تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

29 آبان 1402
تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

آنالیز بازارهای مالی همواره یکی از مهم ترین چالش های پیش روی، معامله گران است. زیرا آن ها می خواهند با پیش بینی وضعیت بازار، نقاط ورود و خروج مناسب از معاملات را پیدا کنند. تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) ابزاری برای آنالیز انواع بازارهای مالی مانند کریپتوکارنسی است که هر کدام اندیکاتورهای مختص به خود را دارند. آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال نیاز به صرف وقت زیادی دارد و قطعا نمی توان با مطالعه یک یا دو مطلب تمام آن را به صورت کامل فرا گرفت. در این مطلب از هیرادکس ما می خواهیم شما را با کلیات این تحلیل آشنا کنیم و درباره نحوه استفاده از این ابزار در بازارهای ارز دیجیتال صحبت کنیم.

اگر به تازگی وارد حوزه کریپتوکارنسی شده اید یا دوست دارید که از این بازار به درآمد برسید، اولین قدم برای شما این است که بازار را به خوبی تحلیل کنید. پس حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

 

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال چیست؟

در این مطلب قصد داریم منحصرا درباره تحلیل فاندامنتال در بازار ارز دیجیتال صحبت کنیم و سایر بازارهای مالی را در مقالات دیگر توضیح خواهیم داد. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی ارز دیجیتال اشاره به یک روش تحلیلی دارد که در آن تحلیلگر باید با در نظر گرفتن فاکتورهای موثر بر ارزش آن رمز ارز، آینده آن را پیش بینی کند.

فاندامنتال همان طور که از نامش پیداست به بررسی مفاهیم بنیادی و ریشه ای ارز دیجیتال می پردازد و مواردی مانند نمودار قیمت در این تحلیل مورد بررسی قرار نمی گیرد.

 

بنیان گذار تحلیل فاندامنتال

پایه‌گذار این تحلیل، اقتصاددان معروف بنجامین گراهام (Benjamin Graham) است که با فعالیتش در حوزه بورس ایالت متحده آمریکا هم شناخته می شود. طبق نظر بنجامین گراهام، در تحلیل فاندامنتال باید ارزش درونی اوراق بهادار یا ارزهای دیجیتال، عوامل زیادی مانند ضرایب قیمت‌ها، درآمد و پرداختی‌های شرکت و غیره مورد توجه قرار بگیرد.

 

آیا یادگیری تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال سخت است؟

همان طور که ماهیت ارزهای دیجیتال با دارایی‌های سنتی مانند سهام تفاوت دارد، تحلیل بازار ارزهای دیجیتال هم متفاوت تر از سایر بازارها خواهد بود. زیرا عملاً، معیارهای سنتی برای ارزش‌گذاری داخلی وجود ندارد. به همین دلیل است که تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال کمی پیچیده است و حتی در مواردی می توان گفت بسیار دشوار است. اما جملات قبلی نباید باعث ناامیدی شما شود، زیرا یاد گرفتن تحلیل فاندامنتال ارزش بسیار زیادی دارد و یک تحلیل تخصصی می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد بهترین زمان خرید یک ارز دیجیتال و قیمت آن در آینده در اختیار تحلیلگران و سرمایه‌گذاران قرار دهد.

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

فاکتورهای موثر در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

قبل از هر چیز باید بدانیم که در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال باید چه مواردی را در نظر بگیریم. در ادامه به عوامل موثر در این نوع از تحلیل در بازارهای ارز دیجیتال می پردازیم.

ارزش بازار: تعداد ارزهای دیجیتال در گردش، ضرب در قیمت هر واحد از سهام یا دارایی، ارزش بازار را یک ارز دیجیتال را مشخص می کند. برای مثال، اگر بخواهیم ارزش بازار بیت کوین را محاسبه کنیم، باید قیمت هر واحد از بیت کوین را در تعداد بیت کوین‌های در گردش ضرب کنیم.

