صرافی ارز دیجیتال متمرکز چیست؟ معرفی برترین صرافی های متمرکز ارز دیجیتال

5 تیر 1402
صرافی ارز دیجیتال متمرکز

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

در سال های اخیر بازار ارزهای دیجیتال بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. یکی از اصلی ترین فاکتورها برای فعالیت موفق در این بازار، انتخاب یک صرافی مناسب است. در حال حاضر دو نوع صرافی برای مبادلات ارز دیجیتال وجود دارد که شامل صرافی ارز دیجیتال متمرکز و صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز هستند. همراه با به وجود آمدن اولین رمز ارزها، صرافی های متمرکز هم به وجود آمدند.

صرافی متمرکز در واقع، پلتفرمی است که طبق قوانین دولتی در آن مبادلات ارزی با واسطه صرافی صورت می گیرد. این صرافی شبیه به یک بانک در دنیای واقعی است و در آن شخص ثالثی بر تمام معاملات انجام شده نظارت دارد.

 

اما مزایا و معایب صرافی ارز دیجیتال متمرکز چیست؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال متمرکز کدام است؟

در ادامه این مقاله از هیرادکس قرار است به این سوالات پاسخ دهیم. اگر شما هم به تازگی وارد دنیای کریپتوکارنسی شده اید و به دنبال آشنایی بیشتر با صرافی ارز دیجیتال هستید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

 

معرفی کلی صرافی ارز دیجیتال متمرکز

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

صرافی متمرکز (Centralized exchange) یک پلتفرم معاملاتی آنلاین ارز دیجیتال است که زیر نظر قوانین دولتی مدیریت می‌شود و کاربران می‌ توانند خرید و فروش انواع ارز دیجیتال را در آن انجام دهند.

کاربران در این صرافی می‌ توانند به صورت مستقیم، معاملات ارزهای دیجیتال را انجام دهند؛ اما باید توجه داشت که صرافی ارز دیجیتال متمرکز توسط یک نهاد، ارگان یا حتی یک شخص کنترل می شود. به همین دلیل می توان گفت که امکان کنترل دارایی کاربران (که در کیف پول های صرافی نگهداری می شود) و نظارت و رهگیری تمام معاملات در صرافی ارز دیجیتال متمرکز وجود دارد.

 

مزایا و معایب صرافی های متمرکز

صرافی متمرکز دارای برخی معایب و مزایا است که قبل از انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز بهتر است درباره آن ها بیشتر بدانید.

 

مزایای صرافی ارز دیجیتال متمرکز

در مورد مزایای صرافی های ارز دیجیتال متمرکز باید گفت که:
داشتن رابط کاربری ساده: استفاده از سیستم این صرافی ها برای کاربران بسیار ساده است زیرا رابط کاربری نسبتا ساده ای دارند و حتی افراد مبتدی هم می توانند معاملات خود را بدون مشکل انجام دهند.

نقدینگی بالا: یکی دیگر از مزایای صرافی ارز دیجیتال متمرکز، نقدینگی بالای آن‌ها است. نقدینگی بالا در صرافی باعث می شود که دارایی شما سریعاً نقد ‌شود و تایید معامله بسیار سریع اتفاق می‌افتاد.

 

معایب صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

در مورد معایب صرافی های ارز دیجیتال متمرکز باید گفت که:

عدم تمرکززدایی: مهم ترین هدف ارز‌های دیجیتال، تمرکز زدایی است، اما صرافی‌های متمرکز از این سیستم تبعیت نمی‌کنند. در واقع می توان گفت صرافی ارز دیجیتال متمرکز دقیقا شبیه به بانک هستند، فقط با این تفاوت که به جای پول در آن، ارز دیجیتال مبادله می شود.

کارمزد بالا: میزان کارمزدی که این صرافی دریافت می کند در مقایسه با صرافی غیرمتمرکز زیاد است. (این موضوع زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود که حجم معاملات شما زیاد باشد.)

