ساتوشی ناکاموتو چه کسی بود؟

9 آذر 1402
ساتوشی ناکاموتو

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، یکی از مرموزترین چهره های دنیای فناوری است که هویت واقعی او هنوز مشخص نشده است، اما دستاوردهای او در دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین بی نظیر است. در این مقاله، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که ساتوشی ناکاموتو چه کسی بود و چرا هویت خود را پنهان کرد. پس با هیرادکس همراه باشید.

 

ساتوشی ناکاموتو: هویت مرموز خالق بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، یک شخص یا گروه ناشناس است. او در سال ۲۰۰۸، مقاله ای با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیک همتا به همتا» منتشر کرد که در آن، بیت کوین را معرفی کرد. بر اساس برخی شواهد، ساتوشی ناکاموتو اهل کشور انگلیس است و هویت ژاپنی ندارد. او همچنین از انتشار اطلاعات شخصی خود خودداری کرده است.

ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین را با عرضه محدود (۲۱ میلیون بیت کوین) ایجاد کرد، گزارش عملکرد خود را منتشر کرد (وایت پیپر) و اولین بلاک شبکه را در سال ۲۰۰۹ استخراج کرد. او در سال ۲۰۱۱، از بیت کوین دست کشید و به سوی پروژه های دیگر متمایل شد. برخی از منابع عنوان کرده اند که ساتوشی ناکاموتو مالک حدود ۵ درصد از کل بیت کوین ها است. همین امر باعث شده است که به او لقبی مانند منزوی ترین یا پنهان ترین میلیاردر جهان داده شود و اسم او جزو ۱۰۰ نفر از ثروتمندترین افراد جهان قرار گیرد.

ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو

شخصیت های احتمالی ساتوشی ناکاموتو

در گذر زمان، افرادی ادعا کردند که واقعاً شخص ساتوشی ناکاموتو هستند، اما این ادعاها هرگز جدی گرفته نشدند. برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال و خبرنگاران نیز معتقدند که ساتوشی ناکاموتو تیمی شامل افراد نابغه است.

در میان افراد مورد تأیید برای هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، هال فینی که در سال ۲۰۱۴ درگذشته و گوین اندرسون نام برده شده اند ولی هر دو به جدیت، ادعای ساتوشی ناکاموتو بودن را رد کرده اند. این رد گرفتن باعث شده که گمانه زنی ها به سمت دیگری هدایت شود.

سال ۲۰۱۴، مجله Newsweek خبر داد که دوریان ناکاموتو، یک فرد ۷۰ ساله ساکن لس آنجلس، در واقع خود ساتوشی ناکاموتو است؛ اما دوریان ناکاموتو به سرعت با انتشار بیانیه ای عمومی این ادعا را رد کرد و در یک انجمن آنلاین، “ساتوشی ناکاموتو نیستم” خود را اعلام کرد و سپس دوباره از دید افراد ناپدید شد.

کریگ رایت، برنامه نویس استرالیایی، در سال ۲۰۱۵ ادعا کرد که واقعاً ساتوشی ناکاموتو است و حتی به عنوان شخصی با قوی ترین شواهد تحت عنوان هویت ساتوشی معرفی شد؛ اما این ادعا به سرعت توسط جامعه بیت کوین و ارزهای رمزنگاری رد شد و او نتوانست ادعای خود را اثبات کند.

نیک سابو، محقق و مهندس کامپیوتر مشهور نیز به طور گسترده به عنوان یکی از احتمالی ترین اشخاص ساتوشی ناکاموتو معرفی شده است. او در سال ۱۹۹۶ مقاله ای با عنوان “قراردادهای هوشمند” منتشر کرد و در سال ۲۰۰۸ بر یک ارز دیجیتال با نام بیت گلد کار کرد؛ اما سابو خود این ادعا را رد کرده و این موضوع توسط افراد بسیاری به عنوان یکی از تئوری های محبوب مختلف در مورد هویت ساتوشی ناکاموتو مطرح شده است.