حجم معاملات: به میزان ارز دیجیتال معامله شده در بازه‌ی زمانی مشخص، حجم معاملات در بازار گفته می شود. حجم معاملات بالای یک ارز دیجیتال نشان دهنده‌ی این است که میزان تقاضای آن ارز زیاد است.

نرخ بازگشت سرمایه: به میزان سود دریافتی به ازای هر یک تومان سرمایه‌گذاری، بازده سرمایه‌گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه یک ارز دیجیتال گفته می شود.

نحوه استخراج و هزینه آن: مقایسه قیمت ارز دیجیتال با مقدار هزینه‌ای که باید برای استخراج آن صرف شود، یک فاکتور بسیار مهم است که باید در تحلیل فاندامنتال به آن پرداخته شود. زیرا در صورتی که استخراج یک ارز دیجیتال نسبت به قیمت آن بسیار پر هزینه باشد، ماینرها تمایلی به استخراج آن ارز نخواهند داشت.

تیم توسعه دهنده: اغلب ارزهای دیجیتال توسط یک تیم راه اندازی می شوند، مطالعه سوابق اعضای یک تیم می‌تواند نشان دهد که آیا تیم مهارت‌های لازم برای به ثمر رساندن پروژه را دارد یا خیر.

وایت پیپر: وایت پیپر یا همان نقشه راه یک سند فنی است که یک نمای کلی از پروژه ارزهای دیجیتال را به کاربران ارائه می دهد. یک وایت پیپر خوب باید اهداف شبکه را مشخص کند و شفاف باشد.

نکته: در صورتی که با برخی از اصطلاحات این بخش آشنایی ندارید، برای مثال نمی دانید استخراج ارز دیجیتال چیست، بهتر است که دانش خود را در حوزه ارزهای دیجیتال ارتقا دهید و سپس وارد بازار شوید. زیرا قطعا در ادامه راه با مشکل مواجه خواهید شد.

 

مزایای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

یکی از سوالاتی که اغلب مطرح می شود این است که آیا تحلیل فاندامنتال در ارزهای دیجیتال واقعا باعث رسیدن به سود می شود؟ آیا می توان با کمک گرفتن از این ابزار فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی کرد؟

هر چند جواب این سوال تا حد زیادی به این بستگی دارد که شما در تحلیل فاندامنتال، چقدر مهارت دارید اما به طور کلی می توانیم بگوییم این تحلیل در فهم و درک کلی بازار ارز دیجیتال بسیار موثر است. به خصوص اگر تصمیم به سرمایه گذاری بلند مدت دارید.

اما توجه داشته باشید که امکان برداشت اشتباه از برخی عوامل موثر در این مدل تحلیلی وجود دارد و می تواند به عنوان یک ایراد برای این تحلیل به شمار رود.

 

برای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال از چه منابعی کمک بگیریم؟

قطعا برای شما هم این سوال مطرح شده است که اطلاعات مهم و کاربردی درباره یک ارز دیجیتال را چگونه بدست بیارید. هر چند کافی است که سرچ کوتاهی در موتورهای جستجوگر انجام دهید تا متوجه حجم زیاد مطالبی شوید که در ارتباط با هر کدام از ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما باید بگوییم تمام آن ها معتبر نیستند و حتی در مواردی حاوی اطلاعات غلط هستند.

برای دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد می ‌توانید به دو سایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) و کوین گکو (Coingecko) مراجعه کنید. یکی دیگر از منابعی که می‌توان برای تحلیل بنیادی از آن کمک گرفت سایت مساری (Messari) است. کار با هر سه سایت آسان است و حتی افراد مبتدی هم می‌توانند اطلاعات لازم خود را از آن استخراج کنند. تحلیل گران حرفه ای، قبل از هر اقدامی به سراغ این سایت ها می روند و با جمع آوری اطلاعات مورد نظر خود، سعی می کنند که وضعیت بازار را برای یک ارز دیجیتال تحلیل کنند.

