بازی های بلاکچینی چیست؟

31 مرداد 1402
بازی های بلاکچینی

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

بلاکچین، فناوری نوظهوری است که توانسته است در همین زمان کم به صنایع مختلفی راه پیدا کند. این فناوری امن در گذشته تنها به عنوان زیرساختی برای رمزارزهای دیجیتال استفاده می شد؛ اما امروزه از آن در صنعت بازی، بازار ملک، بازار خودرو و تغییر در ساختار بانکداری سنتی استفاده می شود.
با توجه به اینکه فناوری بلاکچین روی بازی های زیادی اجرا شده است و امکان کسب درآمد را هنگام بازی برای کاربران فراهم کرده است، اغلب افراد مایل هستند تا اطلاعاتی را در رابطه با بازی های بلاکچینی کسب کنند. در همین راستا ما در این مطلب از هیرادکس به بررسی اینکه بازی های بلاکچینی چیست و چگونه می توان از آن به درآمد رسید، می پردازیم. برای یادگیری اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این محتوا همراه ما باشید.

 

معرفی کامل بازی بلاکچینی

بازی های بلاکچینی

بازی های بلاکچینی

به تمام بازی های دیجیتالی که بر اساس فناوری بلاکچین طراحی و اجرا می شوند، بازی بلاکچینی می گویند. این بازی ها نسل جدیدی از سرگرمی های دیجیتالی را رقم زده اند و به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده اند؛ زیرا استفاده از فناوری بلاکچین در ساخت آن ها باعث شده است که از امنیت فوق العاده و سرعت خوب برخوردار باشند.

برای اینکه بهتر با بازی های بلاکچینی آشنا شوید، باید آگاهی کاملی درمورد اساس کار فناوری بلاکچین داشته باشید. بلاکچین یک نوع زنجیره طولانی است؛ که از بلوک های رمزنگاری شده تشکیل می شود. این زنجیره ها احتمال هک شدن و از دست رفتن داده ها تا حد زیادی کاهش می دهند. بی نهایت نود از سراسر دنیا به شبکه بلاکچینی متصل هستند و تمام اطلاعات به همین نودها اتصال داده می شوند.

 

ویژگی های بازی بلاکچین

با روی کار آمدن بازی های بلاکچینی، اغلب بازیکنان از بازی های معمولی فاصله گرفته اند و سراغ بازی های دیجیتالی بلاکچین رفته اند. شاید این سوال برایتان ایجاد شود که بازی های بلاکچینی چه ویژگی هایی دارند که در همین زمان کوتاه توانسته اند با استقبال بی نظیر کاربران مواجه شوند؟ در ادامه مهم ترین ویژگی های یک بازی بلاکچین آورده شده است؛ که به شرح زیر است:

  • کسب درآمد هنگام بازی کردن: مهم ترین ویژگی بازی های بلاکچینی، رسیدن به درآمد است. در این بازی ها کاربران بعد از هر موفقیت، ارتقا و جمع آوری آیتم های مختلف، پاداش می گیرند و از طریق تبدیل آن پاداش به ارز دلخواه خود، می توانند درآمد داشته باشند.
  • تبدیل اقلام به دست آمده در بازی به دارایی: در این بازی کاربران مالک اصلی دارای ها هستند؛ بنابراین؛ می توانند بعد از جمع آوری اقلام مختلف، ارتقاء سطح بازی، وسعت دادن به زمین، قوی کردن شخصیت اصلی و…آن ها را در بستر بازی به فروش بگذارند و به جمع آوری توکن بومی آن بازی بپردازند.
  • عدم امکان تقلب در بازی: تحت هیچ شرایطی بازیکنان نمی توانند در بازی هایی با فناوری بلاکچین تقلب کنند؛ چراکه این بازی ها مدیریتی غیر متمرکز دارند و هر بازیکن باید برای تغییراتی که می خواهد با تقلب ایجاد کند، رضایت تمام کاربران آن بازی را جلب کند.
بازی های بلاکچینی

بازی های بلاکچینی

انواع بازی های بلاکچینی

بازی های بلاکچینی با توجه به اینکه چگونه در ساختارشان از فناوری بلاکچین استفاده شده است؛ به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. در ادامه سه نوع از بازی های مبتنی بر فناوری بلاکچین شرح داده شده است.

معرفی 10 بازی برتر بلاکچین

استفاده از مالکیت NFT ها

بازی های بلاکچینی که طراحی آن ها از نوع مالکیت nft ها است؛ روی سرورهای متمرکز اجرا می شوند. در تمام سرگرمی ها اقلامی برای اجرای بازی وجود دارد؛ که بازیکن به واسطه آن ها به انجام کارهای مختلف در محیط بازی می پردازد. در آن دسته از بازی های بلاکچینی که از مالکیت nft ها استفاده می شود، اقلام بازی به واسطه همین توکن های غیرمثلی یا nft طراحی و ساخته می شوند. در این نوع سرگرمی های بلاکچینی، مالک اصلی دارایی ها خود بازیکن است؛ که می تواند به خرید و فروش یا جابه جایی آن ها بپردازد. هر نوع وسیله ای که در بازی بدست آورده می شود؛ بعد از قیمت گذاری براساس ارزش و کاربردی که در دنیای واقعی دارد، قابلیت فروش پیدا می کند.

