تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز

15 آبان 1402
تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با رمز ارز دارد؟ واقعیت این است اغلب افراد به اشتباه این دو اصطلاح را بجای یکدیگر بکار می برند بدون آنکه متوجه تفاوت های آن ها باشند. با توجه به همین موضوع ما تصمیم گرفتیم در این مطلب از هیرادکس به بررسی تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز بپردازیم. در صورتی که به تازگی وارد دنیای کریپتوکارنسی شده اید و دوست دارید در مورد رمز ارزها بیشتر بدانید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

 

تعریف ارز دیجیتال

ارز دیجیتال به پول ‌هایی گفته می‌ شود که توسط کامپیوتر مبادله می ‌شوند و به صورت دیجیتال یا مجازی وجود دارند. ارزهای دیجیتال توسط یک واحد مرکزی اداره می شوند و امکان ایجاد تغییر در آن ها وجود دارد.

تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز

تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز

تعریف رمز ارز

به ارزهایی که در بستر بلاکچین به وجود می آیند؛ رمز ارز یا کریپتو کارنسی (Cryptocurrency) گفته می شود؛ زیرا برای ایمن سازی و تایید تراکنش های رمزارزها از تکنولوژی رمزنگاری استفاده می شود. رمزنگاری به علم انتقال اطلاعات به صورت امن در فضای دیجیتال گفته می شود. هدف از رمزنگاری در کریپتوکارنسی رمزگذاری اطلاعات تراکنش‌ ها در مبدا و رمزگشایی آن در مقصد است.

 

تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز

احتمالا از تعاریف بالا متوجه مهم ترین تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز شده اید. اصلی‌ترین تفاوت بین رمز ارز و ارز دیجیتال، مرتبط با فناوری رمزگذاری است. ارزهای دیجیتال فاقد هر گونه سطح رمزگذاری هستند؛ این در حالی است که رمزارزها با امنیت فراوانی رمزگذاری شده‌ اند. در ادامه به سایر تفاوت های ارز دیجیتال و رمز ارز اشاره می کنیم:

  • رمز ارزها روی شبکه بلاک‌چین به‌وجود می آیند اما ارزهای دیجیتال بدون بلاکچین عمل می کنند.
  • تمام اطلاعات در رمزارزها، رمزنگاری می شود اما ارزهای دیجیتال از فناوری های متنوعی برای حفظ امنیت استفاده می کنند.
  • تمام اطلاعات در رمز ارزها به‌صورت کاملا شفاف مشخص است اما شفافیتی در ارزهای دیجیتال وجود ندارد.
  • رمزارزها غیرمتمرکز هستند اما ارزهای دیجیتال توسط یک واحد مرکزی اداره می ‌شوند.
  • شفافیت اطلاعات در مورد ارزهای دیجیتال محدود است اما در رمزارزها تمام اطلاعات درباره تاریخچه تراکنش ‌های قبلی، نوع معاملات و موارد مشابه برای همه قابل دسترسی است.
تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز

تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز

جمع بندی

رمز ارزها (کریپتوکارنسی) بخشی از ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌ دهند؛ به این معنا که می توان گفت هر رمز ارز یک ارز دیجیتال هم است اما لزوما هر ارز دیجیتال یک رمز ارز نیست.

اگر می خواهید وارد دنیای کریپتوکارنسی شوید و از این بازار کسب درآمد داشته باشید باید توجه کنید که در صورت نداشتن دانش کافی در این حوزه، این امکان وجود دارد که سرمایه خود را از دست بدهید؛ بنابراین تا می توانید اطلاعات خود را درباره رمزارزها بیشتر کنید تا بتوانید با هوشیاری بیشتری سرمایه گذاری انجام دهید. ما در بلاگ هیرادکس، موضوعات مهم و اخبار فوری در حوزه کریپتوکارنسی را مورد بررسی قرار می دهیم و سعی می کنیم با زبانی ساده در این باره صحبت کنیم. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که مقالات ما را با دقت مطالعه کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.