آموزش کامل متامسک، راهنمای نصب و استفاده (آپدیت 2023)

8 خرداد 1402
آموزش کامل متامسک

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

برای نگهداری ارز دیجیتال شما نیاز به کیف پول ارز دیجیتال دارید. کیف پول‌ های زیادی در حال حاضر برای ذخیره ارزهای دیجیتال معرفی شده اند. یکی از محبوب ترین ولت های ارز دیجیتال، کیف پول متامسک (metamask) است. کیف پول ارز دیجیتال در انواع مختلف کاغذی، نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارد. متامسک یک کیف پول مبتنی بر وب، یک کیف پول رایگان، منبع باز و آنلاین است. متامسک کیف پول اختصاصی بلاک چین اتریوم است که مانند پلی بین مرورگرهای معمولی و بلاکچین اتریوم عمل می‌کند.

این کیف پول به دلیل قابلیت های زیادی که دارد توانسته است به یکی از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال تبدیل شود. در این مطلب قرار است نصب متامسک را با زبانی ساده توضیح بدهیم و به تمام سوالات رایج در ارتباط با آن پاسخ دهیم. اگر قرار است شما هم از این کیف پول برای نگهداری یا خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کنید. حتما در ادامه با ما همراه باشید.

راهنمای نصب کیف پول متامسک

برای اینکه متامسک را به صورت افزونه روی مرورگر خود داشته باشید باید به سایت اصلی متامسک مراجعه کنید. ما در این آموزش نحوه افزودن افزونه متامسک را به مرورگر کروم آموزش می دهیم.

بعد از آنکه وارد سایت اصلی متامسک شدید، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

ثبت نام در متامسک

ثبت نام در متامسک

روی گزینه Download for کلیک کنید. تا به صفحه زیر هدایت شوید.

ورود به متامسک

ورود به متامسک

روی گزینه Add to Chrome کلیک کنید تا مراحل نصب برای شما شروع شود. بعد از آنکه افزونه به مرورگر شما اضافه شد، شما باید برای خود یک حساب کاربری ایجاد کنید. روی افزونه کلیک کنید تا صفحه زیر برای شما نمایش داده شود:

آموزش کامل متامسک

آموزش کامل متامسک

روی Create a new wallet کلیک کنید. در صفحه ای که برای شما در مرحله بعد باز خواهد شد، موافقت خود را با قوانین و مقررات متامسک اعلام کنید. سپس لیستی از ۱۲ کلمه به شما نشان داده می‌شود. این عبارت seed شماست و در صورتی که رمز عبورتان را فراموش کنید، می‌توانید از آن برای بازیابی کیف پول دیجیتال خود استفاده کنید. عبارت seed از نظر امنیتی بسیار مهم است و نباید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. هر کس که این عبارت را داشته باشد، به ارز دیجیتال شما هم دسترسی خواهد داشت. عبارت seed را در جایی امن ذخیره و نگهداری کنید.

اکنون کیف پول شما راه اندازی شده است و شما می توانید کار با کیف پول ارز دیجیتال متامسک خود را شروع کنید. به همین سادگی!

مهم ترین مزیت متامسک چیست؟

بدون تردید مهمترین ویژگی این کیف پول سهولت استفاده از آن است. پروسه ثبت نام بسیار راحت است و شما حتی نیاز به وارد کردن ایمیل خود هم ندارید و می توانید تنها در عرض چند دقیقه کیف پول متامسک خود را ایجاد کنید. رابط کاربری ساده این کیف پول، یکی دیگر از مزیت‌های آن است. اگر در حوزه کریپتو مبتدی هستید و تا به امروز تجربه خرید و فروش ارز دیجیتال را نداشته اید باید بگوییم که متامسک یک گزینه بسیار مناسب برای شما است؛ زیرا رابط کاربری بسیار ساده ای دارید و کاملا قابل درک است. برخورداری از امنیت بالا، یکی دیگر از ویژگی های مهم متامسک است. زیر اطلاعات شما در مرورگرتان رمزگذاری می‌شود و هیچ‌کس به‌جز خودتان به آن دسترسی نخواهد داشت.

