پیش بینی قیمت بیت کوین در سایه تورم بی سابقه آمریکا سقوط به کانال 40 هزار دلار یا صعود به قله های جدید؟

5 اسفند 1402
پاسخ به تمام سوالات شما در ارتباط با بیت کوین

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

در چند روز گذشته، انتشار داده های تورمی (CPI) ایالات متحده، بازار ارزهای دیجیتال را با نوسانات قابل توجهی همراه کرد. ابتدا، انتشار این داده ها که نشان دهنده تورمی بالاتر از حد انتظار بود، باعث کاهش 60 میلیارد دلاری مارکت کپ بازار شد؛ اما پس از آن، با انتشار اخباری مبنی بر جریان مثبت ورودی به صندوق های ETF بیت کوین، قیمت این رمزارز به بالای 51000 دلار صعود کرد. این نوسانات، بازتابی از دو عامل کلیدی در اقتصاد جهانی است: تورم و نرخ بهره. تورم بالا، قدرت خرید را کاهش می دهد و می تواند به رکود اقتصادی منجر شود. در مقابل، افزایش نرخ بهره می تواند تورم را مهار کند، اما می تواند به رشد اقتصادی نیز آسیب برساند.

داده های تورمی اخیر ایالات متحده، نشان دهنده افزایش 7.5 درصدی شاخص قیمت مصرف کننده در ماه ژانویه (بهمن 1402) بود که بالاترین نرخ تورم در 40 سال گذشته محسوب می شود. این موضوع، انتظارات برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه مارس (اسفند 1402) را افزایش داده است. افزایش نرخ بهره می تواند به ضرر بازار ارزهای دیجیتال باشد، زیرا سرمایه گذاران ممکن است به دنبال دارایی های امن تر مانند اوراق قرضه دولتی بروند. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که بیت کوین می تواند به عنوان یک ذخیره ارزش در برابر تورم عمل کند.

در حال حاضر، بازار ارزهای دیجیتال در حال هضم داده های تورمی و انتظارات مربوط به نرخ بهره است. هنوز مشخص نیست که این نوسانات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؛ اما به نظر می رسد که تورم و نرخ بهره، دو عامل کلیدی هستند که در ماه های آینده بر مسیر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر خواهند گذاشت.

 

آیا شاهد کاهش قیمت بیت کوین با افزایش تورم آمریکا خواهیم بود؟

شاخص اصلی قیمت مصرف کننده (CPI) در ایالات متحده که بدون احتساب هزینه های غذا و انرژی اندازه گیری می شود، در ماه ژانویه (بهمن 1402) نسبت به ماه دسامبر (آذر) 0.4 درصد افزایش یافت. این رقم، بیشترین رشد تورم در هشت ماه گذشته بود و با پیش بینی تحلیلگران که 0.3 درصد افزایش بود، تفاوت قابل توجهی داشت. همچنین، شاخص CPI نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.9 درصد افزایش یافت که در مقایسه با نرخ 3.8 درصدی ماه قبل، ثابت مانده است. این افزایش تورم، خوش بینی ها نسبت به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را به شدت کاهش داده است. کارشناسان و مردم انتظار داشتند که با توجه به روند نزولی تورم در ماه های اخیر، فدرال رزرو در ماه مارس (اسفند 1402) نرخ بهره را کاهش دهد؛ اما با انتشار این داده ها، احتمال این اتفاق به طور قابل توجهی کاهش یافته است. برخی از تحلیلگران اکنون معتقدند که فدرال رزرو نه تنها نرخ بهره را کاهش نخواهد داد، بلکه ممکن است برای کنترل تورم، روند افزایش نرخ بهره را از سر بگیرد. این موضوع می تواند به ضرر بازارهای مالی، به خصوص بازار ارزهای دیجیتال باشد.

کتی جونز، استراتژیست ارشد درآمد ثابت Charles Schwab، در این باره می گوید: “کاهش نرخ بهره دوباره به تاخیر افتاده است. داده های تورمی اخیر نشان می دهد که فدرال رزرو برای مهار تورم، چاره ای جز افزایش نرخ بهره ندارد.” او همچنین به نقش قیمت مسکن در افزایش CPI اشاره می کند و می گوید: “افزایش قیمت مسکن، یکی از عوامل اصلی افزایش تورم در ماه ژانویه بود.”

افزایش تورم و احتمال افزایش نرخ بهره، نگرانی های زیادی را در بین سرمایه گذاران ایجاد کرده است. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال که در ماه های اخیر روندی صعودی داشتند، در حال حاضر با افت قیمت مواجه شده اند. به نظر می رسد که بازارهای مالی در حال آماده شدن برای دوره ای از افزایش نرخ بهره هستند. در این شرایط، سرمایه گذاران باید با احتیاط بیشتری عمل کنند و به طور دقیق اخبار و تحولات اقتصادی را دنبال کنند.