چرا ساتوشی ناکاموتو تصمیم به مخفی کردن هویت خود گرفت؟

قطعا شما هم با خود فکر می کنید کسی که یکی از بهترین اختراعات تاریخ را انجام داده و تغییراتی انقلابی ایجاد کرده، چرا هویت خود را مخفی کند؟

ضمن توجه به اندیشه اصلی ساتوشی ناکاموتو، به نظر می آید که تصمیم به پنهان ماندن از نظر هویت، برای حفظ اصلی بودن و غیرمتمرکز بودن بیت کوین، لازم بوده است. اغلب خالقان ارزهای رمزنگاری، از توجه زیادی که به آن ها می شود راضی نیستند و اعتقاد دارند که توجه زیاد ممکن است منجر به تصمیمات نادرست شود.

از طرف دیگر، به نظر می رسد که ساتوشی ناکاموتو احتمالاً می دانست با افشای هویت خود، ممکن است در معرض خطرات متعددی قرار گیرد؛ به عنوان مثال، ممکن است مقامات دولتی به دنبال او بیافتند همانطور که در سال ۲۰۱۱، برنارد فون ناتهاوس به اتهام ساخت، مالکیت و فروش ارز خصوصی به نام دلار لیبرتی (Liberty Dollar)، محکوم شد.

احتمال دیگری که مطرح شده است این است که ساتوشی ناکاموتو نخواسته تنها فرد پشت پروژه بیت کوین باشد و بلکه این پروژه حاصل تلاش یک تیم حرفه ای است. به همین دلیل، برای افزایش امنیت پروژه، این تیم را تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی کرده و اعضای تیم را در حالت ناشناس نگاه داشته اند.

ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو

نشانه های تازه از هویت ساتوشی ناکاموتو

در اوایل ظهور بیت کوین، ارتباط با خالق آن، یعنی ساتوشی ناکاموتو، به صورت الکترونیکی برقرار می شد. این در شرایطی اتفاق می افتاد که هویت و پیشینه او به طور کامل مبهم بود. هرچند برخی اعتقاد داشتند که زود یا دیر هویت واقعی پشت این نام آشکار خواهد شد، اما تا به حال هیچ کس موفق به شناسایی او نشده است.

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، بیش از ده سال است که هیچ نوشته ای را به صورت عمومی منتشر نکرده است. او در سال ۲۰۱۰ در انجمن بیت کوین تاک (یک انجمن (فروم) در زمینه بیت کوین و آلت کوین)، درباره مقاومت شبکه در برابر حملات منع سرویس (DDoS) صحبت کرده است و تا به امروز هیچ خبر جدیدی از ساتوشی ثبت نشده است.

هرچند برخی نتایج تحقیقات نشان می دهد که او هنگام نوشتن کدهای بیت کوین، در شهر لندن زندگی می کرده است، اما واقعیت این است که این تحقیقات نیز مدرک کاملاً موثقی در رابطه با مکان اقامت ساتوشی ناکاموتو ارائه نمی دهند.

در نهایت ساتوشی ناکاموتو کیست؟

از آغاز پدید آمدن بیت کوین تا به امروز، گمانه زنی‌ها و بحث های بی پایانی درباره هویت ساتوشی ناکاموتو وجود دارد. با گذشت بیش از ۱۳ سال از شکل گیری بیت کوین، هنوز هیچ نشانه قاطعی برای اثبات هویت نخستین طراح ارز دیجیتال جهانی موجود نیست.

ساتوشی ناکاموتو ممکن است یک فرد معین باشد، یک گروه یا تیم حاوی چند نفر، یا حتی یک سازمان امنیتی یا شرکت بزرگ. بر اساس تخمین برخی از افراد متخصص در زمینه رمزارزها، ممکن است او یک گروه از هکرهای حرفه ای نیز باشد.

جدا از هویت، حتی اطلاعی از زندگی یا مرگ ساتوشی ناکاموتو وجود ندارد. بسیاری معتقدند که این عدم شناختن هویت خالق بیت کوین بهترین گزینه است، زیرا اگر بیت کوین به یک شخص مشخص نسبت داده شود، هر گونه توصیه یا اظهار نظری از این شخص می تواند به تحولات شدید در بازار ارزها منجر شود؛ به عبارت دیگر، حفظ ناشناخته بودن هویت ساتوشی ناکاموتو احتمالاً به نفع تمامی افراد علاقه مند به این حوزه است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.