نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

13 شهریور 1402
نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

آیا می دانستید که در هر 20 دقیقه، یک عدد پست مرتبط با بازار ارز دیجیتال در شبکه های اجتماعی محبوب دنیا منتشر می شود؟ این آمار نشان دهنده توجه و استقبال بی نظیر معامله گران سراسر دنیا به این بازار است. در حال حاضر ارتقای این بازار مالی باعث شده است تا بسیاری از امور روزانه به صورت غیر متمرکز انجام شود؛ بنابراین؛ کسانی که قصد فعالیت در بازار ارز دیجیتال را دارند، باید با پلتفرم های مرتبط با آن آشنا شوند.
صرافی یکی از پلتفرم های پرکاربرد بازار ارز دیجیتال است؛ که امکان انجام معاملات مختلف با ارزهای موجود را برای کاربر فراهم می کند. در این مطلب از هیرادکس لازم دانستیم تا به بررسی اینکه صرافی های ارز دیجیتال چگونه کار می کنند و دارای چه دسته بندی هایی هستند، بپردازیم؛ تا کسانی که قصد سرمایه گذاری و کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال را دارند؛ بهترین صرافی را برای انجام معاملات خود انتخاب کنند.

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال بستری است که در آن کاربران به معامله یا خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتالی می پردازند. cryptocurrency exchange یا صرافی ارز دیجیتال این امکان را به کاربر می دهد تا ارزهای مختلف را به یکدیگر تبدیل کنند. برای مثال در این پتلفرم کاربر می تواند ارز بیت کوین را به اتریوم یا سایر ارزهایی که در صرافی پشتیبانی می شود، تبدیل کند. همچنین در این صرافی ها کاربر می تواند به واسطه ارزهای دیجیتالی برای خرید ارزهای فیات مانند دلار، یورو و…اقدام کنند.

 

بررسی تفاوت کار صرافی ارز دیجیتال با صرافی فیزیکی

برای آشنایی بیشتر با نحوه کار صرافی ارز دیجیتال، بهتر است به بررسی و مقایسه تفاوت های میان صرافی های فیزیکی با این نوع صرافی بپردازید. در ادامه مهم ترین تفاوت های صرافی ارز دیجیتال با صرافی فیزیکی در بازارهای مالی شرح داده شده است.

  1. حریم خصوصی کاربر: کاربران در صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال بدون نیاز به احراز هویت می توانند به انجام معاملات بپردازند. همچنین بسیاری از صرافی های متمرکز امکان معامله بدون احراز هویت را فراهم کرده اند. این در حالی است که صرافی های فیزیکی تحت هیچ شرایطی اجازه انجام معاملات در بازارهای مالی بدون احراز هویت را نمی دهند. در صرافی های فیزیکی به دلیل طی کردن مراحل احراز هویت و ارائه مدارک شناسایی، هویت فرد بلافاصله قابل شناسایی و تشخیص است.
  2. نحوه قیمت گذاری: در صرافی های ارز دیجیتال، امکان قیمت گذاری سرمایه به خود کاربر داده می شود؛ این در حالی است که صرافی های فیزیکی متناسب با وضعیت بازارهای سنتی، به قیمت گذاری سرمایه موجود می پردازند. تعیین قیمت در اکسچنج های ارز دیجیتال متناسب با عرضه و تقاضای میان افراد؛ این امکان را فراهم کرده است تا معاملات به صورت منصفانه انجام شوند.
  3. تنوع سهام: در صرافی های فیزیکی کاربر می تواند مقدار محدودی از سهام را از یک بازار خاص خریداری کند؛ این در حالی است که اکسچنج های ارز دیجیتال امکان خرید انواع ارز دیجیتال را بدون هیچ محدودیتی در تعداد و نوع ارز فراهم می کنند. این تنوع در سهام باعث می شود تا امکان دریافت سود از بازارهای مالی بیشتر و احتمال صفر شدن سرمایه کمتر شود.

 

انواع صرافی ارز دیجیتال

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

در این بخش از محتوا به معرفی انواع صرافی ارز دیجیتال و مقایسه ویژگی های هر کدام از این پلتفرم ها می پردازیم؛ تا بتوانید پلتفرمی مناسبی را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید. انواع صرافی ارز دیجیتال عبارتند از:

صرافی غیرمتمرکز (dex)
صرافی غیرمتمرکز یا dex پلتفرمی است؛ که امکان مدیریت و سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال را توسط خود کاربر فراهم کرده است. در این پلتفرم کاربران به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می پردازند. هیچ واسطه ای در زمان انجام معاملات بین خریدار و فروشنده وجود ندارد. چند سالی است که این پلتفرم در میان کاربران با محبوبیت زیادی همراه بوده است؛ چراکه امکان هک کردن این نوع صرافی های بسیار دشوار است. ساندی سواپ، رادیوم، اسپوکی سواپ و یونی سواپ، چند نمونه از صرافی هایی هستند که به صورت غیرمتمرکز و برای انجام معاملات همتا به همتا راه اندازی شده اند. در ادامه برخی از ویژگی های صرافی های dex یا غیرمتمرکز آورده شده است.

