تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

20 شهریور 1402
تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

صرافی؛ اصلی ترین بستر تبادل ارز و تسویه در بازار کریپتوکارنسی است. تنها دو نوع زیرساخت، برای صرافی های ارز دیجیتال تعریف شده است؛ که هر کدام از آن ها به شیوه خاص خود عمل می کنند. صرافی های متمرکز و غیر متمرکز دارای تفاوت های زیادی هستند. همین موضوع سبب شده است تا کاربران در انتخاب یک صرافی مناسب برای مدیریت ارزهای دیجیتال با چالش هایی همراه باشند.
از این رو برآن شدیم تا در این مطلب از هیرادکس به بررسی چند تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز ارز دیجیتال بپردازیم. آگاهی از این تفاوت ها کمک می کند؛ با شناخت بهتری نسبت به انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال اقدام کنید؛ بنابراین؛ تا انتهای این محتوای جذاب و کاربردی همراه ما باشید.

 

نحوه کنترل دارایی ها

بررسی تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز نشان می دهد؛ که نحوه کنترل دارایی این دو اکسچنج با یکدیگر فرق می کند. صرافی های غیر متمرکز هیچ واسطه ای ندارند و مدیریت دارایی ها توسط خود کاربر انجام می شود؛ اما در صرافی های متمرکز، کاربر هیچ اختیاری برای مدیریت سرمایه خود ندارد؛ چراکه کنترل دارایی ها توسط صاحبان صرافی یا موجودیت مرکزی انجام می شود.
نحوه کنترل دارایی ها توسط صاحبان صرافی و خود کاربر با مزایا و معایب خاص خودش همراه است. برای مثال در صرافی های غیر متمرکز به دلیل نبود مرکزی خاص، احتمال قرار گرفتن در معرض حمله های سایبری بسیار پایین است. همچنین کنترل سرمایه کاربران توسط صاحبان صرافی، باعث بالا رفتن سرعت انجام تراکنش ها می شود؛ که خود مزایایی چون ورود حجم بیشتری کاربر و در نتیجه نقدینگی زیادتر را به همراه دارد.

 

امنیت و حریم خصوصی کاربران

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

دومین تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز، به میزان امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربر ارتباط دارد. بیشتر صرافی های متمرکز ارز دیجیتال تنها زمانی به کاربر اجازه استفاده از خدمات خود را می دهند که در هنگام ثبت نام، احراز هویت کرده باشند. اگرچه این موضوع تا حدودی باعث افزایش امنیت سرمایه کاربران می شود؛ اما به دلیل فاش شدن هویت کاربر در این پلتفرم، حریم خصوصی کاربر رعایت نمی شود.
این در حالی است که صرافی های غیر متمرکز، بدون احراز هویت، اجازه استفاده از خدمات خود را به کاربر می دهند. در صرافی های غیر متمرکز به دلیل احراز هویت نشدن کاربران، احتمال کلاهبرداری و پولشویی بیشتر است.
همچنین باید به این موضوع توجه شود که در صرافی های متمرکز، سرمایه کاربران توسط مرکزی بالاتر کنترل می شود. چنانچه این مرکز توسط حملات سایبری تهدید شود، امنیت کاربران نیز به خطر می افتد؛ اما در صرافی های غیر متمرکز احتمال هک شدن بسیار پایین است و همچنین تمام قراردادها به صورت هوشمند انجام می شود؛ بنابراین امنیت کاربران در این پلتفرم تضمین می شود.

 

میزان نقدینگی

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

یکی از پارامترهای مهمی که می تواند باعث تمایز بهترین صرافی های ارز دیجیتال از اکسچنج های دیگر شود؛ میزان نقدینگی است. در واقع کاربران صرافی هایی را برای مدیریت ارز دیجیتال انتخاب می کنند که از نقدینگی بالایی برخوردار باشند. بررسی تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز نشان می دهد؛ که آمار نقدینگی صرافی های dex یا غیر متمرکز بسیار پایین تر از صرافی های cex یا متمرکز است.
دلایل متعددی چون بالا بودن سرعت معاملات، ارائه خدمات متنوع برای مدیریت ارز دیجیتال، قانون مندی و… باعث شده است تا صرافی های متمرکز محبوب تر باشند و کاربران بیشتری در آن فعالیت کنند. هرچه قدر تعداد کاربران و معاملات آن ها در یک صرافی بیشتر باشد؛ میزان نقدینگی در آن پلتفرم بیشتر است. به همین دلیل است که صرافی های غیر متمرکز متمرکز نقدینگی زیادی ندارند و زمان بیشتری برای انجام یک معامله در آن نیاز است.

