معرفی 3 ارز دیجیتال برتر بازار کریپتوکارنسی در سال 2024 برای سرمایه‌گذاری

16 فروردین 1403
3 ارز دیجیتال برتر بازار کریپتوکارنسی در سال 2024

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

سال 2024 با پویایی و هیجان در بازار کریپتوکارنسی آغاز شده است. سرمایه‌گذاران به دنبال یافتن ارزهای دیجیتالی هستند که پتانسیل رشد بالایی در این سال دارند. در این مقاله، به معرفی 3 ارز دیجیتال برتر برای سرمایه‌گذاری در سال 2024 می‌پردازیم.

انتخاب این 3 ارز دیجیتال بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، نقشه راه پروژه، تیم توسعه دهنده و جامعه فعال و حامی انجام شده است.

لازم به ذکر است که این مقاله صرفاً به عنوان یک راهنمای کلی ارائه شده است و نباید به عنوان توصیه سرمایه‌گذاری تلقی شود. قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتالی، تحقیقات خود را به طور کامل انجام دهید و با احتیاط تصمیم بگیرید.

در ادامه، به معرفی 3 ارز دیجیتال برتر برای سرمایه‌گذاری در سال 2024 می‌پردازیم.

 

معرفی ارز دیجیتال بیت کوین- رتبه یک بازار

بهترین روش خرید بیت کوین

بهترین روش خرید بیت کوین

از نظر فنی، بیت کوین را می توان به عنوان اعدادی تصور کرد که در اینترنت ذخیره شده اند. این ارز در سال ۲۰۰۸ زمانی مفهوم سازی شد که فردی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» (که هویت واقعی او هنوز یک راز است) مقاله ای سفید با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» منتشر کرد. عنوان این مقاله دو ویژگی کلیدی بیت کوین را نشان می دهد:

  • همتا به همتا (P2P): بیت کوین امکان پرداخت مستقیم P2P را بدون واسطه های شخص ثالث مانند بانک ها یا پردازشگران پرداخت فراهم می کند. این یکی از دلایل اصلی است که بیت کوین به طور کلی به عنوان یک ارز غیرمتمرکز شناخته می شود.
  • نقد الکترونیکی: تلاش های زیادی در گذشته برای توسعه پول نقد الکترونیکی صورت گرفته است، اما بیت کوین به دلیل استفاده هوشمندانه از فناوری های موجود مانند رمزنگاری و سیستم های توزیع شده که باعث امنیت و کارایی بالا می شود، از بقیه متمایز است.

بیت کوین از فناوری بلاکچین استفاده می کند. کاربران عادی می توانند برای انجام تراکنش به سیستم دسترسی داشته باشند، در حالی که ماینرها در پشت صحنه برای قدرت دهی و نگهداری شبکه کار می کنند. هر کسی می تواند در استخراج شرکت کند. کاربران با استفاده از سیستم بیت کوین پول ارسال و دریافت می کنند، در حالی که کارهای سخت پشت صحنه توسط ماینرها انجام می شود.

ماینرها برای ذخیره داده‌ها، رسیدگی و پخش تراکنش‌ها و حل یک معادله ریاضی پیچیده برای رسیدن به چیزی که به عنوان «توافق» شناخته می شود، به رایانه‌هایی با قدرت پردازش بالا نیاز دارند. این مکانیزم اثبات کار (PoW) نامیده می شود. هنگامی که کسی یک تراکنش جدید را به شبکه بیت کوین ارسال می کند، ماینرها تراکنش را برداشته و مراحل ذکر شده در بالا را به صورت پشت صحنه تکمیل می کنند.

ماینرها به صورت رایگان برای نگهداری این شبکه غیرمتمرکز داوطلب نمی شوند. آنها با دریافت پاداش استخراج و کارمزد تراکنش پس از تکمیل معادله و تأیید تراکنش ها، برای انجام این کار تشویق می شوند. بدیهی است که پاداش آنها نیز به صورت بیت کوین پرداخت می شود.

