بیت کوین، راهی برای کاهش نابرابری اقتصادی تحت اثر کانتیلون

15 آذر 1402
اثر کانتیلون

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

نابرابری، یکی از مهم ترین چالش های جهانی در قرن بیست و یکم است. این معضل در سطح جهان، چه درخصوص اختلاف درآمد و چه در خصوص ثروت، روز به روز بدتر می شود و تلاش های دولت ها برای کاهش نابرابری، تاکنون چندان موفقیت آمیز نبوده است. این امر نشان دهنده آن است که برای کاهش نابرابری، نیاز به راهکارهای جدید و نوآورانه ای است.

در این میان، برخی معتقدند که ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت کوین، می توانند به بهبود وضعیت نابرابری کمک کنند. این افراد استدلال می کنند که ارزهای دیجیتال دارای ویژگی هایی هستند که می توانند به کاهش نابرابری کمک کنند. در این مقاله درمورد این باور بحث خواهیم کرد، پس با ما همراه شوید.

 

اثر کانتیلون چیست؟

اثر کانتیلون پدیده ای اقتصادی است که در آن افزایش عرضه پول منجر به تغییر قیمت های نسبی در اقتصاد می شود. این پدیده توسط ریچارد کانتیلون، اقتصاددان قرن هجدهم، شناسایی شد.

اثر کانتیلون را می توان در نمونه های مختلفی مشاهده کرد. طبق اثر کانتیلون، اولین دریافت کنندگان عرضه پول جدید، مانند بانک ها و صاحبان دارایی ها، می توانند از آن برای خرید کالاها و خدمات با قیمت پایین تر استفاده کنند. این امر منجر به افزایش تقاضا برای این کالاها و خدمات می شود و در نتیجه قیمت آنها افزایش می یابد. در مقابل، افرادی که آخرین بار پول جدید را دریافت می کنند، مانند کارگران با دستمزد ثابت، می بینند که قدرت خرید آنها کاهش می یابد. این امر به این دلیل است که آنها باید با قیمت های بالاتر کالاها و خدمات را خریداری کنند؛ و در نهایت، اثر کانتیلون می تواند منجر به توزیع ناعادلانه ثروت شود. افرادی که به منبع پول جدید نزدیک تر هستند، از مزایای بیشتری برخوردار می شوند. مثال دیگری از اثر کانتیلون، افزایش قیمت مسکن در طول یک دوره تورم است. در طول یک دوره تورم، بانک ها می توانند از پول جدید برای خرید مسکن استفاده کنند. این امر منجر به افزایش تقاضا برای مسکن می شود و در نتیجه قیمت آن افزایش می یابد.

اثر کانتیلون

اثر کانتیلون و سیاست گذاری پولی

بانک های مرکزی باید اثر کانتیلون را در سیاست گذاری پولی خود در نظر بگیرند. اگر بانک مرکزی پول جدید زیادی چاپ کند، ممکن است منجر به افزایش تورم و توزیع ناعادلانه ثروت شود. بانک های مرکزی همچنین می توانند با استفاده از ابزارهای مختلفی اثر کانتیلون را کاهش دهند. به عنوان مثال، می توانند پول جدید را به طور مساوی توزیع کنند یا می توانند سرعت توزیع پول جدید را کاهش دهند.

 

نابرابری ثروت، یک واقعیت جهانی

پول فیات ذاتاً جانبدارانه است و به نفع کسانی است که به منابع چاپ پول دسترسی دارند. این امر به این دلیل است که خلق پول آسان تر می شود، بنابراین داشتن آن برای افرادی که از آن محروم هستند و به ارتباطات خاصی دسترسی ندارند، ناعادلانه تر خواهد بود.

نسبت پیشرفت در زندگی را می توان تابعی از نزدیک تر بودن به منابع چاپ پول دانست. درواقع، قوانینی که برای نزدیک تر شدن به منبع چاپ پول نیاز است، همان قوانینی هستند که برای برابری اقتصادی مورد نیاز است.