 

وضعیت کارمزد

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

چهارمین تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز که برای اغلب کاربران فعال در بازار کریپتوکارنسی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ وضعیت کارمزد معاملات است. اگر به هر دو نوع صرافی های ارز دیجیتال کار کرده باشید؛ قطعاً می دانید که کارمزد صرافی متمرکز به نسبت صرافی غیر متمرکز بیشتر است.
صرافی های غیر متمرکز به دلیل کنترل نشدن مرکزی و حذف واسطه ها، کارمزد کمتری را برای عملیات مرتبط با ارز دیجیتال از کاربران خود دریافت می کند. با توجه به اینکه صرافی های متمرکز توسط مرکزی بالاتر کنترل می شوند و دارای واسطه های متعددی هستند؛ کارمزد بیشتری را برای انجام معاملات دریافت می کنند.

 

تعداد رمزارزهای قابل معامله

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

پنجمین تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز با تعداد رمزارزهای قابل معامله در این اکسچنج ها ارتباط دارد. اگر به صفحات لیست شده ارز دیجیتال در این دو صرافی نگاهی بیندازید؛ خواهید دید که تعداد رمزارزهای قابل معامله در صرافی های متمرکز نسبت به صرافی غیر متمرکز کمتر است. در واقع پیچیده بودن فرآیند لیستینگ توکن ها مانع از آن می شود تا صرافی های متمرکز برای پشتیبانی از رمزارزهای متنوع اقدام کنند.
این تفاوت اگرچه در نگاه اول به عنوان یک مزیت صرافی غیر متمرکز شناخته می شود؛ اما وارسی های انجام شده روی این صرافی ها نشان می دهد که درصد زیادی از رمزارزهای قابل معامله در صرافی های غیر متمرکز نامعتبر هستند و حتی لوگوی مشخصی ندارند. این مسئله باعث می شود تا کاربران مبتدی بازار کریپتوکارنسی به دلیل شناخت کم نسبت به این بازار و توکن ها دچار ضرر و زیان شوند.

 

کدام صرافی را برای مدیریت ارزهای دیجیتال انتخاب کنیم؟

در این نوشتار به بررسی تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز پرداختیم. اکنون شما می توانید با مقایسه این تفاوت ها، صرافی مناسبی را متناسب با اهداف و نیازتان انتخاب کنید. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که صرافی های متمرکز و غیر متمرکز مانند بایننس، کوکوین، کوین بیس، سواپ، بایننس دکس و… توسط کمپانی های خارجی پشتیبانی می شوند. از این رو ایرانیانی که قصد فعالیت در بازارهای مالی چون فارکس، ارز دیجیتال و… را دارند؛ نمی توانند از این اکسچنج ها استفاده کنند.

بهترین گزینه برای کاربران ایرانی، صرافی هایی داخلی است. صرافی های داخلی امکان خرید رمزارز به صورت تومان را برای کاربران فراهم می کنند و به دلیل نداشتن محدودیت و تحریمات، از امنیت بالایی برای کاربران ایرانی برخوردار هستند.

هیرادکس یک صرافی آنلاین داخلی است؛ که به دلیل دارا بودن ویژگی هایی چون پلتفرمی ساده و کاربرد پسند، امنیت بالا، پشتیبانی از رمزارزهای متنوع، تسویه تومانی فوری، تبدیل سریع رمزارز و…می تواند بهترین انتخاب برای مدیریت ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی باشد.

این صرافی با ارائه یک کیف پول تتر و تومانی، موجب به صرفه تر شدن تبدیل های ارزهای دیجیتال می شود. برای استفاده از این سرویس تنها به 10 دقیقه زمان برای احراز هویت نیاز دارید و بلافاصله بعد از ثبت نام، می توانید از خدمات ارزشمند این صرافی داخلی استفاده کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.