چرا بیت کوین انقلابی است؟ بیت کوین اولین شبکه پرداخت کاملا خودمختار و خودپایدار است که در آن هیچ شخص یا رویدادی نمی تواند در سیستم دخالت کند یا آن را متوقف کند. کاربران تا زمانی که به اینترنت دسترسی داشته باشند، می توانند در هر زمان و هر مکانی در جهان به آن دسترسی پیدا کنند.

بیت کوین، با حذف کارمزدهای واسطه ها، راه را برای مهمترین انقلاب تکنولوژیک از زمان ظهور اینترنت، یعنی یک ارز دیجیتال جهانی هموار کرد.

برخی دیگر از ویژگی های جالب بیت کوین (و به طور کلی ارزهای دیجیتال) عبارتند از:

  • عرضه محدود: تا مارس ۲۰۲۳، از مجموع ۲۱ میلیون بیت کوین، ۱۹ میلیون عدد از آن در گردش است. این کمیابی دلیل اصلی لقب «طلای دیجیتال» برای بیت کوین است.
  • تسویه سریع: زمان تسویه تراکنش های بیت کوین حدود یک ساعت است، در حالی که برای حواله های بانکی دو روز طول می کشد.
  • قراردادهای هوشمند: توسعه دهندگان می توانند برنامه هایی را روی شبکه بیت کوین ایجاد کنند که به آنها قراردادهای هوشمند نیز گفته می شود.

آیا بیت کوین امن است؟ پاسخ ساده ای وجود ندارد، اما شبکه بیت کوین تا حد معقولی امن است و بیش از یک دهه است که در دنیای واقعی مورد استفاده قرار می گیرد. البته به همان اندازه مهم است که کاربران در مورد نحوه نگهداری ارز دیجیتال و محافظت از کلیدهای خود محتاط باشند.

 

چگونه بیت کوین بخریم؟

در حال حاضر بیت کوین در تمام صرافی‌های معتبر خارجی معامله می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشید که چرا کاربران ایرانی بهتر است از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی استفاده نکنند؟ زیرا به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی دسترسی کاربران ایرانی را به پلتفرم خود محدود کرده‌اند و ممکن است حساب کاربران ایرانی را بدون اطلاع قبلی مسدود کنند و دارایی‌های آنها را ضبط کنند. در صورت بروز مشکل، کاربران ایرانی به پشتیبانی صرافی‌های خارجی دسترسی نخواهند داشت. به همین دلیل بهترین کار خرید از صرافی ایرانی هیرادکس است. صرافی هیرادکس به عنوان یکی از صرافی‌های پیشرو در ایران، بستری امن و آسان برای خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است. این صرافی با ارائه خدمات متنوع و کارمزدهای رقابتی، به انتخابی ایده‌آل برای معامله‌گران ایرانی تبدیل شده است.

 

معرفی ارز دیجیتال اتریوم- رتبه دوم بازار

اتریوم (ETH) یک بلاک‌چین است که ارز دیجیتال بومی خود به نام اتر (Ether) را دارد. اتر یک پول دیجیتال غیرمتمرکز است که با نماد اختصاری ETH شناخته می‌شود. درست مانند بیت‌کوین (BTC)، اتر تحت کنترل هیچ سازمان یا دولتی نیست و می‌تواند برای ذخیره ارزش، انجام پرداخت و وثیقه‌گذاری مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که مردم به اتریوم اشاره می‌کنند، در واقع از اتر (ETH) صحبت می‌کنند. این بلاک‌چین به قدری با ارز دیجیتال بومی خود شناخته شده است که این دو تقریباً مترادف شده‌اند.

