صرافی یونی سواپ (UniSwap)؛ آشنایی با این صرافی غیرمتمرکز

13 دی 1402
صرافی یونی سواپ UniSwap

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

در این مقاله، قصد داریم شما را با یکی از معتبرترین صرافی های غیرمتمرکز به نام یونی سواپ آشنا کنیم. همان طور که می دانید، بازار ارزهای دیجیتال به طور گسترده به صرافی ها وابسته است و کاربران اغلب برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از خدمات صرافی های ارز دیجیتال بهره می برند.

صرافی های متمرکز به دلیل سرعت بالا و حجم نقدینگی قابل ملاحظه، به گزینه اصلی کاربران تبدیل شده اند؛ اما نباید از یاد برد که اصلی ترین هدف دنیای بلاک چین و پروژه های ارزهای رمزنگاری شده، ترویج فناوری توزیع شده و ایجاد سیستم های غیرمتمرکز است. به همین دلیل، صرافی های غیرمتمرکز به تازگی به عنوان گزینه هایی جذاب ظاهر شده اند و ما شاهد رشد و گسترش فعالیت های این نوع صرافی ها هستیم. یکی از محبوب ترین این صرافی های غیرمتمرکز، یونی سواپ است که بر پایه ی اتریوم فعالیت می کند و به عنوان یکی از پروژه های برجسته در حوزه دیفای شناخته می شود. در ادامه، به بررسی دقیق تر یونی سواپ و ویژگی های برجسته آن می پردازیم. پس با هیرادکس همراه باشید.

 

یونی سواپ (UniSwap) چیست؟

یونی سواپ (Uniswap) یک صرافی غیرمتمرکز بر پایه اتریوم برای معاملات توکن‌های ERC-20 است. برخلاف بسیاری از صرافی‌های متمرکز، یونی سواپ یک ابزار جامع برای افراد جامعه است و افراد می‌توانند بدون نیاز به اعتماد به واسطه‌ها، با استفاده از آن به مبادله توکن بپردازند؛ یعنی در یونی سواپ، اعتماد به قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شود. این صرافی همچنین به طور متفاوت از صرافی‌های دیگر عمل می‌کند، زیرا به تطابق خریدار و فروشنده برای تعیین قیمت و اجرای ترید نمی‌پردازد. در عوض، از یک معادله تطابقی ساده و استخر‌های نقدینگی برای ایجاد تعادل در معاملات استفاده می‌شود.

توکن UNI، ارز دیجیتال رسمی و توکن حاکمیتی یونی سواپ (Uniswap)، به عنوان یک فرصت جذاب برای سرمایه گذاری در دنیای کریپتو شناخته می شود. محبوبیت این توکن پس از تحریم های بایننس افزایش یافته و جلب توجه فعالان حوزه کریپتو را به خود جلب کرده است. برای خرید یونی سواپ، به پلتفرم های تجارت رمزارز نو به سر بزنید و نمودار قیمتی لحظه ای را بررسی کنید.

 

نحوه کار یونی سواپ (UniSwap)

برای انجام یک معامله در یونی سواپ، ابتدا باید به کیف پول خود متصل شوید و مقدار توکنی را که می خواهید مبادله کنید، مشخص کنید. سپس، باید جفت ارزی را که می خواهید مبادله کنید، انتخاب کنید. جفت ارز، ترکیبی از دو توکن است که با یکدیگر مبادله می شوند. سپس، بعد از انتخاب جفت ارز، یونی سواپ، مقدار توکنی را که دریافت خواهید کرد، محاسبه می کند. این مقدار، بر اساس نسبت نقدینگی موجود در استخر است. چنانچه از نتیجه معامله راضی بودید، می توانید آن را تأیید کنید. پس از تأیید معامله، یونی سواپ، توکن های شما را از استخر نقدینگی خارج می کند و توکن های مورد نظر شما را به کیف پول شما منتقل می کند.

 

تاریخچه و تحولات صرافی یونی سواپ (UniSwap)

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (UniSwap) یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین صرافی های غیرمتمرکز جهان، در سال 2018 توسط هایدن آدامز (Hayden Adams)، یک توسعه دهنده نرم افزار راه اندازی شد. پروتکل یونی سواپ از الگوریتم بازارساز خودکار (AMM) استفاده می کند که به کاربران اجازه می دهد توکن های خود را بدون نیاز به سفارش گذاری، با یکدیگر مبادله کنند. یونی سواپ پس از آن به سرعت محبوب شد و به یکی از محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز در جهان تبدیل شد و آدامز نیز به عنوان یکی از نوآوران حوزه دیفای شناخته شد.