در خطر بودن دارایی کاربران: از آنجایی که کلید خصوصی کاربران در اختیار صرافی ارز دیجیتال متمرکز قرار دارد، این صرافی ها یک بستر بسیار مناسب برای هکرها به شمار می‌روند. بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال متمرکز بارها مورد حملات سایبری قرار گرفته است.

 

لیست بهترین صرافی های ارز دیجیتال متمرکز

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

در سال های اخیر تعداد زیادی صرافی متمرکز ارز دیجیتال شروع به کار کرده اند که به تعدادی از بهترین و معتبرترین آن ها در ادامه اشاره می کنیم.

  • بایننس(Binance): بایننس یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال مشهور است که در سال ۲۰۱۷ توسط چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) تأسیس شد و به سرعت جایگاه خود را در بازار ارز دیجیتال پیدا کرد. بایننس قابلیت خرید، فروش و معامله با بیش از ۱۰۰ نوع ارز دیجیتال را برای کاربران خود فراهم کرده است. همچنین این صرافی دارای یک رابط کاربری کارآمد و ساده است که به کاربران امکان معامله‌ی آسان با ارزهای دیجیتال را می‌دهد.
  • هیوبی گلوبال(Huobi Global): هیوبی گلوبال یکی از معروف‌ترین صرافی‌های بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده است. این صرافی در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و در حال حاضر دفتر مرکزی آن در سنگاپور قرار دارد. هیوبی در بیش از ۱۳۰ کشور جهان فعالیت دارد و با توجه به حجم معاملات خود، یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.
  • کراکن (Kraken): یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین صرافی ‌های ارز دیجیتال، کراکن است. این صرافی در سال ۲۰۱۱ تأسیس شده و دفتر مرکزی آن در سان فرانسیسکو قرار دارد. کراکن به کاربران خود این اطمینان را می‌دهد که از دارایی آن ها را از طریق استفاده از رمزنگاری SSL، احراز هویت دومرحله‌ای (2FA) و نظارت مداوم و لحظه‌ای برای جلوگیری از فعالیت ‌های مشکوک در مقابل هرگونه خطرات سایبری محافظت کند.
  • کوین بیس (Coinbase): یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار مشهور، کوین بیس است. این صرافی به عنوان یکی از بزرگترین بصرافی‌های ارز دیجیتال در جهان، امکان خرید و فروش تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و لایت کوین را به صورت آسان و سریع را برای کاربران خود فراهم کرده است. علاوه بر این، کوین بیس با بهره‌گیری از تکنولوژی امنیتی بالا، امنیت کیف پول‌های دیجیتال را نیز تامین می‌کند.
  • کوکوین (Cucoin): کوکوین از سپتامبر 2017 آغاز به کار کرده است. رابط کاربری این صرافی ساده است و به دلیل پشتیبانی 24 ساعته، کاربران به راحتی می توانند در آن معاملات خود را انجام دهند. تعداد بالا و تنوع ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده و فراهم بودن امکان استیکینگ و کسب سود برای کاربران از مهم ترین مزیت این صرافی ارز دیجیتال است.

 

صرافی ارز دیجیتال متمرکز بهتر است یا غیر متمرکز؟

در جواب به این سوال باید گفت که انتخاب هر یک از این صرافی ها به نیازها و انتظارات شما بستگی دارد. برای انتخاب بهترین گزینه باید شرایط کارمزد، شرایط مبادله، امنیت مجموعه و سایر عوامل را در نظر گرفت و در نهایت صرافی متناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

اما در نهایت توجه داشته باشید برای تریدرها یا سرمایه‌گذارانی که حفظ حریم خصوصی و کنترل کامل بر دارایی‌های دیجیتال از اهمیت بیشتری برخوردار است، استفاده از صرافی غیرمتمرکز مناسب‌تر است.

تجربه شما در استفاده از صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟ به نظر شما بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی متمرکز کدام است؟

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.