آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال از صفر تا صد

27 آبان 1402
تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال برای معامله گران بسیار مهم است. یکی از روش های تحلیل برای پیدا کردن فرصت های مناسب سرمایه گذاری، تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال است. این نوع تحلیل، روشی است که برای رصد بازار و ارزیابی جایگاه یک ارز دیجیتال از داده‌های آماری کمک می گیرد. البته باید توجه داشته باشید که در این نوع تحلیل به دنبال اندازه‌گیری ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال نیستیم، بلکه هدف این است که با استفاده از ابزارها و چارت‌ها، الگوها را شناسایی کنیم، استراتژی معاملاتی خود را طراحی کنیم و در نهایت برای شروع یک معامله یا حتی خروج از آن تصمیم بگیریم.

تحلیل تکنیکال از آن جهت اهمیت دارد که به معامله گر کمک می کند تا معاملات سودآور انجام دهد و تا حد ممکن، سرمایه خود را از ضرر محفوظ نگه دارد. هر چند یادگیری این نوع تحلیل به زمان نیاز دارد و صرفا شما با مطالعه یک یا دو مطلب، تحلیل گر تکنیکال نخواهید شد، اما ما قصد داریم که در این مطلب، به صورت کلی نگاهی به تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال داشته باشیم و شما را با اصطلاحات و مفاهیم آن آشنا کنیم. در ادامه با هیرادکس همراه باشید.

 

پایه و اساس تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال بر اساس نظریه داوجونز بر سه پایه استوار است که در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد.

قیمت همه چیز را در بازار نشان می‌ دهد

در تحلیل تکنیکال قیمت یک سهام یا ارز دیجیتال بازتاب تمام پارامترهایی است که روی آن تاثیرگذار است یا می‌ تواند تاثیرگذار باشد. تنها چیزی که برای تحلیل‌گران تکنیکال معنی دارد، آنالیز حرکات و نمودار قیمت است که به نظر ‌آن‌ ها نشان دهنده میزان عرضه و تقاضا برای یک ارز دیجیتال است.

روندهای مشخصی در بازار وجود دارند

تحلیلگران تکنیکال ارز دیجیتال بر این اصل اعتقاد دارند که قیمت همواره بر اساس روند خاصی در بازار حرکت می کند. هرگاه روند خاصی در بازار حاکم باشد، حرکت قیمت‌ها نیز به همان سمت‌وسو است؛ همچنین اگر در آینده به هر دلیلی روند حاکم بر بازار تغییر کند، جهت جدیدی درحرکت قیمت‌ها به وجود می‌آید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که روند صعودی مناسب سرمایه‌گذاری است چراکه در این روند قیمت دارایی نیز رشد می‌کند، همچنین در بازارهایی که روند نزولی دارند توصیه می‌شود به‌هیچ‌عنوان و تحت هیچ شرایطی سرمایه‌گذاری نشود. اگر جایی جمله زیر را شنیدید بدانید که به دومین اصل از تحلیل تکنیکال اشاره دارد.

Trend is your friend

تاریخ به تکرار خودش علاقه دارد

تاریخ تکرار می شود، این چیزی است که در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال به عنوان یک اصل باید در نظر گرفته شود. حرکات قیمتی تکراری که در بازار مشاهده می‌شود را می‌توان به روانشناسی بازار که بر اساس ترس و هیجان شکل می‌گیرد، ارتباط داد. تحلیل‌گران تکنیکال با استفاده از الگوهای شکل گرفته روی نمودارها این احساسات را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا حرکات بعدی بازار را پیش‌بینی کنند. در حالی که سیستم‌های زیادی برای تحلیل تکنیکال در طول صد سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است، بسیاری عقیده دارند که همه این سیستم‌ها از فلسفه یکسانی استفاده می‌کنند و بر اساس الگوهای تکراری قبلی، درباره حرکات قیمتی در آینده نظر می‌دهند.