  • در این پلتفرم هویت کاربران ناشناس است؛ بنابراین خریدار یا فروشنده متوجه اینکه با چه کسی معامله می کنند، نمی شوند.
  • در صرافی های غیرمتمرکز کاربر نمی تواند ارزهای دیجیتال خود را به ارزهای فیاتی مانند دلار تبدیل کند.
  • صرافی های همتا به همتا یا dex رابط کاربری پیچیده ای دارند و ممکن است استفاده از این برنامه برای کاربران مبتدی دشوار باشد.
  • صرافی های غیرمتمرکز امنیت بالایی دارد و همین موضوع سبب شده است تا نسبت به سایر صرافی ها کمتر دچار حملات سایبری شود.
  • در صرافی های همتا به همتا امکان سرمایه گذاری و مدیریت ارز های دیجیتال بدون احراز هویت امکان پذیر است.
  • صرافی های غیرمتمرکز برخلاف صرافی های دیگر از محبوبیت کمتری برخوردار هستند و همین موضوع سبب شده است تا میزان نقدینگی این صرافی ها کم باشد.

صرافی متمرکز (cex)
صرافی متمرکز پلتفرم مورد اعتماد فعالان ارز دیجیتال برای انجام معاملات است. این پلتفرم عملکردی شبیه به کارگذاری سهام دارد. در واقع صرافی های متمرکز مانند یک واسطه یا شخص سوم بین خریدار و فروشنده معامله عمل می کنند. این در حالی است که در صرافی های غیرمتمرکز تمام معاملات توسط خود کاربران و بدون هیچ شخص سومی انجام می شود. این نوع صرافی های به دلیل کنترل شدن توسط شرکت های معتبر، از اعتبار و امنیت بالایی برخوردار هستند. بیشتر صرافی های محبوب دنیا مانند بایننس، کوین بیس، پولینکس و… از نوع صرافی cex هستند. این نوع صرافی ها به دلیل رابط کاربری آسان اغلب مورد توجه معامله گران مبتدی قرار می گیرند. در ادامه برخی از ویژگی های مثبت و منفی این نوع صرافی آورده شده است.

  • اداره و کنترل صرافی های cex توسط نهادها و شرکت های متمرکز و مورد اطمینان انجام می شود.
  • نقدینگی این نوع صرافی ها اغلب زیاد است و همین موضوع سبب شده است تا کاربر به صورت غیر دائمی دچار ضرر نشود.
  • تمام کاربران در صرافی های متمرکز از قوانین موجود پیروی می کنند و همین موضوع سبب شده است تا احتمال پولشویی در چنین پلتفرم هایی پایین باشد.
  • برای امنیت بیشتر در انجام معاملات ثبت نام با احراز هویت انجام می شود و هویت کاربر قابل تشخیص است.
  • کاربران به راحتی می توانند ارزهای دیجیتال را به ارز فیات تبدیل کنند؛ چراکه در این نوع اکسچنج از ارزهای فیات پشتیبانی می شود.
نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

معرفی بهترین صرافی های ارز دیجیتال دنیا

بزرگ ترین دغدغه اغلب کاربرانی که قصد فعالیت در بازار ارز دیجیتال را دارند؛ انتخاب صرافی برای انجام معاملات است. فاکتورهای متعددی باعث برتری یک صرافی نسبت به صرافی های دیگر می شود. برای مثال امنیت، میزان کارمزد، تعداد ارزهای ارائه شده در صرافی، وضعیت پشتیبانی، نوع رابط کاربری، شرایط احراز هویت و… از پارامترهای مهمی هستند که در انتخاب صرافی ارز دیجیتال مورد توجه کاربر قرار می گیرند و باعث تمایز عملکرد صرافی های مختلف می شوند. در ادامه لیستی از بهترین و محبوب ترین صرافی های ارز دیجیتال دنیا آورده شده است.

  1. صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance)
  2. صرافی ارز دیجیتال کوکوین (Kucoin)
  3. صرافی ارز دیجیتال کراکن (Kraken)
  4. صرافی ارز دیجیتال کوین بیس (Coinbase)
  5. صرافی ارز دیجیتال کریپتو دات کام (crypto.com)
نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

بهترین صرافی ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی

با توجه به اینکه تحریمات بین المللی مانع دسترسی صحیح و قانونی کاربران ایرانی به صرافی های خارجی می شود؛ پیشنهاد می شود کاربران ایرانی از صرافی های ایرانی برای انجام معاملات و مبادلات ارزی خود استفاده کنند. احراز هویت و ثبت نام در صرافی های آنلاین ایرانی نسبتاً ساده است؛ بنابراین؛ حتی کاربران مبتدی می توانند به راحتی در این پلتفرم ها ثبت نام کنند.

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال ایرانی برخلاف پلتفرم های خارجی برای ایرانیان از امنیت بالایی برخوردار هستند و مانع از دست رفتن سرمایه می شوند. اگر به دنبال یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی برای انجام معاملات خود هستید؛ می توانید به هیرادکس مراجعه کنید. هیرادکس یک صرافی آنلاین با پشتیبانی قوی برای کاربران ایرانی است؛ که امکان مدیریت ارز دیجیتال و خرید و فروش آن را به آسان ترین روش فراهم کرده است.

تنها با گذاشتن 10 دقیقه زمان برای ثبت نام و احراز هویت در این پلتفرم، می توانید از خدمات بی نظیری چون تسویه تومانی و فوری، تبدیل سریع ارزها، امنیت بی نظیر و همچنین دریافت کیف پول ارز محبوب تتر به صورت تومانی بهره مند شوید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.