ارز دیجیتال تتر چیست؟

18 مرداد 1402
ارز دیجیتال تتر

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

تمام کسانی که در بازار کریپتوکارنسی فعال هستند، حداقل برای یک بار نام تتر را شنیده اند؛ یا با نماد آن در کیف پول های مختلف مواجه شده اند. تتر یک ارز متفاوت در بازار کریپتو است. ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که علت تفاوت این ارز با سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و…چیست؟ چرا از USDT به عنوان یک استیبل کوین پرکاربرد نام برده می شود؟ در این مقاله از هیرادکس با ما همراه باشید تا به معرفی کامل ارز دیجیتال تتر بپردازیم.

معرفی کامل ارز دیجیتال تتر

تتر یک ارز دیجیتال بر پایه بلاکچین است؛ که با نماد USDT در بازار رمزارزهای دیجیتالی شناخته می شود. ارزش یا قیمت یک ارز Tether برابر با 1 دلار آمریکا است. از تتر به عنوان نوعی استیبل کوین یاد می شود؛ زیرا اغلب قیمت پایداری دارد و توسط دلار کشور آمریکا حمایت می شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سایت معتبر coinmarketcap.com رمزارز تتر در رتبه سوم ارزهای برتر دنیا قرار دارد. رتبه اول و دوم ارزهای برتر دنیا به ترتیب به بیت کوین و اتریوم تعلق دارد. علت محبوبیت این ارز دیجیتال، پایین بودن میزان نوسانات آن نسبت به سایر ارزهای دیجیتال و ارائه خدمات مفید مانند یک رمزارز مجازی با نوسانات شدید است.

خالق Tether کیست؟

Brock Pierce، Craig Sellars و Reeve Collins بنیان گذار تتر هستند. تمام خالقان این رمزارز ارزشمند دارای رزومه قوی و شناخته شده ای هستند. هدف خالقان تتر، از تولید این استیبل کوین، ساخت یک مجموعه قوی از رمزارزهای پایدار بوده است. رمز ارز تتر توسط شرکتی به نام Tether Limited مدیریت و منتشر می شود. ارز دیجیتال USDT برای اولین بار در سال 2015 توسط کاربران بازار ارز دیجیتال خرید و فروش شده است؛ اما در سال 2017 بیشتر از 31 میلیون دلار از این ارز طی یک حمله سایبری به سرقت رفته است.

ارز دیجیتال تتر

ارز دیجیتال تتر

چرا استیبل کوین ها به وجود آمدند؟

استیبل کوین ها به عنوان یک دارایی کم نوسان یا پایدار شناخته می شوند. این نوع کوین های کریپتوکارنسی با هدف کم کردن نوسانات قیمت و همچنین انجام معاملات با کمترین میزان ضرر و در سریع ترین زمان به وجود آمده اند. تبادلات مالی روزانه توسط ارزهای غیر متمرکزی چون اتریوم، بیت کوین و…به دلیل نوسانات زیاد دشوار و غیرممکن است؛ بنابراین؛ ساخت استیبل کوین ها برای انجام مبادلات، انجام پرداخت ها و ثبت قراردادها ضرورت پیدا کرده است. استیبل کوین ها کارمزد تراکنش بسیار پایینی دارند و معاملات به واسطه آن ها با امنیت بالا و سرعت زیاد انجام می شود.

تتر چگونه تولید می شود؟

ممکن است تصور کنید که برای ساخت USDT نیاز به دستگاه ماینر یا استخراج کردن است؛ اما در پروسه تولید تتر از فرآیند ماینینگ استفاده نمی شود؛ چراکه در ساخت این استیبل کوین یک نهاد متمرکز ایفای نقش می کند. تتر در اثر رزور ارز فیات هنگام خرید ارز tether ساخته می شود. تصور کنید فردی بخواهد 50 دلار تتر خریداری کند؛ از آن جایی که قیمت دلار کشور آمریکا با usdt یکسان است؛ 50 عدد tether برای کاربر ساخته می شود. این نوع ارز دیجیتال در صورت تبدیل شدن به ارزهای فیات مانند usd آمریکا از بین می رود و از چرخه خارج تبادلات ارزی خارج می شود.