 

انواع نمودارهای مهم در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

اگر می خواهید تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید باید به تفسیر نمودارها مسلط باشید و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید. زیرا در این نوع تحلیل با نمودارها سر و کار زیادی خواهید داشت. در ادامه به معرفی سه نمودار پرکاربرد و مهم در تحلیل تکنیکال می پردازیم که به شما در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال بسیار کمک خواهد کرد.

نمودار خطی (Line Chart)

ساده ترین نموداری که در تحلیل تکنیکال با آن سر و کار خواهید داشت، نمودار خطی است. این نمودارها قیمت بسته شدن معاملات را در هر تایم‌فریم ثبت می‌ کنند.

برای مثال: نمودارهای خطی در تایم‌فریم یک روزه، در هر روز تنها یک نقطه روی نمودار نشان می‌دهند و این نقطه آخرین قیمت معامله شده در آن روز است.

نمودار میله‌ای (Bar Chart)

یکی دیگر از انواع نمودار که در تحلیل تکنیکال با آن سر و کار زیادی خواهید داشت، نمودار میله ای است. در این نوع نمودار، هر تایم‌فریم یک میله (Bar) را نشان می‌دهد که بالاترین و پایین‌ترین قیمت، قیمت آغازین و بسته شده روی هر میله مشخص شده است. یعنی در نمودار میله‌ای هر میله (Bar) می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات قیمتی در بازه یک ساعته (تایم‌فریم یک ساعته)، یک روزه (تایم‌فریم یک روزه) یا یک هفته‌ای (تایم‌فریم هفته‌ای) باشد. اینکه از چه تایم‌فریمی استفاده کنیم به استراتژی معاملاتی بستگی دارد.

نمودار شمعی (Candlestick Chart)

در این نمودار در هر تایم ‌فریم یک شمع یا کندل (Candle) نمایش داده می‌شود. مانند نمودارهای میله‌ ای، هر تایم‌فریم می‌ تواند نشان‌ دهنده یک دقیقه، یک ساعت، یک روز یا یک ماه باشد. نزولی یا صعودی بودن کندل‌ها را می‌توان از رنگ آن ها تشخیص داد.

در کندل‌های صعودی (Bullish) قیمت آغازین پایین‌تر از قیمت بسته شده قرار دارد و کندل با رنگ سبز یا بی‌رنگ مشخص می شود.

در کندل‌های نزولی (Bearish) قیمت بسته شده پایین‌تر از قیمت آغازین قرار دارد و این کندل‌ها با رنگ قرمز یا مشکی مشخص می شود.

مفهوم روند در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

روند (Trend) در واقع برآیند ترس و طمع معامله‌گران در بازار است. در صورتی که معامله‌گران در بازار ارزهای دیجیتال برای خرید حریص شوند، قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرد و در صورتی که ترس بر بازار حاکم شود و معامله گران از خرید اجتناب کنند، بازار نزولی می‌شود. برای توضیح بیشتر مفهوم روند از نمودار زیر کمک می گیریم:

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

در نمودار فوق می توانید روند صعودی بیت کوین را از سپتامبر ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۷ مشاهده کنید.

 

انواع روند

تشخیص صعودی یا نزولی بودن یک روند در اغلب موارد آسان نیست. زیرا قیمت‌ها بصورت خطوط مستقیم افزایش یا کاهش پیدا نمی‌ کنند؛ حرکت قیمت در یک روند به صورت موجی است و پس از هر فراز یک نشیب اتفاق می‌افتد.

انواع روند از نظر حرکت قیمتی

روند صعودی: زمانی که در نمودار تکنیکال، قیمت کف بالاتر از کف قبلی و سقف بالاتر از سقف قبلی می‌ سازد، برآیند آن‌ ها روند صعودی را شکل می‌ دهد.

روند نزولی: روند نزولی در تحلیل تکنیکال یک نمودار زمانی اتفاق می‌ افتد که قیمت، سقف‌ هایی پایین‌تر از سقف قبلی و کف‌ هایی پایین‌تر از کف قبلی تشکیل بدهد.

