صرافی ارز دیجیتال چیست؟ ویژگی ‌ها، انواع، بهترین‌ ها و نحوه کار با صرافی ارز دیجیتال

9 خرداد 1402
صرافی ارز دیجیتال چیست

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

اگر به تازگی وارد دنیای کریپتوکارنسی شده اید، احتمالا بعد از اینکه در مورد ارزهای دیجیتال اطلاعات اولیه را بدست آورید، مهم ترین سوال شما این خواهد بود که صرافی ارز دیجیتال چیست؟ نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟ کافی است عبارت صرافی ارز دیجیتال را در موتور جست و جوی گوگل سرچ کنید تا مقالات زیادی به شما در صفحه نتایج نمایش داده شود. اما به شما پیشنهاد می دهیم فقط این مقاله را بخوانید تا با صرافی ارز دیجیتال آشنا شوید. زیرا در این مقاله قرار است با زبانی بسیار ساده به شما بگوییم که صرافی ارز دیجیتال چیست؟ و در مورد انواع صرافی ارز دیجیتال صحبت کنیم. حتی به تمام سوالات پرتکرار شما پاسخ خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید تا یکبار برای همیشه تمام آن چیزهایی را که قرار است در مورد صرافی ارز دیجیتال بدانید در این مقاله یاد بگیرید. سپس با خیال راحت به خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی بپردازید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج (Exchange) پلتفرمی است که شما می توانید ارز دیجیتال بخرید یا آن ها را بفروشید. همچنین می توانید یک رمز ارز با دیگری مبادله کنید.

صرافی ارز دیجیتال چیست

صرافی ارز دیجیتال چیست

انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم است که می‌توانیم رمز ارزهای مختلف را در آن خرید و فروش کنیم. صرافی های ارز دیجیتال در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شوند که در ادامه در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد.

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز چیست؟

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (Decentralized Exchange) پلتفرمی است که روی بلاک چین ساخته شده است. تمام فرآیند خرید و فروش ارز دیجیتال به‌طورخودکار و بدون نیاز به واسطه و مجوز انجام می‌شود. دارایی‌های دیجیتال در این پلتفرم‌ها بدون دخالت واسطه‌ها مبادله می‌شود.

مزیت صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز: شما برای اینکه در یک صرافی غیرمتمرکز حساب کاربری باز کنید تنها چیزی که نیاز دارید، داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال است. نیازی به احراز هویت و ثبت اطلاعات شخصی نیست. از نظر اغلب افراد این مهم ترین مزیت صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است.

یکی دیگر از ویژگی های صرافی غیرمتمرکز عدم کنترل دارایی کاربران است. به این معنی که دارایی‌های کاربران به روشی غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند و صرافی هیچ گونه کنترلی روی آن ندارد. مبادله ها معمولا توسط کاربران یا توسط نرم‌افزار خود صرافی این کار انجام می‌شود.

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال

معایب صرافی غیرمتمرکز: استفاده از صرافی غیرمتمرکز ممکن است برای برخی از افراد سخت باشد. زیرا رابط کاربری آن ها به اندازه صرافی متمرکز ساده نیست و کمی پیچیده به نظر می‌ رسد. از طرف دیگر از آنجایی که این صرافی ها هنوز توسط مردم به صورت کامل پذیرفته شده نیست، آنها مشتریان کمتری دارند و حجم ترید و نقدینگی پایین‌تری نیز دارند و برای تسویه تراکنش‌ها مدت زمان بسیار بیشتری طول می‌کشد.

لیست معروفترین صرافی های ارز دیجیتال غیرمتمرکز در سال 2023:

  • یونی سواپ (Uniswap)
  • دی وای دی اکس (DYDX)
  • پنکیک سواپ (Pancake Swap)
  • سپوکی سواپ (Spooky Swap)
  • تریدر جو (Trader Joe)

صرافی ارز دیجیتال متمرکز چیست؟

صرافی ارز دیجیتال متمرکز (Centralized Digital Currency Exchange) یا به اختصار CDEX، یک بستر تجارت الکترونیکی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. در این نوع از صرافی‌ها، تمامی معاملات بین خریداران و فروشندگان از طریق یک شرکت واسطه‌گر انجام می‌شود. به عبارت دیگر، برخلاف بازارهای بورس که معامله‌گران مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، در CDEX همه معاملات از طریق یک شرکت واسطه‌گر و با استفاده از یک سیستم مرکزی انجام می‌شود.

