لیست صرافی هایی که بسته شدند

30 شهریور 1402
صرافی هایی که بسته شدند

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

توسعه بازار کریپتوکارنسی در سال های اخیر سبب شده است تا موسسات متعددی اقدام به راه اندازی صرافی ارز دیجیتال کنند؛ اما بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال با وجود روشن بودن آینده این بازار مالی موفق نمی شوند و به دلایلی متعددی از این مسیر کناره گیری می کنند.
در سال گذشته بیشتر از 70 صرافی به دلایل متعددی از قبیل، کلاهبرداری، نقض قوانین، هک شدن، ورشکستگی و… بسته شدند. در این مطلب از هیرادکس لیست صرافی هایی که بسته شدند، آورده شده است؛ تا کسانی که قصد انتخاب یک پلتفرم مناسب برای مدیریت ارزهای دیجیتال را دارند؛ انتخاب هوشمندانه تر آگاهانه تری داشته باشند.

 

صرافی hotbit

صرافی هایی که بسته شدند

صرافی هایی که بسته شدند

Hotbit یکی از صرافی های متمرکز در بازار ارز دیجیتال بود؛ که در چند ماه گذشته خبر بسته شدن آن باعث نگرانی بیشتر از 5 میلیون کاربر شده است. این صرافی بیشتر از 5 سال شرایط مطلوبی را برای انجام کارهایی چون معاملات، مبادلات و سپرده گذاری ارز دیجیتال فراهم کرد و به دلیل ارائه خدمات عالی، توانست 5 میلیون کاربر را به پلتفرم خود جذب کند؛ اما متاسفانه در اول ماه خرداد خبر توقف پلتفرم خود را به اطلاع کاربران رسانده است.

این صرافی دلایل متعددی را برای بسته شدن پلتفرم خود ارائه داده است. اولین علت بسته شدن این صرافی، نابسامان شدن وضعیت عملیاتی پس از به تعلیق درآمدن آن در سال 2022 است. بحرانی که بعد این تعلیق اتفاق افتاد؛ موجب شد تا بسیاری از کاربران سرمایه خود را از صرافی هات بیت خارج کنند و آن را به مرز ورشکستگی بکشانند.

در پی این اتفاقات، شرکت های به نام و معتبری به دلایل متعدد دچار شکست شدند و شرایط را برای ادامه فعالیت صرافی ها دشوار کردند. این شکست ها سبب شد تا صرافی ها میان دو راهی غیر متمرکز شدن و تعیین قانون صنعت کریپتوکارنسی قرار بگیرند. صرافی هات بیت با این عقیده که ورود به این دو مسیر باعث به وجود آمدن شرایط سخت در مدت زمان طولانی می شود، برای توقف خدمات خود اقدام کرد.

صاحبان صرافی هات بیت علت دیگر بستن اکسچنج خود را “حملات سایبری متعدد” اعلام کرده اند. هات بیت از آن دسته صرافی هایی بود که با پشتیبانی از نمونه های زیادی از رمزارزها، فرصت های بسیاری را برای سرمایه گذاری های متعدد در اختیار کاربران خود قرار داد. این موضوع از همان ابتدا سبب شد تا اکسچنج هات بیت مورد هک و حملات سایبری متعددی قرار بگیرد و نسبت به صرافی های دیگر از امنیت کمتری برخوردار باشد.

 

صرافی FTX

صرافی هایی که بسته شدند

صرافی هایی که بسته شدند

FTX از صرافی های بزرگ ارز دیجیتال بود؛ که ورشکستگی و بسته شدن آن سر و صدای زیادی به پا کرد. این صرافی با سرمایه گذاری های متعدد روی پروژه های مختلف روزبه روز به میزان سرمایه خود اضافه کرد؛ بنابراین درصد کمی از افراد تصور می کردند که صرافی FTX بسته شود. قبل از ورشکستگی، صرافی FTX در رتبه سومین اکسچنج بزرگ دنیای کریپتوکارنسی به لحاظ میزان معاملات بود.

دلایل متعددی برای ورشکستگی و بسته شدن این صرافی بزرگ ارز دیجیتال ارائه شده است. یکی از دلایلی که باعث شد صرافی FTX با وجود یک میلیون کاربر دچار توقف و ورشکستگی شود؛ انتشار اخبار مرتبط با ارتباط اکسچنج FTX و شرکت آلامدا بود. بعد از اطلاع کاربران اف تی ایکس از ارتباط گسترده او با آلامدا و کمک به دموکرات ها برای رسیدن به قدرت، سقوط این صرافی اتفاق افتاد.