اتریوم (ETH) که در اواسط سال ۲۰۱۵ توسط یک برنامه‌نویس روس-کانادایی به نام ویتالیک بوترین راه‌اندازی شد، تنها در دو سال به دومین ارز دیجیتال باارزش از نظر ارزش کل بازار تبدیل شد و همچنان در زمان نگارش این متن، این جایگاه را حفظ کرده است. بلاک‌چین اتریوم به دلیل قابلیت برنامه‌نویسی داخلی‌اش، بسیار قدرتمندتر است. این قابلیت به این معنی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از این پلتفرم برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) استفاده کنند.

چرا اتریوم اختراع شد؟ در حال حاضر، اکثر داده‌های دیجیتال ما، از جمله اطلاعات مالی و اعتبارنامه‌های شخصی مانند رمز عبور، در سرورهای شخص ثالث متعلق به شرکت‌های بزرگ و کارآفرینان مانند گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیس‌بوک ذخیره می‌شوند. این تمرکز بی‌سابقه در ذخیره‌سازی داده، اهرم قدرتمندی را در اختیار سازمان‌ها و دولت‌ها برای کنترل شهروندان قرار می‌دهد. اهداف اصلی اتریوم شامل جایگزینی بانکداری آنلاین با یک ارز غیرمتمرکز مانند اتر و همچنین جایگزینی ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث با سرورهای متعلق به مردم با استفاده از فناوری بلاک‌چین است. این فناوری اساساً زیربنای نوع جدیدی از اینترنت است که در آن همه چیز، از ذخیره‌سازی داده و پرداخت‌ها گرفته تا سیستم‌های مالی و برنامه‌های کاربردی، به صورت غیرمتمرکز ساخته شده است.

 

اتریوم چگونه کار می‌کند و فناوری پشت آن چیست؟

اتریوم از بلاک‌چین بیت‌کوین الهام گرفته است، اما ظرفیت بیشتری را برای توسعه‌دهندگان برای ایجاد توافق‌نامه‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) با معیارهای مختلف مالکیت، مراحل اضافی، فرمت‌های تراکنش جدید یا رویه‌های متعدد برای انتقال وضعیت فراهم می‌کند. اتریوم از یک زبان برنامه‌نویسی کامل تورینگ به نام Solidity استفاده می‌کند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌هایی ایجاد کنند که در آن‌ها تراکنش‌های بلاک‌چین می‌توانند نتایج خاصی را دیکته و خودکار کنند. به همین دلیل است که این موارد اغلب به عنوان «قراردادهای هوشمند» شناخته می‌شوند. شبیه بلاک‌چین بیت‌کوین، اتریوم نیز یک پایگاه داده مشترک است که از تاریخچه کامل تراکنش‌ها تشکیل شده است و هر گره‌ای که به شبکه متصل است، یک نسخه از آن را در اختیار دارد. علاوه بر این تراکنش‌ها، گره‌ها همچنین وضعیت فعلی هر قرارداد هوشمند را ذخیره می‌کنند. شبکه اتریوم وضعیت هر قرارداد هوشمند یا برنامه‌ای را به همراه موجودی هر کاربر، ردیابی می‌کند. هنگامی که تراکنشی در بلاک‌چین اتریوم انجام می‌شود، پلتفرم از مدل حساب‌های بانکی پیروی می‌کند. آن‌ها در یک کیف پول ظاهر می‌شوند و به راحتی می‌توان آن‌ها را به کیف پول دیگری منتقل کرد. ارز دیجیتال آن، اتر (ETH)، بر اساس توکنی به نام ERC-20 است که یکی از پراستفاده‌ترین‌ها در کل حوزه رمزنگاری است. در حال حاضر، اتر با استفاده از همان پروتکل اثبات کار (Proof of Work) که توسط بیت‌کوین استفاده می‌شود، استخراج می‌شود. با این حال، به دلیل معایب این پروتکل مانند مصرف برق بیش از حد، بلاک‌چین اتریوم به زودی به‌روزرسانی ETH 2.0 را دریافت می‌کند که اتریوم را به یک اجماع مبتنی بر اثبات سهام (Proof of Stake) منتقل می‌کند.