کتی جونز اظهار داشت:

فدرال رزرو این امر را دلیلی برای به تعویق انداختن تصمیم گیری خود درباره نرخ بهره تا ماه می یا ژوئن (اردیبهشت یا خرداد سال آینده) می داند، اما روند کلی نرخ بهره بانک مرکزی همچنان نزولی است. از آنجایی که بخش قابل توجهی از افزایش تورم به قیمت مسکن مربوط می شود، باید ببینیم که چه زمانی وضعیت مسکن متعادل خواهد شد.

 

تاثیر آشکار تورم بر بیت کوین: سقوط به زیر 50 هزار دلار و فرصتی برای خرید؟

انتشار داده های تورمی ایالات متحده، لرزه ای بر اندام بازار ارزهای دیجیتال انداخت و قیمت بیت کوین، پیشرو در این بازار، بیش از 3.50 درصد کاهش یافت. این رمزارز محبوب که پیش از این در آستانه عبور از 50 هزار دلار قرار داشت، به حدود 48300 دلار سقوط کرد. کاهش قیمت بیت کوین، نمایانگر ترس و نگرانی حاکم بر بازار بود و مارکت کپ کل بازار ارزهای دیجیتال را نیز به 1.78 تریلیون دلار رساند.

شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین سنتیمنت (Santiment) با بررسی نتایج غیرمنتظره شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و تاثیر آن بر بازارهای ارز دیجیتال و سهام، دیدگاه خود را در مورد این وضعیت ارائه کرد. این شرکت معتقد است که افزایش نوسانات در بازار محتمل است و در صورت بروز پَنیک سِل (فروش عجولانه) از سوی معامله گران، فرصتی برای خرید ایجاد خواهد شد. سنتیمنت همچنین به این نکته اشاره می کند که گزارشات قبلی CPI نیز منجر به اصلاحات میان مدتی در بازار شده بود.

تحلیلگران سنتیمنت توضیح دادند:

بیت کوین به زیر ۴۹ هزار دلار سقوط کرد و از سطح ۵۰ هزار دلاری خود عقب نشینی داشت. بیش از دو سال بود که این سطح را مشاهده نکرده بودیم. انتظار می رود این اصلاح خفیف افکار عمومی را به دو دسته تقسیم کند. اگر پنیک سل قابل توجهی رخ دهد، خرید معامله گران در طول رسیدن بازار به کف خود محتمل تر می شود.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران نسبت به آینده بیت کوین خوش بین هستند، یک تحلیلگر تکنیکال معروف به CryptoCon، احتمال اصلاح قیمت این رمزارز تا سطح 40 هزار دلار را مطرح کرده است. او این پیش بینی را بر اساس بررسی الگوهای تاریخی قیمت و رفتار میانگین متحرک نمایی 20 هفته ای انجام داده است. CryptoCon به یک الگوی معمولی در چرخه بیت کوین اشاره می کند که در آن پس از یک دوره صعودی، یک اصلاح عمیق رخ می دهد. او معتقد است که فاز فعلی بازار به این اصلاح نیاز دارد. با این حال، قیمت بیت کوین در روز جاری (18 فوریه) با رشدی قابل توجه به بالای 51500 دلار رسید. این افزایش قیمت باعث شد که بسیاری از معاملات فروش استقراضی (Short) لیکویید شوند. هنوز مشخص نیست که آیا بیت کوین به اصلاح خود ادامه خواهد داد و به سطح 40 هزار دلار خواهد رسید یا اینکه بازار به ثبات خواهد رسید و فرصت های جدیدی را برای سرمایه گذاری ارائه می دهد.

یکی از عوامل کلیدی که می تواند بر مسیر آینده بیت کوین تاثیر بگذارد، گزارش شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) است که در تاریخ 12 مارس (22 اسفند) منتشر خواهد شد. انتظار می رود که این گزارش، نرخ تورم در ایالات متحده را نشان دهد. اگر تورم همچنان در حال افزایش باشد، فدرال رزرو ممکن است نرخ بهره را افزایش دهد. این موضوع می تواند به ضرر بازار ارزهای دیجیتال باشد. در حال حاضر، نگاه ها به گزارش CPI و ارقام آن است. این ارقام می توانند تا حد زیادی بر سیاست های فدرال رزرو و به نوبه خود بر بازار کریپتو و بیت کوین تاثیر بگذارند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.