تفاوت USDT با BTC

مهم ترین تفاوت ارز دیجیتال USDT و BTC در استیبل کوین نبودن بیت کوین است. این تفاوت نشان دهنده متصل نبودن BTC به کالاهای واقعی و گره خوردن ارز تتر به دارایی های واقعی مانند دلار آمریکا است. تولیدات ارز دیجیتال بیت کوین با محدودیت همراه است؛ در حالی که برای ساخت tether محدودیتی وجود ندارد و نهاد سازنده این ارز با توجه به تقاضای کاربران برای ساخت آن اقدام می کند. از دیگر تفاوت های میان این دو ارز برتر دنیا، می توان به متمرکز بودن USDT و غیر متمرکز بودن ارز BTC اشاره کرد. یکی از اختلافات مهم میان این دو رمز ارز، برخورداری بیت کوین از بلاکچین مستقل یا اختصاصی است. این در حالی است که بلاکچین اختصاصی برای tether تعریف نشده است‌.

بلاکچین Tether

با توجه به اینکه TETHER یک توکن است؛ برای آن شبکه بلاکچین اختصاصی تعریف نشده است؛ بنابراین؛ خرید و فروش و انتقال USDT روی شبکه بلاکچین کوین های مختلف مانند ترون، اتریوم، بیت کوین، انجام می شود. امکان انجام تراکنش های مرتبط با ارز تتر روی بلاکچین سایر ارزهای دیجیتال به واسطه یک قرارداد هوشمند میسر می شود. نحوه پرداخت کارمزد تراکنش های tether که روی بلاکچین اختصاصی ارزهای دیگر انجام می شود، بر اساس ارزی است که از بلاکچین آن به عنوان بلاکچین میزبان تتر نام برده می شود.

مزایا و معایب usdt چیست؟

بسیاری از افراد اطلاعات زیادی درباره توکن TETHER ندارند و به همین علت از سرمایه گذاری روی این رمزارز ارزشمند صرف نظر می کنند. در ادامه مزایا و معایب این توکن محبوب آورده شده است؛ تا کسانی که در انجام معاملات USDT تردید دارند؛ به صورت آگاهانه برای خرید و فروش یا نگهداری طولانی مدت آن اقدام کنند.
مزایای ارز USDT عبارت اند از:

  • حفظ دارایی بدون نیاز به خرید ارزهای فیات یا کاغذی
  • قابلیت تبدیل آسان تتر به ارزهای فیات
  • تبدیل سریع ارز تتر به سایر رمز ارزها با کمترین کارمزد
  • نداشتن محدودیت در تولید آن
  • حمایت شدن آن توسط ارز فیات معتبر دلار
  • نداشتن نوسانات قیمتی شدید

معایب ارز USDT عبارت اند از:

  • نداشتن امکان خرید یا فروش آن ها در برخی از صرافی ها
  • نداشتن صرافی اختصاصی
  • شفاف و روشن نبودن عملکرد استیبل کوین تتر
 تتر

تتر

انواع تتر

رمز ارز تتر با توجه به اینکه بلاکچین کدام یک از ارزهای دیجیتال میزبان آن است؛ به سه نوع مختلف تقسیم بندی می شود. انواع تتر عبارتند از:

  • USDT ERC20: نمونه ای از دلار تتر است؛ که از بلاکچین اتریوم برای انجام تراکنش ها استفاده می کند. راه تشخیص این نوع تتر، وجود دو حرف OX در ابتدای آدرس آن است. این نوع تتر پرکاربردترین نوع USDT است؛ زیرا بیشتر صرافی ها و کیف پول ها از آن پشتیبانی می کنند.
  • USDT Omni: اگر استیبل کوین تتر برای انجام تراکنش های روزانه خود از بلاکچین بیت کوین استفاده کند، از آن به عنوان USDT OMNI نام برده می شود. چنانچه در شروع آدرس تتر از اعداد یک یا سه و همچنین bc1 استفاده شود؛ آن تتر روی بلاکچین BTC تراکنش های خود را انجام می دهد.
  • USDT TRON: در صورتی که میزبان دلار tether بلاکچین ارز دیجیتال ترون باشد، از آن تتر به عنوان دلار تتر ترون یا USDT TRON نام برده می شود. این نوع تتر به دلیل داشتن کارمزد پایین و سرعت بالا، با محبوبیت زیادی همراه است. آدرس دلار تتر ترون با حرف T آغاز می شود.