در سال 2021، آدامز شرکت Uniswap Labs را تأسیس کرد. این شرکت مسئول توسعه و پشتیبانی از پروتکل یونی سواپ است. تا کنون نسخه های متفاوت و کامل تری از نسخه اولیه یونی سواپ منتشر شده است که عبارتند از:

  • نسخه اولیه یونی سواپ: نسخه اولیه یونی سواپ در تاریخ 17 نوامبر 2018 راه اندازی شد. این نسخه از الگوریتم بازارساز خودکار (AMM) استفاده می کرد که به کاربران اجازه می داد توکن های خود را بدون نیاز به سفارش گذاری، با یکدیگر مبادله کنند. در نسخه اولیه یونی سواپ، کاربران می توانستند توکن های ETH و ERC-20 را با یکدیگر مبادله کنند. حجم معاملات یونی سواپ در این نسخه بسیار کم بود و تنها چند میلیون دلار در روز بود.
  • نسخه 1.0 یونی سواپ: نسخه 1.0 یونی سواپ در تاریخ 28 فوریه 2019 راه اندازی شد. این نسخه ویژگی های جدیدی را به یونی سواپ اضافه کرد، از جمله: پشتیبانی از جفت های ارزی بیشتر، امکان تامین نقدینگی توسط کاربران و امکان کسب درآمد از طریق تامین نقدینگی. با راه اندازی نسخه 1.0 یونی سواپ، حجم معاملات این صرافی به سرعت افزایش یافت. در سال 2020، حجم معاملات یونی سواپ به بیش از 1 میلیارد دلار در روز رسید.
  • نسخه 2.0 یونی سواپ: نسخه 2.0 یونی سواپ در تاریخ 16 سپتامبر 2020 راه اندازی شد. این نسخه ویژگی های جدیدی را به یونی سواپ اضافه کرد، از جمله: پشتیبانی از استخرهای نقدینگی متغیر، امکان ایجاد جفت های ارزی جدید توسط کاربران و امکان استیک کردن توکن های UNI برای کسب پاداش. با راه اندازی نسخه 2.0 یونی سواپ، این صرافی به یکی از محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز در جهان تبدیل شد. در سال 2021، حجم معاملات یونی سواپ به بیش از 100 میلیارد دلار در روز رسید.
  • نسخه 3.0 یونی سواپ: نسخه 3.0 یونی سواپ در حال حاضر در حال توسعه است. این نسخه ویژگی های جدیدی را به یونی سواپ اضافه خواهد کرد، از جمله: پشتیبانی از قراردادهای هوشمند NFT، امکان ایجاد استخرهای نقدینگی سفارشی و امکان استفاده از یونی سواپ به عنوان یک پلتفرم برای برنامه های غیرمتمرکز (DApp)
صرافی یونی سواپ UniSwap

صرافی یونی سواپ UniSwap

محصولات و خدمات صرافی یونی سواپ (UniSwap)

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، علاوه بر امکان مبادله توکن های ERC-20، خدمات دیگری نیز ارائه می دهد که این خدمات، یونی سواپ را به یک پلتفرم قدرتمند برای توسعه دهندگان و کاربران تبدیل می کنند و شامل موارد زیر هستند:

  • API: یونی سواپ یک API ارائه می دهد که به توسعه دهندگان امکان می دهد تا داده های مربوط به جفت ارزهای معاملاتی، نقدینگی استخرها و غیره را دریافت کنند. این داده ها می توانند برای توسعه برنامه های غیرمتمرکز (DApp) استفاده شوند.
  • ارتباط دهی سفارشی: یونی سواپ امکان ارتباط دهی سفارشی را نیز فراهم می کند. این امکان به کاربران و توسعه دهندگان اجازه می دهد تا یونی سواپ را با تنظیمات از پیش پر شده سفارشی، در وب سایت های خود ادغام کنند.
  • سیستم IFrame: یونی سواپ را می توان به عنوان یک IFrame در وب سایت های دیگر استفاده کرد. این امکان به کاربران امکان می دهد تا بدون نیاز به ترک وب سایت خود، از یونی سواپ استفاده کنند.
  • فلش سواپ: فلش سواپ یک نوع معامله ویژه است که در آن قراردادهای جفت ارزها، توکن های خروجی را قبل از دریافت توکن های ورودی، به دریافت کننده ارسال می کنند. این نوع معاملات از نوع اتمی هستند و در صورت عدم دریافت توکن های ورودی، کل معامله معکوس می شود

 

چالش های استفاده از صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (UniSwap)

