خود پاداش می ‌گیرند. همچنین، با ایجاد بلوک‌ های جدید، تعداد بیت کوین‌ هایی که در چرخه به دنیا عرضه می‌شوند، افزایش پیدا می کند.

 

چه تعداد بیت کوین وجود دارد؟

یکی از ویژگی‌های بیت کوین که باعث افزایش ارزش ذاتی آن می‌شود، محدود بودن تعداد آن است. در مجموع 21 میلیون بیت کوین وجود دارد. در زمان نگارش این مقاله تعداد واحدهای در گردش بیت کوین ۱۹.۳۹ میلیون است. این تعداد در ابتدای طراحی شبکه توسط خالق بیت کوین تعیین شده است.

 

پشتوانه بیت کوین (BTC) چیست؟

پشتوانه پول‌های فیات توسط دولت هر کشور تعیین می‌شود و می‌تواند مواردی مانند طلا، نفت، گاز، اوراق مالی و… باشد؛ اما پشتوانه بیت کوین میزان تقاضای مردم است. هر چقدر که این رمز ارز بیشتر به رسمیت شناخته شود و توسط افراد زیادی پذیرفته شود به همان اندازه از ارزش بیشتری برخوردار خواهد شد.

 

اولین تراکنش بیت کوین توسط چه کسی انجام شد؟

بعد از آنکه کد منبع بیت کوین منتشر شد، یک مهندس علوم کامپیوتر به نام هال فینی توجه خود را به آن معطوف کرد و اولین تراکنش بیت کوین را انجام داد و در فروم معروف بیت کوین تاک اینگونه نوشت:
«زمانی که ساتوشی ناکاموتو اولین نسخه بیت کوین را منتشر کرد، بلافاصله آن را اجرا کردم. به احتمال زیاد من بعد از ساتوشی اولین نفری بودم که بیت کوین را اجرا کردم. بلاک 70 توسط من استخراج شد و اولین تراکنش بیت کوین به این صورت ثبت شد. ساتوشی 10 سکه به عنوان اثبات برای من ارسال کرد. البته من طی چند روز آینده با ساتوشی مکالمه ایمیلی داشتم و در طی این گفتگو موفق شدم تعدادی از اشکالات شبکه را برطرف کنم.»

 

آیا امکان دارد کسی بتواند یک تراکنش اشتباه را در شبکه تایید کند یا خیر؟

یکی از سوالات رایج در ارتباط با بیت کوین این است که آیا امکان هک بیت کوین وجود دارد یا خیر. هک بیت کوین به بیان ساده یعنی کسی بتواند یک تراکنش اشتباه را در شبکه تایید کند.

یکی از حملاتی که می تواند بیت کوین را تهدید کند، حملات 51 درصد است. در این حمله، هکر باید تواند ۵۰ درصد محاسبات استخراج شبکه را در اختیار داشته باشد. با توجه به افزایش تعداد ماینرها در سال های اخیر و پیشرفته تر شدن دستگاه های ماینینگ احتمال موفقیت آمیز بودن این حمله تقریبا صفر است و از طرفی نیاز به صرف وقت و هزینه بسیار زیادی دارد.

 

بلاک چین چیست؟

پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند که بلاکچین با بیت کوین برای اولین بار مطرح شده است. این در حالی است که بلاکچین اولین بار در سال 1991 توسط گروهی از محققین استفاده شد تا با زدن برچسب زمانی به اسناد دیجیتالی؛ از ایجاد هرگونه تغییر در آن جلوگیری کنند. در واقع بلاکچین به عنوان یک دفتر اسناد معتبر عمل میکرد. بلاکچین زمانی مورد توجه بیشتر قرار گرفت که ساتوشی ناکاموتو از بلاکچین برای طراحی بیت کوین کمک گرفت.

واژه لاتین بلاکچین از واژه از دو کلمه block و chain تشکیل شده است که به معنی زنجیره بلوکی است. این بلوک ها اطلاعات خاصی را در خود ذخیره می کنند (به عنوان مثال در بلاکچین بیت کوین اطلاعات مربوط به معاملات از جمله طرفین معامله و تعداد بیت کوین ها نگهداری می شوند). بلاکچین در واقع مانند یک دفتر کل توزیع شده است که برای ثبت اطلاعات یا اسناد به کار می‌ رود. دسترسی به اطلاعات بلوک ها برای همه افراد شبکه امکان پذیر است.

 

بیت کوین را از کجا بخریم؟

برای خرید بیت کوین بهترین کار این است که به صرافی ارز دیجیتال ایرانی مراجعه کنید؛ زیرا بسیاری از صرافی های خارجی اجازه ایجاد حساب به کاربران ایرانی نمی‌ دهند و به دلیل تحریم های موجود علیه ایران در صورت احراز هویت، حساب کاربر ایرانی مسدود خواهد شد. شما می توانید با باز کردن حساب در صرافی ایرانی اقدام به خرید بیت کوین یا فروش آن بکنید.

 

برگشت ناپذیر بودن معاملات بیت کوین به چه معناست؟

با توجه به اینکه هویت طرفین معامله بیت کوین نامشخص است، لذا در صورتی که در انجام معاملات و واریز ارز ها اشتباهی صورت گیرد دیگر امکان بازگشت آن وجود نخواهد داشت و یا بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلیل توصیه می شود که هنگام انتقال یا دریافت بیت کوین دقت بسیار داشته باشید.

 

آیا بیت کوین کاملا ناشناس است؟

جواب این سوال هم بله هست هم خیر. در واقع بهتر است بگوییم تراکنش‌ های بیت کوین، نیمه ناشناس هستند، زیرا هرچند اطلاعات کاربر شما جایی در بلاک چین بیت کوین (BTC) وجود ندارد و ثبت نمی‌شود، اما با بررسی این تراکنش‌ها می‌توان به اطلاعات کاربر دست پیدا کرد.