اگر بخواهیم صرافی ارز دیجیتال متمرکز را به زبان بسیار ساده توضیح دهیم باید بگوییم که عملکرد این دسته از پلتفرم‌ها شباهت زیادی به کار بانک‌های امروزی دارد. یک شخص یا شرکت مالک آن‌ها است، در واقع مالک مشخصی دارند و تمام کاربران باید از قوانین خاصی که از قبل تعیین شده است پیروی کنند.

مزیت صرافی ارز دیجیتال متمرکز: یکی از مهم ترین مزایای صرافی متمرکز این است که رابط کاربری بسیار ساده ای دارد و پیچیدگی زیادی ندارد. به همین دلیل است که حتی افراد مبتدی هم می توانند در این صرافی ها معاملات خود را انجام دهند.

معایب صرافی ارز دیجیتال متمرکز: این نوع از صرافی‌ها برای کاربرانی که قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارند، بسیار راحت و قابل دسترس است. با این حال، به دلیل مرکزی بودن سیستم، این نوع از صرافی‌ها در معرض خطرات امنیتی بیشتری قرار دارند و هکرها ممکن است تلاش کنند تا به اطلاعات و ارزهای ذخیره شده در آنها دست پیدا کنند.

از طرف دیگر ممکن است که شما تمایلی نداشته باشید تا اطلاعات خود را هنگام ثبت نام در صرافی وارد کنید و ترجیح می دهید که هویت شما پنهان بماند. اما در صرافی ارز دیجیتال متمرکز چنین چیزی امکان پذیر نیست چرا که صرافی‌های متمرکز کاربران را مشمول سیاست‌های سختگیرانه احراز هویت می‌کنند.

لیست معروفترین صرافی های ارز دیجیتال متمرکز در سال 2023:

  • بایننس (Binance)
  • کوین‌بیس (Coinbase)
  • هوبی (Huobi)
  • کراکن (Kraken)
  • گیت‌هاب (GateHub)
  • بیت‌ فاینکس (Bitfinex)
  • بیت ‌رکس (Bitrex)
  • پولونیکس (Poloniex)
  • بیت‌ستامپ (Bitstamp)
  • کوین‌معاملات (Coinsbit)
انواع صرافی ارز دیجیتال

انواع صرافی ارز دیجیتال

کارمزد صرافی ارز دیجیتال چیست؟

هر صرافی ارز دیجیتال برای خدماتی که به مشتریانش ارائه می‌دهد، هزینه‌ای را از آنان دریافت می‌کند. اگر شما یک تریدر باشید یا یک معامله گر که روزانه حجم بالایی از معاملات را انجام می دهید قطعا کارمزد صرافی برای شما بسیار مهم خواهد بود.

کارمزد ها در صرافی‌های ارز دیجیتال ممکن است متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما بعضی از کارمزدهای معمول عبارتند از:

کارمزد خرید و فروش(کارمزد معاملات): بیشتر صرافی های ارز دیجیتال کارمزدی را بابت خرید و فروش ارزهای دیجیتال از کاربران خود دریافت می‌کنند. این کارمزد معمولاً بر حسب درصدی از مبلغ تراکنش محاسبه می شود.

کارمزد برداشت: برخی صرافی‌ها کارمزدی بابت برداشت ارز دیجیتال از حساب کاربران خود دریافت می‌کنند. این کارمزد نیز معمولاً برحسب درصدی از مبلغ برداشت محاسبه می شود.

کارمزد توزیع معاملات: یکی دیگه از انواع کارمزد در صرافی ارز دیجیتال، کارمزد توزیع معاملات است. فاصله قیمتی که ممکن است بین سفارش های خرید و سفارش های فروش ارز دیجیتال اتفاق بیافتد به صرافی ارز در اختیار صرافی ارز دیجیتال قرار می گیره. هرچقدر یک صرافی بزرگ تر و تعداد سفارش های اون بیشتر باشه، با برایند قیمتی عاقلانه تر مواجه میشیم، امکان وجود این فاصله ها کاهش پیدا می کنه و سفارش ها به هم نزدیک تر میشن.