 

امنیت شبکه اتریوم چگونه تامین می‌شود؟

تا آگوست ۲۰۲۰، امنیت شبکه اتریوم از طریق الگوریتم اثبات کار اثریش (Ethash) که به خانواده توابع درهم‌سازی Keccak تعلق دارد، تأمین می‌شد. با این حال، برنامه‌هایی برای انتقال شبکه به الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) در به‌روزرسانی بزرگ اتریوم ۲.۰ وجود دارد که در اواخر سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد.

پس از راه‌اندازی زنجیره Beacon اتریوم ۲.۰ (فاز ۰) در ابتدای دسامبر ۲۰۲۰، امکان شروع استیکینگ در شبکه اتریوم ۲.۰ فراهم شد. استیکینگ اتریوم به این معنی است که شما با ارسال ETH (برای فعال کردن نرم‌افزار اعتبارسنج، ۳۲ واحد ETH نیاز است) به یک قرارداد سپرده در اتریوم ۲.۰ سرمایه‌گذاری می‌کنید و از این طریق با ذخیره داده‌ها، پردازش تراکنش‌ها و اضافه کردن بلاک‌های جدید به بلاک‌چین، به امنیت شبکه کمک می‌کنید. در زمان نگارش این متن (اواسط سپتامبر ۲۰۲۱)، قیمت ۳۲ واحد اتر تقریباً ۱۱۶، ۰۲۹ دلار است. میزان درآمدی که اعتبارسنج‌های اتریوم در حال حاضر به دست می‌آورند، بازدهی ۶ درصد در سال است که معادل حدود ۱.۹۱۹۵۲ واحد اتر یا ۶۹۶۰ دلار با قیمت فعلی اتریوم است. این عدد با توسعه شبکه و افزایش تعداد استیک‌کنندگان (اعتبارسنج‌ها) تغییر خواهد کرد. مقدار پاداش استیکینگ اتریوم توسط یک منحنی توزیع (میزان مشارکت و درصد متوسط استیک‌کنندگان) تعیین می‌شود. پاداش اولیه استیکینگ اتریوم ۲.۰ برای مشارکت‌کنندگان اولیه ۲۰ درصد بود، اما این میزان کاهش یافته و در نهایت به عددی بین ۴.۵ تا ۷ درصد در سال خواهد رسید. حداقل نیازمندی برای استیکینگ در اتریوم، ۳۲ واحد اتر است. اگر تصمیم به استیکینگ در اتریوم ۲.۰ بگیرید، به این معنی است که سرمایه اتر شما تا زمان تکمیل به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰، ماه‌ها یا حتی سال‌ها در شبکه قفل خواهد شد.

 

اتریوم را چگونه بخریم؟

شما می‌توانید اتریوم را از صرافی ایرانی هیرادکس بخرید. مزایای استفاده از صرافی هیرادکس عبارت است از:

  • امنیت بالا: صرافی هیرادکس از بالاترین سطح امنیت برای حفظ دارایی‌های کاربران خود استفاده می‌کند. این صرافی از رمزنگاری قوی، احراز هویت دو مرحله‌ای و ذخیره‌سازی سرد برای محافظت از دارایی‌های کاربران استفاده می‌کند.
  • تنوع در معاملات: صرافی هیرادکس امکان معامله بیش از 1000 ارز دیجیتال را برای کاربران خود فراهم کرده است. این صرافی همچنین امکان معامله در جفت‌های مختلف، از جمله ریال را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است.
  • کارمزدهای رقابتی: صرافی هیرادکس کارمزدهای رقابتی برای معاملات ارائه می‌دهد. این صرافی همچنین برای معاملات بالای یک سطح مشخص، تخفیف در نظر می‌گیرد.
  • پشتیبانی قوی: صرافی هیرادکس از طریق تیکت و چت آنلاین به صورت 24/7 به کاربران خود پشتیبانی ارائه می‌دهد.
  • رابط کاربری آسان: صرافی هیرادکس دارای رابط کاربری آسان و جذابی است که استفاده از آن را برای کاربران مبتدی و حرفه‌ای آسان می‌کند.