بازی های بلاکچینی

بازی های بلاکچینی

مالکیت NFT ها و استفاده از رمزارزها

در نوع دیگری از بازی های بلاکچینی علاوه بر استفاده از مالکیت nft ها، از رمزارزها در جریان بازی خود استفاده می کنند. این بازی ها تنها روی سرورهای متمرکز قابلیت اجرا شدن دارند و معمولاً روی کامپیوتر قرار دارند. در این بازی ها از رمزارزها برای انجام کارهای گوناگونی مانند ساخت توکن ها غیرمثلی، هدیه دادن به بازیکن ها، ارائه سهام، بدست آوردن سرمایه و…استفاده می شود. بهترین مدل این نوع بازی بلاکچینی “play to earn” است. این نوع بازی ها به عنوان بازی های کسب درآمدی شناخته می شوند و در میان انواع بازی بلاکچینی با بیشترین استقبال همراه بوده اند.

 

بازی های کاملاً غیر متمرکز

از دیگر انواع بازی های بلاکچینی، بازی های کاملاً غیر متمرکز هستند؛ که کل ساختارشان بر پایه فناوری بلاکچین بنا شده است. مهم ترین ویژگی بازی های غیر متمرکز، ناتوان شدن بازیکنان برای تقلب کردن است؛ زیرا تمام کارهای این سرگرمی توسط نودهای بلاکچین تایید شده اند. بازی های متاورسی از جمله سرگرمی هایی هستند که در دسته بازی های بلاکچینی غیر متمرکز قرار می گیرند.

این نوع بازی ها بسته به نوع بلاکچین به دو دسته متفاوت تقسیم بندی می شوند. دسته اول بازی هایی هستند که با بلاکچین های موجود راه اندازی شده اند و دسته دوم بازی هایی هستند که برای ساخت آن ها از بلاکچین های جدید استفاده می شود. در بازی کریپتویی غیر متمرکز که با بلاکچین جدید ساخته می شوند؛ بیشتر اختیارات و اداره بازی به بازیکنان داده می شود.

 

تفاوت بازی های بلاکچینی با بازی های معمولی

بازی های بلاکچینی با بازی های معمولی بسیار متفاوت هستند. اولین تفاوت میان این دو بازی، مالکیت دارایی ها است. در بازی های معمولی مالکیت دارایی ها مانند اقلام به دست آمده، برای توسعه دهندگان است. این در حالی است که در بازی های بلاکچینی مالکیت دارایی ها و خرید و فروش اقلام به دست بازیکن است و محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.
در واقع بازی های بلاکچین روی سرور مرکزی اجرا نمی شوند و همین موضوع سبب شده است تا بازیکنان بتوانند مالکیت تمام اقلام و آیتم هایی که طی بازی بدست می آورند را داشته باشند. هر بازیکن می تواند با فروش آیتم هایی که طی بازی بدست آورده است، به درآمد واقعی برسد.

بازی های بلاکچینی

بازی های بلاکچینی

مزایا و معایب بازی های بلاکچینی

بازی های بلاکچینی اگرچه شرایط مناسبی را برای رسیدن به درآمد در زمان سرگرمی فراهم می کنند؛ اما دارای محدودیت ها و معایبی هستند که باید قبل از شروع این بازی ها به آن توجه شود. یکی از معایب این نوع بازی ها، پولشویی برخی از کمپانی ها است؛ که در نهایت باعث می شود بازیکن نتواند به صورت دائمی کسب درآمد داشته باشد و به سود برسد.
عیب دوم این بازی، بالا بودن میزان آسیب پذیری آن است. متاسفانه بسیاری از بازی های بلاکچینی ممکن است در اثر حملات سایبری آسیب ببینند و باعث ضرر و زیان بازیکن شوند؛ اما مزایای بازی های بلاکچینی به اندازه ای است؛ که باعث چشم پوشی اغلب کاربران از معایب آن شده است. در ادامه چند مورد از مزایای بازی های بلاکچینی آورده شده است؛ که عبارتند از:

  1. معاملات در این بازی ها به آسانی انجام می شود.
  2. بازیکن در کنار سرگرم شدن می تواند درآمد دلاری داشته باشد.
  3. بازیکن با انجام بازی بلاکچینی به دنیای توکن های غیر مثلی و متاورس دسترسی پیدا می کند.
  4. بازیکنان بازی هایی که با فناوری بلاکچین ساخته می شوند؛ مالک دارایی ها شناخته می شوند.

 

آینده بازی های بلاکچینی

با توجه به اینکه در حال حاضر بلاکچین های جدیدی ساخته می شوند و اغلب مشکلات بلاکچین های قبلی رفع شده است؛ توجه توسعه گران به بازی های بلاکچینی افزایش پیدا کرده است. همین موضوع سبب شده است تا توسعه گران به دنبال ساخت چنین بازی هایی باشند. همچنین اغلب فعالان با سابقه این حوزه، آینده بازی های بلاکچینی را روشن می دانند؛ چراکه این بازی ها بستر مناسبی را برای مالکیت بازیکنان روی دارایی و رسیدن به درآمد فراهم کرده اند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.