استفاده از یونی سواپ می تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما کاربران باید از چالش های احتمالی آن نیز آگاه باشند. با درک این مشکلات و اتخاذ اقدامات لازم برای کاهش این ریسک ها، می توانید از یونی سواپ به طور ایمن و مطمئن استفاده کنید. در ادامه به برخی از این چالش ها اشاره می کنیم:

  • دشواری استفاده: یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است و از الگوریتم بازارساز خودکار (AMM) استفاده می کند. این امر باعث می شود که استفاده از یونی سواپ برای کاربران تازه کار کمی دشوار باشد. در یونی سواپ، کاربران توکن های خود را به یک استخر نقدینگی واریز می کنند. سپس، یونی سواپ، به طور خودکار، توکن های دو کاربر را با یکدیگر مبادله می کند. این تفاوت در مکانیزم معاملاتی باعث می شود که استفاده از یونی سواپ برای کاربران تازه کار کمی دشوار باشد.
  • هزینه های کارمزد: کارمزد معاملات در یونی سواپ نسبت به صرافی های متمرکز پایین تر است، اما هنوز هم وجود دارد. کارمزد معاملات در یونی سواپ به دو بخش تقسیم می شود: کارمزد تأمین نقدینگی که بر اساس آن کاربرانی که توکن های خود را به یک استخر نقدینگی واریز می کنند، باید بخشی از کارمزد معاملات را به عنوان پاداش دریافت کنند و کارمزد تراکنش که بر اساس هر تراکنش در شبکه اتریوم، کارمزدی را به عنوان کارمزد تراکنش پرداخت می کند؛ بنابراین، هزینه های کارمزد در یونی سواپ می تواند برای کاربرانی که معاملات کوچک انجام می دهند، قابل توجه باشد.
  • ریسک های امنیتی: یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است و کاربران کنترل کاملی بر دارایی های خود دارند. این امر باعث می شود که کاربران در معرض خطر هک یا دستکاری قیمت ها قرار بگیرند. یونی سواپ اقداماتی را برای کاهش ریسک های امنیتی انجام داده است، اما هیچ صرافی غیرمتمرکزی کاملاً ایمن نیست

 

جمع بندی

یونی سواپ یک پلتفرم بازارسازی خودکار است که ممکن است در آن به معامله توکن های ERC20 و شبکه پالیگان بپردازید. این پلتفرم از راهکارهای لایه دوم همچون آربیتروم و آپتیمیزم بهره می برد. شما همچنین می توانید در استخرهای نقدینگی شرکت کرده و به عنوان پاداش کارمزد معاملات دیگر کاربران را دریافت کنید. یونی سواپ به عنوان یک انقلاب در صرافی های ارز دیجیتال شناخته می شود و با معرفی ایده ای نوین، مشکلات مربوط به نقدینگی که در بسیاری از صرافی های غیرمتمرکز وجود داشت را حل کرده است.

اما کاربران ایرانی توجه داشته باشند که تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان، متاسفانه زمینه را برای مسدودسازی سرمایه برخی از کاربران ایرانی در صرافی های آنلاین خارجی فراهم کرده است. با توجه به افزایش و روند رو به رشد قیمت ارزهای دیجیتال، شاهد تبلیغات فراوانی از صرافی های ارز دیجیتال خارجی مختلف در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستیم؛ اما آنچه که نگران کننده است، احتمال از دست رفتن سرمایه در این صرافی هاست. متاسفانه در چند وقت اخیر برخی از افراد مشهور یا به اصطلاح اینفلوئنسرها هم وارد این بازی شده اند و در ازای دریافت هزینه این صرافی ها را تبلیغ می کنند. در اغلب موارد خود این افراد هم اطلاعات درستی از خطرات خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی های خارجی برای کاربران ایرانی بی اطلاع هستند و صرفا انگیزه مالی دارند.

به همین دلیل ما به شما در هیرادکس توصیه می کنیم جهت حفظ دارایی خود از خطراتی مانند بلوکه شدن، تنها در صرافی های امن ارز دیجیتال ایرانی فعالیت کنید. هیرادکس یک پلتفرم آنلاین است که با هدف ایجاد بستری امن برای کاربران ایرانی ارز دیجیتال، راه‌اندازی شده است تا معاملات خود را همگام با بازار جهانی انجام دهند. رابط کاربری ساده این پلتفرم امکان خرید و فروش ارز دیجیتال را برای کاربران مبتدی هم فراهم کرده است. از طرف دیگر به دلیل بهره مندی از جدیدترین فناوری های امنیتی در مقابل هر گونه خدمات سایبری امن است. شما می توانید بدون نگرانی از بلوکه شدن دارایی خود، در هیرادکس با خیال آسوده معاملات کریپتوکارنسی خود را انجام دهید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.