 

معرفی ارز دیجیتال تتر- رتبه سوم بازار

دامیننس تتر

دامیننس تتر

تتر که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد، یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است که برای تسهیل استفاده از ارزهای فیات به صورت دیجیتال طراحی شده است. Tether تلاش می‌کند تا با رویکردی مدرن‌تر به پول، سیستم مالی سنتی را متحول کند. تتر با دادن امکان انجام تراکنش با ارزهای سنتی در سراسر بلاکچین، بدون نوسانات ذاتی و پیچیدگی‌های رایج در ارزهای دیجیتال، به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است. تتر به عنوان اولین پلتفرم مبتنی بر بلاکچین که استفاده دیجیتال از ارزهای سنتی (یک واحد حسابداری آشنا و باثبات) را تسهیل می‌کند، باعث همگانی شدن تراکنش‌های فرامرزی در سراسر بلاکچین شده است.

 

ارز دیجیتال تتر (USDT) چیست؟

تتر یک دلار دیجیتال است که با فناوری بلاکچین کار می‌کند و یک استیبل کوین با پشتوانه دلاری است که به نسبت ۱ به ۱ با دلار آمریکا (USD) ارزش‌گذاری می‌شود. تتر به افراد و سازمان‌ها روشی قدرتمند و غیرمتمرکز برای تبادل ارزش با استفاده از یک واحد حسابداری آشنا ارائه می‌دهد.

 

تتر چگونه کار می‌کند؟

توکن‌های تتر به عنوان توکن‌های دیجیتال ساخته شده روی چندین بلاکچین پیشرو از جمله Algorand، Avalanche، پروتکل ساده حسابداری بیت‌کوین کش (SLP)، اتریوم، EOS، Liquid Network، Omni، پالیگان، تزوس، ترون، سولانا، کاوا و استیت‌ماین وجود دارند. این پروتکل‌های انتقال از نرم‌افزار متن‌باز تشکیل شده‌اند که با بلاکچین‌ها برای صدور و بازخرید توکن‌های تتر تعامل دارند. هر توکن تتر ۱۰۰٪ توسط ذخایر تتر پشتیبانی می‌شود. تتر به عنوان یک شرکت کاملاً شفاف، صورتحساب دارایی‌های ذخیره فعلی را منتشر می‌کند.

 

بنیان‌گذاران تتر چه کسانی هستند؟

یو‌اس‌دی‌تی (USDT) – یا همانطور که در آن زمان شناخته می‌شد، ریل‌کوین – در سال ۲۰۱۴ توسط براک پیرس، ریو کالینز و کریگ سلرز راه‌اندازی شد.

  • براک پیرس: یک کارآفرین شناخته شده است که چندین پروژه برجسته را در صنایع رمز ارز و سرگرمی تأسیس کرده است. او در سال ۲۰۱۳ یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر به نام Blockchain Capital را تأسیس کرد که تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۸۰ میلیون دلار بودجه جمع‌آوری کرد. در سال ۲۰۱۴، پیرس مدیر بنیاد بیت‌کوین شد، یک سازمان غیرانتفاعی که برای بهبود و ارتقای بیت‌کوین تأسیس شد. پیرس همچنین Block.one، شرکت پشت EOS، یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال در بازار را تأسیس کرده است.
  • ریو کالینز: در دو سال اول فعالیت تتر، مدیرعامل آن بود. او پیش از آن، چندین شرکت موفق مانند شبکه تبلیغات آنلاین Traffic Marketplace، استودیوی سرگرمی RedLever و وب‌سایت قمار Pala Interactive را تأسیس کرده بود. کالینز از سال ۲۰۲۰، SmarMedia Technologies، یک شرکت بازاریابی و تبلیغات فناوری را رهبری می‌کند.
  • کریگ سلرز: علاوه بر کار بر روی تتر، بیش از شش سال عضو بنیاد Omni بوده است. پروتکل Omni به کاربران امکان می‌دهد تا بر روی بلاکچین بیت‌کوین، دارایی‌ها و ارزهای مبتنی بر قرارداد هوشمند ایجاد و معامله کنند. سلرز همچنین در چندین شرکت و سازمان دیگر ارز دیجیتال مانند Bitfinex، Factom، Synereo و بنیاد MaidSafe کار کرده است.