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

نکات مهمی که باید در مورد تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال بدانید

یادگیری تحلیل فاندامنتال نیازمند بررسی دقیق فاکتورهای موثر در سرنوشت ارز دیجیتال است. برای اینکه بتوانید تحلیل دقیق تری انجام دهید. باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • برای بررسی محبوبیت یک پروژه تعداد دنبال کنندگان آن را در شبکه های اجتماعی ملاک قرار ندهید. به دلیل دسترسی اغلب مردم به شبکه های اجتماعی، اغلب پروژه های نوظهور از این رسانه ها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مهم استفاده می کنند. اما همه ما می ‌دانیم که امروزه روش های بسیار زیادی برای بالاتر نشان دادن تعداد فالوور های شبکه های اجتماعی وجود دارد و تنها اتکا به نتایج حاصل از یک شبکه اجتماعی نمی تواند واقعیت یک رمز ارز را در این باره به شما نشان دهد.
  • در صورتی که قیمت یک ارز دیجیتال در بازه زمانی بسیار کوتاهی افزایش پیدا می کند، فریب نخورید! در اغلب موارد افزایش چند برابری قیمت یک ارز دیجیتال باعث ایجاد هیجان در خریداران می شود و تمام دارایی خود را برای سرمایه گذاری روی آن پروژه اختصاص می دهند. این در حالی است که اگر افزایش قیمت یک ارز دیجیتال همراه با افزایش حجم معاملات نباشد، در اغلب موارد این یک تله برای به دام انداختن شما است. زیرا این افزایش قیمت ممکن است صرفا به دلیل خرید چند کاربر بوده و در اغلب موارد اعضای خود پروژه با چند تراکنش ساده، سعی می کنند قیمت یک ارز دیجیتال را چند برابر بکنند.
  • اخبار خوب را دنبال کنید و به عنوان یک فاکتور در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال در نظر بگیرید اما هرگز فراموش نکنید که عمر اخبار خوب می تواند کوتاه باشد. دقت کنید که معمولاً ارزهای دیجیتال کمتر شناخته شده بلافاصله بعد از رشد های انفجاری با نزول های سنگین نیز روبرو می شوند. در این بین اگر شما بعد از یک صعود بسیار سنگین به دلیل یک خبر خوب و مثبت به دنبال خرید ارز مورد نظر باشید ممکن است در یک بازه زمانی بسیار کوتاه با افت شدیدی در سرمایه خود روبه‌رو شوید. به همین دلیل توصیه می کنیم که هرگز به دنبال سرمایه گذاری تنها با ارتکاب اخبار مثبت و منفی بر روی یک ارز دیجیتال نروید و حتماً سایر پارامترها و المان ها را به صورت کامل بر روی آن بررسی کنید.
  • در نهایت توصیه می کنیم که حتما از تحلیل تکنیکال هم در کنار تحلیل فاندامنتال استفاده کنید. زیرا هر کدام از این نوع تحلیل ها مزایا و معایب خود را دارند و در کنار هم می توانند شما را به سمت یک تصمیم گیری بهتر برای سرمایه گذاری یا پیدا کردن نقاط مناسب برای خرید و فروش ارز دیجیتال هدایت کنند.

 

پیش بینی آینده ارزهای دیجیتال با تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یک ابزار کاربردی برای این است که شما بتوانید با آگاهی بیشتری در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنید. شما در صورت نیاز باید وقت و هزینه لازم را برای یادگیری این تحلیل بگذارید و مطمئن باشید که ضرر نخواهید کرد. ما در هیرادکس سعی می کنیم با تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال معروف و نوظهور به شما کمک کنیم تا از بازار ارزهای دیجیتال به سود برسید.

در مقالات دیگر می توانید مطالب زیر را بخوانید.

تحلیل فاندامنتال بیت کوین

تحلیل فاندامنتال اتریوم

تحلیل فاندامنتال تتر

تحلیل فاندامنتال ریپل

تحلیل فاندامنتال کاردانو

تحلیل فاندامنتال ترون

تحلیل فاندامنتال چین لینک

تحلیل فاندامنتال لایت کوین

تحلیل فاندامنتال کازماس

تحلیل فاندامنتال استلار

تحلیل فاندامنتال مونرو

تحلیل فاندامنتال ایاس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.