لازم به ذکر است که این کارمزدها ممکن است با توجه به سیاست های هر صرافی متفاوت باشند و علاوه بر این، اطلاعات جدید درباره کارمزد ها همیشه در دسترس نیستند.

قیمت ارز دیجیتال در صرافی چگونه تعیین می شود؟

اگر یک ارز دیجیتال را در صرافی های مختلف جستجو کنید، متوجه تفاوت قیمت آن ها خواهید شد. برای اغلب افراد این سوال پیش می آید که قیمت ارز دیجیتال در صرافی چگونه تعیین می شود؟ چرا یک ارز دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت معامله می‌شود؟ علت اصلی این مسئله، وابستگی قیمت ارز دیجیتال به عرضه و تقاضای بازار است. هر صرافی دارای شرایط و عوامل خاص خود است که ممکن است باعث شود که قیمت ارز دیجیتال در آن صرافی با صرافی های دیگر متفاوت باشد. برای مثال، تعداد خریداران و فروشندگان در هر صرافی ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد و این موضوع می‌تواند به تغییرات قیمت منجر شود. همچنین، سیاست های هر صرافی نیز ممکن است باعث تفاوت قیمت در آن صرافی شود.

هنگام انتخاب صرافی ارز دیجیتال به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب یک صرافی معتبر برای خرید و فروش ارز دیجیتال باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید که مهم ترین آن ها عبارت است از:

  • حجم معاملات صرافی
  • کارمزد معاملات
  • تعداد آلت‌کوین‌های صرافی
  • تعداد ارزهای قابل معامله
  • امنیت صرافی

البته بدون تردید یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید و فروش ارز دیجیتال باید در نظر گرفته شود، امنیت حریم شخصی است. برای خرید و نگهداری طولانی‌مدت ارز دیجیتال یا حتی برای ترید روزانه، نیاز است که معاملات بسیار امن باشند. به همین دلیل قبل از انتخاب صرافی حتما در مورد امنیت صرافی تحقیق کنید. در صورتی که صرافی مورد نظر شما سابقه هک موفقیت آمیز داشته است توصیه می کنیم که از آن صرافی صرف نظر کنید. زیرا چندان بعید نیست که این اتفاق مجدد بیافتد.

صرافی ارز دیجیتال ایرانی بهتر است یا خارجی؟

صرافی های خارجی به دلیل تحریم های موجود علیه ایران، از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می کنند. برخی از افراد برای بازکردن حساب کاربری در صرافی های خارجی به سراغ برخی روش ها مانند استفاده از وی پی ان با آی پی ثابت می روند. اما باید بگوییم که این کار بسیار خطرناک است.

زیرا در صورتی که تنها یکبار فراموش کنید که هنگام کار با صرافی وی پی ان خود را روشن کنید و صرافی به هویت شما پی ببرد که در ایران قرار دارید، حساب شما را بلوکه خواهد کرد و تمام دارایی شما مسدود خواهد شد.

بنابراین توصیه می کنیم از کار با صرافی خارجی اجتناب کنید به خصوص اگر در این حوزه مبتدی هستید و امکان اشتباه کردن زیاد دارید.

صرافی آنلاین هیرادکس با هدف ایجاد بستری امن برای تبادل تتر با تومان از سال 1396 شروع به کار کرده است. تمام فرآیند تبادل تتر در این پلتفرم در امنیت کامل انجام می شود. ذخیره سازی سرد و فرآیند احراز هویت دو عاملی تنها بخشی از اقدامات هیرادکس برای حفظ دارایی کاربران است. در صورت داشتن هرگونه سوال در حین انجام معاملات می توانید با تیم پشتیبان در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری

یک پاسخ به “صرافی ارز دیجیتال چیست؟ ویژگی ‌ها، انواع، بهترین‌ ها و نحوه کار با صرافی ارز دیجیتال”

  1. […] ترین گام بعد از آموزش ترید ارز دیجیتال انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال است. با توجه به تحریم های اعمال شده علیه کشور ایران، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.