آمریکا بهشت برین نیست، بلکه نزدیک ترین سرزمین به منبع چاپِ مهم ترین، معتبرترین و پرکاربردترین ارزهای اصلی جهان است. به همین دلیل هم تمام افرادی که در ایالات متحده زندگی می کنند و حقوق خود را به دلار دریافت می کنند، ذاتاً در موقعیت برتری نسبت به افراد دیگری قرار دارند که درآمد دلاری ندارند. هر چه از منبع چاپ پول دورتر باشید، فقیرتر خواهید بود. این امر برای هر نوع پول، اعم از فیات یا فلزات گران بها، صادق است.

اثر کانتیلون

بیت کوین: پادزهری برای اثر کانتیلون

در سال های اخیر، اقدامات بی سابقه بانک های مرکزی و دولت های قدرت های بزرگ اقتصادی جهان، منجر به افزایش نابرابری در جهان شده است. این اقدامات، به ویژه سیاست های پولی انبساطی، باعث شده است که ثروتمندان، از جمله بانک ها و شرکت های بزرگ، بیش از پیش از تورم ناشی از افزایش عرضه پول سود ببرند. در مقابل، افراد فقیر و متوسط که دارایی های کمتری دارند، از این تورم متضرر می شوند.

اثر کانتیلون، یک نظریه اقتصادی است که توضیح می دهد چگونه افزایش عرضه پول، منجر به افزایش قیمت ها می شود. این اثر، می تواند به افزایش نابرابری کمک کند، زیرا افراد ثروتمند که دارایی های بیشتری دارند، می توانند از افزایش قیمت ها سود ببرند.

بیت کوین، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که توسط هیچ نهاد یا سازمان مرکزی کنترل نمی شود. یکی از ویژگی های بیت کوین، محدودیت عرضه آن است. تنها 21 میلیون بیت کوین وجود دارد که تمام آن ها استخراج خواهند شد.

بیت کوین، به روشی متفاوت از ارزهای فیات، عرضه می شود. در ارزهای فیات، عرضه پول توسط بانک های مرکزی کنترل می شود. این بانک ها می توانند به طور نامحدود پول چاپ کنند و در گردش بیاورند. در بیت کوین، عرضه پول به صورت برنامه ریزی شده و با نرخ ثابت افزایش می یابد. توزیع بیت کوین جدید، به روشی عادلانه انجام می شود. هر 10 دقیقه، یک جایزه از بیت کوین جدید بین ماینرها توزیع می شود. هر ماینر، با استفاده از قدرت پردازشی کامپیوتر خود، در تلاش است تا این جایزه را برنده شود. ماینرها، افرادی هستند که شبکه بیت کوین را ایمن می کنند. آن ها با حل معادلات ریاضی پیچیده، معاملات بیت کوین را تأیید می کنند. امنیت شبکه بیت کوین، برای عملکرد صحیح آن ضروری است.

بیت کوین، با استفاده از اثر کانتیلون، به طور مناسب به افرادی پاداش می دهد که خدمات ارزشمند امنیت شبکه را به دیگران ارائه می دهند. این امر، باعث می شود که بیت کوین، به یک سیستم مالی عادلانه تر تبدیل شود.

 

مشوق های بیت کوین

بیت کوین اثر کانتیلون را که یک نظریه اقتصادی است به چالش می کشد و دنیای اقتصاد را عادلانه تر می کند. طبق اثر کانتیلون توزیع پول در اقتصاد می تواند بر قیمت ها و توزیع ثروت تأثیر بگذارد؛ به گونه ای که اولین افراد دریافت کننده پول پس از توزیع اولیه آن، بیشترین بهره را از این پول می برند.

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز که توسط شبکه ای از کامپیوترهای سراسر جهان کنترل می شود، میتواند از طریق فرآیندی به نام استخراج ایجاد شود که در آن کامپیوترها برای حل مسائل پیچیده ریاضی رقابت می کنند.