 

چه چیزی تتر را منحصر به فرد می‌کند؟

ویژگی منحصر به فرد تتر این است که ارزش آن توسط تتر تضمین شده است تا به دلار آمریکا وابسته بماند. طبق گفته تتر، هر زمان که توکن‌های USDT جدید منتشر می‌شود، همان مقدار دلار آمریکا را به ذخایر خود اختصاص می‌دهد، بنابراین اطمینان حاصل می‌کند که USDT به طور کامل توسط وجه نقد و معادل‌های نقدی پشتیبانی می‌شود. نوسانات بسیار زیاد بازارهای رمزنگاری به این معنی است که ارزهای دیجیتال می‌توانند در عرض یک روز ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یا کاهش یابند و آن‌ها را به عنوان ذخیره‌ ارزش غیرقابل اعتماد کند. از سوی دیگر، USDT در برابر این نوسانات محافظت می‌شود. این ویژگی تتر را به پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاران حوزه ارز دیجیتال تبدیل می‌کند: در دوره‌های نوسانات بالا، آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به نقد کردن کامل به دلار آمریکا، سبد خود را در تتر نگه دارند. علاوه بر این، تتر روشی ساده برای انجام تراکنش معادل دلار آمریکا بین مناطق، کشورها و حتی قاره‌ها از طریق بلاکچین ارائه می‌دهد – بدون نیاز به تکیه بر یک واسطه کند و گران قیمت مانند بانک یا یک ارائه دهنده خدمات مالی. با این حال، در طول سال‌ها، بحث‌های زیادی در مورد صحت ادعاهای تتر در مورد ذخایر دلاری آن‌ها وجود داشته است که گاهی اوقات قیمت USDT را مختل کرده و در یک مقطع از تاریخ آن تا ۰.۸۸ دلار کاهش یافته است. بسیاری در مورد این واقعیت ابراز نگرانی کرده‌اند که ذخایر تتر هرگز توسط یک شخص ثالث مستقل به طور کامل مورد حسابرسی قرار نگرفته است.

 

تتر را چگونه بخریم؟

صرافی هیرادکس به عنوان یکی از صرافی‌های پیشرو در ایران، امکان خرید تتر (USDT) و سایر ارزهای دیجیتال را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است. برای خرید تتر از صرافی هیرادکس، ابتدا باید در وب‌سایت صرافی به نشانی https://hiradex.com ثبت نام کنید. صرافی هیرادکس به عنوان یک صرافی معتبر و امن، انتخابی ایده‌آل برای خرید تتر و سایر ارزهای دیجیتال در ایران است. با استفاده از این صرافی، می‌توانید به راحتی و با کارمزدهای رقابتی، تتر مورد نظر خود را خریداری کنید.

 

جمع بندی

در سال‌های اخیر پروژه های زیادی وارد بازار کریپتوکارنسی شده است که همه ی آن‌ها از اعتبار کافی برخوردار نیستند. اغلب افراد به دنبال سرمایه‎گذاری امن در بازار پرنوسان کریپتوکارنسی هستند. ما در این مقاله سه ارز دیجیتال برتر بازار را مورد بررسی قرار دادیم. تجربه شما در مورد خرید ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.