روانشناسی ارز دیجیتال چیست؟

6 آذر 1402
روانشناسی ارز دیجیتال

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

آشنایی با روانشناسی ترید ارزهای دیجیتال برای انجام معاملات اهمیت زیادی دارد. داشتن یک ذهن آرام و پایدار برای فروش ارزهای دیجیتال امری حیاتی است، زیرا نتیجه ضرر یا سود حاصل از معامله به زمان صحیح فروش ارزهای دیجیتال بستگی دارد. معامله ارزهای دیجیتال به واقعیت یک بازی ذهنی تبدیل شده است؛ اما از آنجایی که هیچ کس از استرس‌هایی که در طول معامله تجربه می شود، صحبتی نمی کند، شناخت روانشناسی ترید به تریدر کمک می کند تا با درک عمیق تری از احساسات و عواطف خود، معاملات را انجام دهد. در این مقاله از هیرادکس، به بررسی جوانب مختلف روانشناسی ترید می پردازیم.

 

روانشناسی بازار چیست؟

انسان ها به طور طبیعی موجوداتی عاطفی هستند. ما اغلب تحت تأثیر احساسات خود قرار می گیریم، حتی زمانی که سعی می کنیم منطقی فکر کنیم. این امر در بازارهای مالی نیز صادق است. سرمایه گذاران اغلب تحت تأثیر احساسات خود قرار می گیرند که می تواند منجر به تصمیم گیری های غیرمنطقی شود.

یکی از مهم ترین عوامل روانشناسی بازار، غریزه گله است. غریزه گله به تمایل انسان ها برای پیروی از دیگران اشاره دارد. در بازارهای مالی، این می تواند منجر به رفتارهای جمعی شود. به عنوان مثال، اگر اکثر سرمایه گذاران در یک بازار خاص باور داشته باشند که قیمت یک دارایی افزایش خواهد یافت، ممکن است این باور خود را به دیگران منتقل کنند و قیمت آن دارایی را افزایش دهند.

احساسات سرمایه گذاران می تواند عملکرد بازار را در جهت های مغایر با اصول بنیادی هدایت کند. به عنوان مثال، اگر سرمایه گذاران دچار ترس شوند و ناگهانی از بازار خارج شوند، بازار ممکن است سقوط کند. این امر حتی می تواند در زمانی رخ دهد که بنیادهای اقتصادی یک دارایی قوی باشد.

اهمیت روانشناسی بازار ارز دیجیتال

روش های سنتی نمی توانند با موفقیت رفتارهای ناپایدار بازار ارز دیجیتال را پیش بینی کنند؛ زیرا درک از رفتار معامله گران به دلیل عدم وجود یک سیستم متمرکز، به چالش کشیده می شود. به جای اینکه به روش های سنتی اکتفا کنیم، فناوری ارز دیجیتال بر مدل های مبتنی بر کاربر حاکم است.

تحقیقات در حوزه رفتاری و روانشناسی مالی نشان داده اند که سرمایه گذاران به سراغ تصمیم گیری هایی می روند که بر اساس ساختارهای روانشناختی خاصی همچون سوگیری شناختی و روانشناسی گله اتفاق می افتد. این مسئله منجر به ناهنجاری ها و الگوهای ناکارآمد در بازار می شود.

بنابراین، برای به دست آوردن درک مناسب از ساختار و الگوهای بازار ارز دیجیتال، ضروری است که همه اطلاعات متمرکز بر کاربران را در نظر گرفت. به عنوان سرمایه گذاران رمز ارز، درک پویایی روانی-اجتماعی پشت هر پروژه اهمیت زیادی دارد تا بتوان به درستی در مورد پتانسیل و اعتبار هر پروژه تصمیم گرفت.

روانشناسی ارز دیجیتال

روانشناسی ارز دیجیتال

اهمیت روانشناسی معامله گری در بازار ارز دیجیتال در سود و زیان کاربران

اهمیت روانشناسی نه تنها در حوزه تصمیم گیری کاربران و تریدرها در بازار بلکه در میزان سود و زیان آنها نیز قابل مشاهده است. افرادی که به اصول روانشناسی معامله گری در این بازار تسلط کافی ندارند و بیشتر به دانش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال اعتماد دارند، در دو حالت زیر نسبت به تریدرهای ماهر در اصول روانشناسی نشانه های متفاوتی را از خود آشکار می کنند:

سود قابل توجهی به دست می آورند

تجربه نشان می دهد که پس از کسب سود قابل توجه، نمودار هر رمزارزی به سمت روند نزولی بازمی‌گردد و حتی ممکن است یک معامله ای که سودآور بوده است، به ضرر منجر شود. به همین دلیل، تحلیل گران برای جلوگیری از چنین شرایطی و به منظور جلب هیجان به جای کسب سود سریع، معاملات را بسته و سرمایه خود را از آن رمزارز خارج می کنند. جالب است بدانید که حتی اگر نشانه های روند نزولی مشخص نشده باشند، این عمل برای تحلیل گران قطعی است.