جیجی، مهندس Swan Bitcoin، معتقد است که بیت کوین اثر کانتیلون را به چالش می کشد. او می گوید: تنها روش به دست آوردن BTC، کسب آن از فردی دیگر است و نمی توان آن را از کسی سرقت کرد و باید چیز باارزشی ارائه دهید تا فرد مقابل با اختیار خود آن را با بیت کوینی که دارد تبادل کند. این بدان معناست که در دنیای بیت کوین، افراد فقط می توانند به مقدار بیت کوینی که تولید می کنند یا از طریق تجارت کسب می کنند، دسترسی داشته باشند. این امر توزیع بیت کوین را عادلانه تر از پول فیات می کند که می تواند توسط دولت ها یا بانک های مرکزی به طور نامحدود چاپ شود.

بیت کوین همچنین قابلیت اقدامات سازمان ها علیه بازار را از بین می برد. این امر به این دلیل است که نمی توان بدون صرف مقدار انرژی بسیار زیاد برای استخراج، از هیچ چیز به بیتکوین دست یافت. ایجاد بیش از ۲۱ میلیون بیت کوین غیرممکن است؛ زیرا سقف ۲۱ میلیونی BTC توسط شبکه توزیع شده ای از نودهای مستقل تعیین و اعمال شده است. بیت کوین استفاده از خشونت به منظور ایجاد ارزش را نیز بی اثر کرده است. این امر به این دلیل است که کاربران بیت کوین دیگر به وابستگی به سازمان ها و موسسات مرکزی برای نگهداری ثروت خود نیاز ندارند.

 

شفافیت، کلید فرصت های بیشتر در آینده

مشخص است که سیستم پولی متمرکز و بسته، به فساد، نابرابری و عدم شفافیت منجر می شود. در این سیستم، قدرت در دست نهادهای مرکزی مانند بانک های مرکزی قرار دارد و افراد عادی نقشی در تصمیم گیری های مالی ندارند یا به عبارت ساده تر، ایجاد پول بدون پشتوانه یا فیات، باعث می شود که خلاقیت و توانایی افراد برای پیشرفت در زندگی از بین برود.

بیت کوین، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که این مشکلات را برطرف می کند. در این سیستم، قدرت در دست کاربران شبکه قرار دارد و هر کسی می تواند در تصمیم گیری های مالی مشارکت داشته باشد. بیت کوین، مزایای زیادی نسبت به سیستم پولی متمرکز دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نابرابری کمتر: در سیستم پولی متمرکز، قدرت در دست نهادهای مرکزی قرار دارد و این امر منجر به نابرابری می شود. در بیت کوین، قدرت در دست کاربران شبکه قرار دارد و این امر باعث می شود که همه افراد بتوانند از مزایای مالی بهره مند شوند.
  • شفافیت بیشتر: در سیستم پولی متمرکز، فعالیت های مالی به طور کامل شفاف نیستند. در بیت کوین، تمام تراکنش ها در یک دفتر کل عمومی ثبت می شوند و همه افراد می توانند آنها را مشاهده کنند. این امر باعث می شود که شفافیت مالی افزایش یابد.
  • امنیت بیشتر: در سیستم پولی متمرکز، خطر هک و سرقت وجود دارد. در بیت کوین، از فناوری بلاک چین استفاده می شود که یک سیستم رمزنگاری شده بسیار امن است. این امر باعث می شود که امنیت مالی افزایش یابد.

بیت کوین، یک سیستم پولی جدید و نوآورانه است که پتانسیل تغییر اساسی در سیستم مالی جهانی را دارد. با افزایش محبوبیت بیت کوین، شاهد کاهش قدرت نهادهای مرکزی و افزایش قدرت افراد عادی در تصمیم گیری های مالی خواهیم بود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.