 

حداقل سرمایه لازم برای خرید بیت کوین چقدر است؟

اگر نگاهی به قیمت بیت کوین کنید متوجه خواهید شد که خرید یک واحد بیت کوین برای همه افراد ممکن نیست. در زمان نگارش این مقاله هر واحد از بیت با قیمت ۲۵,۹۰۳ دلار، با احتساب نرخ تتر ۴۸,۱۱۴ تومان معادل ۱,۲۴۶,۲۹۸,۵۴۶ تومان معامله می شود.

یکی از سوالات رایج بیت کوین این است که افراد با سرمایه کم چگونه می توانند بیت کوین بخرند. شما می‌توانید بخشی از یک واحد کامل که مقدار اعشاری می‌شود را بخرید، بفروشید و معامله کنید. به این بخش های اعشاری بیت کوین، ساتوشی می‌گویند. یک ساتوشی برابر است با: ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین یا ۸–۱۰*۱.۰ BTC.

 

روش نگهداری از بیت کوین چگونه است؟

پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

همان طور که گفتیم بیت کوین به صورت فیزیکی وجود ندارد و در واقع شما بجای نگهداری بیت کوین، آن را باید ذخیره کنید. برای ذخیره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شما به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. کیف پول بیت کوین در حالت کلی به سه دسته نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی تقسیم می شود. بهترین کیف پول های بیت کوین در سال 2023 عبارت است از:

  • کیف پول Trust Wallet
  • کیف پول Ledger
  • کیف پول Trezor
  • کیف پول Mycelium
  • کیف پول BlueWallet
  • کیف پول Electrum
  • کیف پول Exodus
  • کیف پول Bitcoin Wallet

 

آیا بیت کوین رقیب دارد؟

چند سال اول بعد از پیدایش بیت کوین، می توان گفت که این رمزارز هیچ رقیبی نداشت؛ اما با معرفی رمزارزهای جدید، یکی از سوالات رایج در ارتباط با بیت کوین این بود که کدام یک از این رمزارزها می توانند یک گزینه مناسب به جای بیت کوین باشند.

هرچند تا به امروز هیچ رمزارزی نتوانسته است جایگاه بیت کوین در بازار را حتی برای مدتی کوتاه از آن خود کند، اما می توان گفت اتریوم یک رقیب جدی برای بیت کوین است و در حال حاضر رتبه دوم بازار را به خود اختصاص داده است.

 

پس از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟

یکی از سوالات رایج در ارتباط با بیت کوین این است که سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بیت کوین چه خواهد شد. هر چند در حال حاضر هیچ پیش‌بینی قطعی در ارتباط با پایان استخراج بیت کوین وجود ندارد، اما کارشناسان ارز دیجیتال معتقد هستند با فرض بر اینکه هیچگونه تغییری در پروتکل بلاکچین بیت کوین ایجاد نشود، تراکنش های بیت کوین همچنان در شبکه بلاک چین و بلوک‌های آن پردازش و توسط ماینرها تایید می‌شوند. درآمد ماینرها هم منحصراً از طریق کارمزد انجام تراکنش‌ها خواهد بود.

 

چرا به بیت کوین طلای دیجیتال می گویند؟

همان طور که می دانید طلا یک فلز با ارزش است که به عنوان ذخیره ارزش هم به شمار می رود. بیت کوین به دلیل شباهت هایی که با طلا دارد به طلای دیجیتال شهرت پیدا کرده است. دو مورد از تشابهات مهم بیت کوین و طلا عبارت است از:

  • هر دو از فرآیند استخراج به دست می آیند، هرچند که نوع استخراج هر کدام متفاوت است.
  • تعداد بیت کوین و معادن طلا در جهان محدود است. همین کمیابی باعث افزایش ارزش ذاتی بیت کوین می شود.

 

آیا بیت کوین قانونی است؟

از ابتدای پیدایش بیت کوین تا به امروز یکی از چالش‌ های اصلی که در ارتباط با بیت کوین وجود دارد این است که بیت کوین قانونی است یا خیر.
در ایران هیچگونه قانونی برای منع فعالیت ماینرها یا تریدرهای ارز دیجیتال تا به امروز وضع نشده است؛ بنابراین با توجه به عدم وجود مجازات برای خرید و فروش ارز دیجیتال یا نگهداری آن، نمی‌توان این عمل را طبق قانون مصوب کشور جرم دانست.

اما وضعیت قانونگذاری در سایر کشورهای جهان بسیار فرق می کند. به عنوان مثال السالوادور جزو اولین کشورهایی است که بیت کوین را به عنوان یک ابزار پرداخت به رسمیت بپذیرفت. این در حالی است که در چین نه تنها فعالیت تمام استخراج‌کنندگان رمزارز ممنوع است. بلکه هرگونه معامله و مبادله بیت کوین هم در آن ممنوع است.

 

آیا بیت کوین یک سرمایه‌ گذاری سود آور است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بیت کوین یک ارز دیجیتال است که قیمت آن همیشه با نوسان همراه است. افرادی می توانند از این نوسانات قیمتی کسب سود کنند که به ابزار تحلیل بازار مسلط باشند. تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دو روش بسیار کاربردی برای رصد بازار و پیدا کردن موقعیت های مناسب برای خرید یا فروش بیت کوین است.

 

اگر شما سوالی دارید که ما به آن پاسخ ندادیم در کامنت های همین پست آن را ثبت کنید تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهیم

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.