تریدر موفق که آینده رمزارز مدنظر خود را به دقت بررسی کرده و می داند که تمام روندها بر اساس عرضه و تقاضا ایجاد می شوند و به مرور زمان به پایان می رسند، در انتظار لحظه ای باقی می ماند که روند صعودی کم شود. هنگامی که نشانه های ضعف در روند صعودی ظاهر می شوند، بهترین فرصت برای تریدر است که سرمایه خود را از آن رمزارز بردارد. حتی افرادی که به دنبال نگهداری طولانی مدت رمزارز هستند، به شرایط فعلی آن نظر نمی دهند و آن را برای مدت زمان طولانی نگه می دارند. تریدر موفق در چنین شرایطی می تواند به مراتب بیشتر از یک تحلیل گر از بازار سود کسب کند.

در معاملات خود ضرر می‌کنند

در چنین مواقع، تحلیلگران معمولاً با دو ترس اساسی روبرو می شوند. در ابتدا، تسلط خود به روش های تحلیلی را از دست داده و با دعا و مناجات، منتظر می مانند که قیمت به شرایط اولیه بازگردد. تحلیلگر در چنین شرایطی معمولاً قدرت تصمیم گیری خود را از دست می دهد و حتی ممکن است بازار و سرمایه خود را به حالت خود رها کند تا بازار برای او تصمیم بگیرد.

از طرف دیگر تریدر با تجربه و آشنایی به اصول روانشناسی معامله گری در بازار ارز دیجیتال در چنین مواقعی برنامه ریزی دقیق و مشخصی برای خود دارد. او برای تحلیل اولیه حد ضرر خود را تعیین کرده و تا زمانی که قیمت رمزارز در حد ضرر نرسیده باشد، دست به سرمایه گذاری نمی زند. در صورت عبور قیمت از حد ضرر، بهترین تصمیم برای تریدر، خروج از آن رمزارز و ورود به رمزارزی است که سیگنال های ورود به آن صادر شده است.

نکته: این دو دیدگاه نشان از تأثیر قوی روانشناسی در میزان سود و ضرر یک معامله گر در بازار دیجیتال دارند. بطور کلی، اکثر سود و ضررها در این بازار از نتیجه این اصول روانشناسی نشأت می گیرد.

اصول روانشناسی ترید در بازار ارز دیجیتال در بعد تجارت

این اصول به جوانبی اشاره دارند که ارتباط میان بازار و تریدر را نمایان می سازند؛ به عبارت دیگر، تجربیات گذشته معامله گران در بازار رمزارزها منجر به شناخت جزئیات دقیق این بازار شده است. این جزئیات، با دقت به آنها، تحلیلگران امروزی را از ورود به مسیرهای اشتباه جلوگیری کند. در واقع، درس ها و آموزش های مرتبط با این بخش از علم روانشناسی بازار رمزارزها از خود بازار به دست آمده اند. اولین اصل از این اصول همانند قرار دادن بازار به عنوان یک معلم واقعی و صادق است.

چرخه احساسات تریدرها در بازار

احساسات تریدرها نیز همانند تمام بازار ارز دیجیتال در یک چرخه مداوم قرار دارد که به صورت دائمی تکرار می شود. همانطور که در توصیف بالا مشاهده می شود، هنگامی که قیمت ها به افزایش می پردازند، تریدرها نیز همزمان احساساتی از خوش بینی، اشتیاق، هیجان و رضایت تجربه می کنند.

زمانی که احساسات سرمایه گذار به اوج خود می رسد و بازار در حال ایجاد سقف های قیمتی جدید است، معامله گر بالاترین حد طمع را تجربه می کند و شروع به خرید می کند.

با گذشت زمان و فاصله گرفتن قیمت ها از سقف، تریدر وارد مرحله اضطراب و انکار می شود و خود را درگیر افکار مانند “من برای مدت طولانی سرمایه گذاری کرده ام” می بیند. با ادامه افت قیمت ها، احساسات ترس، ناامیدی و وحشت بیشتر می شود تا اینکه به دلسردی برسد و احساس کند بازار به نفع او کار نمی کند.

در لحظه که قیمت ها به کف می رسند و بهترین زمان برای سرمایه گذاری فراهم می شود، تریدرها به دلیل ترس بیش از حد، شروع به فروش ارزهای خود می کنند. بازار سپس شروع به ریکاوری می کند، اما معامله گران هنوز در مرحله ناخوشایندی قرار دارند. تا زمانی که با افزایش قیمت ها دوباره به مرحله امید، تسکین و خوش بینی وارد می شوند و چرخه دوباره آغاز می شود.

روانشناسی ارز دیجیتال

روانشناسی ارز دیجیتال

جمع بندی

بسیاری از معامله گران توجه زیادی به سودهای چشمگیر بازار ارز دیجیتال دارند و تمایل دارند در بخشی از این سودها شریک شوند. با این حال، سرمایه گذاری های احساسی تنها منجر به زوال سرمایه در نوسانات بازار می شود. احساسات مختلفی طی مدت حضور در بازار معامله گران را درگیر خود می کند. معامله گران باید این احساسات را به دقت شناسایی کرده و تأثیر هرکدام بر روند بازار را مورد بررسی قرار دهند.

نوسانات ناگهانی بخش قابل توجهی از بازار ارز دیجیتال را دربر می گیرد. معامله گرانی که استراتژی مشخصی در این بازار دنبال می کنند و قادرند احساسات خود را کنترل نمایند، سودهای قابل توجهی در بلندمدت به دست می آورند و تصمیمات خود را به صورت منطقی و هوشمندانه اتخاذ می کنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.