انواع روند از نظر زمانی

روندها از نظر بازه زمانی به دسته‌ های کوتاه‌ مدت، میان‌ مدت و بلند مدت تقسیم می‌ شوند. روند بلندمدت در بازه زمانی چند ساله، روند‌های میان‌مدت در بازه زمانی چند ماهه و روندهای کوتاه‌مدت در بازه زمانی کمتر (چند روز تا چند هفته) نمایش داده می‌ شوند.

 

مفهوم حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

مبارزه میان گاوها (Bulls) و خرس‌ها (Bears) و کشمکش مداوم بین خریداران و فروشندگان در خطوط حمایت و مقاومت تحقق پیدا می کند و تفسیر این خطوط در تحلیل بازار بسیار مهم است. در واقع این خطوط ارائه‌ دهنده نقاط اتصال مهمی هستند که در آن‌ها نیروهای عرضه و تقاضا به هم می‌ رسند‌.

خطوط حمایت‌ (Support): نقاطی را مشخص می‌کنند که دارایی مورد مبادله با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و فروشنده‌ای در قیمت‌های پایین‌تر از سطوح حمایتی وجود ندارد.

خطوط مقاومت‌ (Resistance): در خطوط یا محدوده‌های مقاومتی، بازار از عرضه دارایی مورد مبادله اشباع می‌شود و به اصطلاح سفارش خریداران پایین‌تر از مقاومت است.

 

الگوها در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

همان طور که در قسمت های ابتدایی این مقاله به آن اشاره کردیم، یکی از سه اصل تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال این است که تاریخ خود را تکرار می کند. تحلیل گران تکنیکال با بررسی نمودارها به این نتیجه رسیده اند که الگوهای مشخصی در طول زمان به وجود آمده‌اند که نتایج مشابهی را دارند.

نکته: الگوهای نموداری تعریف دقیق و مشخصی دارند، اما هیچ الگویی وجود ندارد که به صورت صد در صد عمل کند و با قاطعیت حرکت قیمت را در آینده مشخص کند. برای همین هم تحلیل تکنیکال تنها یک ابزار کمکی برای پیداکردن الگوها و آمادگی در برابر حرکات آینده بازار است.

الگوهای تحلیل تکنیکال را می توان به صورت کلی به دو دسته در جهت روند (continuations) و برگشتی (reversals) تقسیم کرد. الگوهای برگشتی به این معنی هستند که پس از کامل شدن الگو، روند جدید در خلاف جهت روند قبلی خواهد بود. به طور مثال اگر روند جاری یک روند صعودی است، پس از تکمیل موفقیت‌ آمیز روندهای برگشتی شاهد روند نزولی خواهیم بود.

 

معایب تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال دارای برخی محدودیت ها است که نباید از آن ها چشم پوشی کرد. در ادامه به برخی از مواردی که از نظر منتقدین به عنوان عیب این نوع تحلیل به شمار می‌رود، اشاره می کنیم.

نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این در حالی است که این نمودار فقط، قیمت نهایی را ثبت می‌کند. به این معنی که معاملات انجام شده در یک روز ارزشی ندارد و تنها آخرین قیمت آن روز در نمودار خطی ارزشمند است.

همچنین از دیگر معایب تحلیل تکنیکال می‌توان به تکیه زیاد بر تحلیل ها و چشم پوشی از فاکتورهای بنیادی اشاره کرد. اگرچه تحلیل تکنیکال مبتنی بر داده‌های تاریخی و الگوهایی است که خود تکرار می‌شوند، اما نباید از رویدادهای مهم در مورد یک دارایی اجتناب کرد.

در نهایت نباید فراموش کرد که معامله گران می توانند تفسیرهای متنوعی از الگوها، روندها و نمودارها داشته باشند، که این مورد می تواند باعث تصمیم گیری های اشتباه در انجام معاملات شود. از این رو ما در هیرادکس به شما توصیه می کنیم که در کنار تحلیل تکنیکال از سایر ابزارها مانند تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال هم برای رصد بازار و پیدا کردن پوزیشن های مناسب معاملاتی کمک بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.