علاوه بر این؛ اقداماتی از قبیل دریافت وام های شخصی و غیر ضروری مدیران این صرافی، کمک کردن به موسسات و شرکت هایی که با توکن FTT وام دریافت کرده اند، خرید پنهانی بانک در کشور آمریکا، استفاده از توکن FTT برای گرفتن وام های بزرگ و… باعث شدن تا صرافی FTX در سال 2021 یعنی دو سال بعد از تاسیس، دچار ورشکستگی و نابودی شود.

 

صرافی BITTREX

صرافی هایی که بسته شدند

صرافی هایی که بسته شدند

BITTREX قبل از ورشکستگی و بسته شدن به عنوان یکی از بهترین پلتفرم های مدیریت ارزهای دیجیتال شناخته میشد. پشتیبانی کردن از رمزارزهای متنوع، دریافت کارمزد کم از انجام تراکنش ها، امنیت بالا، احراز هویت سریع، سرعت بالای تراکنش ها، رابط کاربری ساده و کاربر پسند و…باعث شد تا کاربران زیادی از این پلتفرم برای مدیریت رمزارزهای خود استفاده کنند.

قبل از بسته شدن و ورشکستگی بزرگ صرافی بیترکس، او به دلیل نقض کردن قوانین بانکی و جرایم های مالی متهم شد؛ که با پرداخت 29 میلیون دلار جریمه، از توقف پلتفرم خود جلوگیری کرد؛ اما سرانجام بعد از شکایت SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا)، این صرافی اعلام ورشکستگی کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با این عنوان که صرافی BITTREX یک پلتفرم ثبت نشده است؛ از او شکایت کرد و درست یک ماه بعد از این اتهام صرافی بیترکس ورشکستگی خود را با وجود 100 هزار طلبکار اعلام کرد.

 

صرافی BLOCKFI

صرافی هایی که بسته شدند

صرافی هایی که بسته شدند

BIOCKFI از دیگر پلتفرم های معاملاتی ارز دیجیتال بود؛ که بعد از اکسچنج FTX بنا به دلایل متعددی ورشکستگی خود را اعلام کرد و بسته شد. این صرافی در ابتدا به دلیل ارائه خدمات بانکی مانند امکان دریافت وام، اعطای پاداش به دریافت کنندگان کارت اعتباری و…به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد.

اما با وجود داشتن حجم زیادی کاربر و حمایت شدن توسط کمپانی های بزرگی چون سوفای، والار ونچرز، کانسنسیس و… نتوانست مدیریت درستی داشته باشد و سرانجام بعد از بسته شدن اکسچنج FTX و دسته و پنجه نرم کردن در بحران نقدینگی، دچار فروپاشی شد. در حال حاضر بیشتر از 100 هزار سرمایه گذار از صرافی بلاک فای طلبکار هستند؛ که بزرگ ترین آن ها شرکت انکورا تراست کامپنی است.

 

معرفی صرافی ارز دیجیتال ایرانی

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال

در این محتوا از هیرادکس به معرفی برخی از صرافی های معتبر ارز دیجیتال که به دلایل متعددی چون انجام اقدامات غیر قانونی، نقض قوانین، کلاهبرداری های متعدد و…بسته شدند، پرداختیم. اگرچه ورشکستگی و بسته شدن این صرافی تاثیر چندانی در روند فعالیت کاربران ایرانی ندارد؛ اما مطالعه علت بسته شدن و ورشکستگی آن ها کمک می کند تا بتوان با آگاهی و حساسیت بیشتری برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال اقدام کرد.

با توجه به اینکه درصد زیادی از صرافی های خارجی به دلیل تحریمات، اجازه فعالیت به کاربران ایرانی را نمی دهند؛ بهترین گزینه برای ایرانیان؛ صرافی های داخلی است. اگر به دنبال یک صرافی داخلی امن با خدمات کارآمد هستید؛ می توانید هیرادکس را انتخاب کنید. صرافی هیرادکس یک بستر مناسب برای انجام معاملات ارز دیجیتال است؛ که در عین سادگی بهترین امکانات و خدمات را در اختیار کاربران قرار می دهد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.