تبدیل انواع تتر به یکدیگر

در میان انواع تترهای موجود در بازار ارز دیجیتال، تتر ترون و تتر اتریوم از محبوبیت بیشتری نسبت به تتر بیت کوین برخوردار است. به همین دلیل اغلب کاربران مایل هستند تا با نحوه تبدیل این تترها آشنا شوند. اولین قدم برای تبدیل انواع تتر به یکدیگر، ثبت نام در یک کیف پول یا صرافی است که از هر دو نوع تتر حمایت می کند. بعد از ثبت نام باید تعدادی tether برای انجام این تبدیل به کیف پول موردنظر وارد شود. حالا می توان مانند سایر تبادلات ارز دیجیتال، این سه نوع تتر را به یکدیگر تبدیل کرد. نکته ای که در تبدیل این رمزارز وجود دارد؛ داشتن مبدا و مقصد یکسان است؛ در غیر این صورت تمام تترها بدون اینکه به نوع دیگری تبدیل شوند، از بین می روند.

کاربرد ارز دیجیتال تتر

کاربرد ارز دیجیتال تتر بسیار متنوع است. امروزه بیشتر کسانی که در بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری می کنند، با ارز USDT آشنا هستند و از آن برای سرمایه گذاری، استیکینگ و همچنین تبدیل ارزها استفاده می کنند. پشتیبانی اغلب صرافی های خارجی و ایرانی از tether باعث شده است تا علاوه بر کاربران عادی، درصد زیادی از شرکت ها و سازمان های بزرگ در دنیا از آن برای ذخیره دارایی یا سرمایه گذاری استفاده کنند. چنانچه کاربری بخواهد با وجود نوسانات شدید بازار، سود خود را حفظ کند، خرید ارز دیجیتال تتر برای او بهترین گزینه است.

بهترین کیف پول های Tether

کیف پول ارز دیجیتال تتر

کیف پول ارز دیجیتال تتر

نگهداری ارز تتر زمانی امکان پذیر است که کاربر بتواند کیف پول امن و مطمئنی را انتخاب کند. کیف پول های متنوعی از ارز تتر پشتیبانی می کنند؛ اما همه آن ها قابلیت خرید، فروش و نگهداری ارز tether را به صورت همزمان ندارند. انواع کیف پول تتر به شرح زیر است:

  • TETHER WALLET
  • TRUST WALLET
  • TERZO WALLET
  • COINOMI WALLET
  • ATOMIC WALLET
  • LEDGER NANO WALLET
  • TETHER FREE WALLET

امنیت تتر

نگرانی اغلب کاربران برای خرید ارز تتر، امنیت آن است؛ زیرا حمایت نشدن این ارز توسط usd موجب بی ارزش شدن آن می شود؛ اما کاربران فعال حوزه ارز دیجیتال به امنیت فوق العاده بلاکچین اتریوم و بیت کوین آشنا هستند و می دانند آن دسته از تترهایی که توسط بلاکچین این ارزها میزبانی می شوند؛ امنیت بسیار بالایی دارند. در واقع الگوریتم های هش شبکه بلاکچین بیت کوین، ترون، اتریوم و… تضمین کننده امنیت این توکن هستند. اما در حالت کلی بهتر است که با روش های کلاهبرداری تتر آشنا شوید تا از دارایی خود در مقابل افراد سودجو و کلاهبردارها محافظت کنید.

سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال تتر

اغلب سرمایه گذاران به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستند که آیا سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال تتر خوب است؟ هستند؛ اما متاسفانه امکان ارائه یک پاسخ محکم برای این سوال وجود ندارد؛ زیرا هر فردی با توجه به علاقه، اطلاعات و دانشی که در زمینه معاملات ارز دیجیتال دارد، سرمایه گذاری روی ارز تتر را انتخاب می کند. با این وجود اکثریت کسانی که در حوزه ارز دیجیتال به صورت تخصصی فعالیت می کنند، سرمایه گذاری روی ارز تتر را خوب می دانند؛ چراکه خرید این ارز یک گام موثر برای ورود به سرمایه گذاری در بازار کریپتو و جدا شدن از بازارهای سنتی است.

خرید USDT

اغلب صرافی های معتبر دنیا مانند بایننس با ایجاد محدودیت مانع از فعالیت کاربران ایرانی در بازار ارز دیجیتال شده اند؛ بنابراین؛ بهتر است کسانی که قصد سرمایه گذاری روی ارز تتر را دارند، خرید آن را از صرافی های معتبری در ایران انجام دهند. هیرادکس یک صرافی آنلاین معتبر در حوزه ارز دیجیتال است؛ که امکان خرید و فروش امن و آسان ارزهای دیجیتالی را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است. کافیست تا در این صرافی آنلاین ثبت نام کنید و به انجام معاملات با ارز USDT بپردازید. در صرافی آنلاین هیرادکس امکان خرید تتر به تومان برای کاربران فراهم شده است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.