آیا متامسک امن است؟

امنیت متامسک

امنیت متامسک

یکی از چالش های مهم افرادی که می خواهند یک کیف پول ارز دیجیتال انتخاب کنند، در مورد امن بودن ولت است. متامسک یک کیف مبتنی بر وب است که در مقایسه با کیف پول های سخت افزاری از امنیت کمتری برخوردار است؛ اما این تا حد زیادی به شما بستگی دارد؛ زیرا در صورتی که بتوانید اقدامات امنیتی که متامسک برای حفظ دارایی ارز دیجیتال شما در نظر گرفته است را رعایت کنید احتمال هرگونه خطری را به صفر خواهید رساند. برخی از این اقدامات مهم عبارت است از:

  • گذرواژه‌های خود را با هیچ فرد دیگری در میان نگذارید.
  • مراقب سایت‌های جعلی که مشکوک به فیشینگ هستند باشید.
  • نسخه پشتیبان گذرواژه‌های امنیتی خویش را در چند محل امن ذخیره کنید.
  • اگر در ارتباط با استفاده از این کیف پول دچار مشکل شده‌اید، بهتر است با بخش پشتیبانی این کیف پول ارتباط برقرار نمایید و از افراد دیگر کمک نگیرید.

کدام ارزهای دیجیتال را می‌توان در متامسک نگهداری کرد؟

متامسک در ابتدا فقط از اتریوم و توکن‌های این شبکه پشتیبانی می‌کرد، اما در حال حاضر از رمز ارزهای بسیاری از شبکه ها پشتیبانی می کند و می توان بسیاری از ارزهای دیجیتال را در این کیف پول نگهداری کرد. تعدادی از رمزارزهایی که شما می توانید در این ولت نگهداری کنید عبارت است: اتریوم، تتر، یونی سواپ، شیبا اینو، چین لینک، یو اس دی کوین، دای، سندباکس و …

آیا متامسک از توکن‌های غیرمثلی (NFT) پشتیبانی می‌ کند؟

پشتیبانی متامسک از توکن های ان اف تی

پشتیبانی متامسک از توکن های ان اف تی

متامسک در یکی از آخرین آپدیت های خود به یکی از مهم ترین نیازهای کاربران خود جواب داد. آن هم امکان ذخیره و انتقال توکن های غیر مثلی بود. با افزایش محبوبیت توکن های غیر مثلی افراد زیادی به استفاده از آن‌ ها روی آوردند. با توجه به همین موضوع بود که کیف پول های زیادی این توکن ها را به لیست ارزهایی که از آن ها پشتیبانی می کردند، افزودند؛ اما بیشتر آنها این قابلیت را با همراه با محدودیت هایی در اختیار کاربران قرار داده بودند. این در حالی است که ذخیره nft و انتقال توکن غیر مثلثی در متامسک بدون محدودیت است.

آیا متامسک رایگان است؟

در جواب این سوال باید بگوییم بله متامسک یک کیف پول ارز دیجیتال رایگان است و نیازی نیست که شما برای نصب آن هزینه ای پرداخت کنید اما توجه داشته باشید که برای تراکنش‌ها باید کارمزد بپردازید. این کارمزد با توجه به شبکه ای که تراکنش را در آن انجام می دهید متغیر است. حتما قبل از هرگونه انتقال ارز دیجیتال در متامسک، کارمزد آن را بررسی کنید.

کیف پول متامسک را چگونه بازیابی کنیم؟

بازیابی کیف پول ارز دیجیتال یکی از چالش های اغلب افرادی است که معاملات ارز دیجیتال انجام می دهند. یکی از مهم ترین ویژگی های متامسک این است که شما می توانید با استفاده از عبارت بازیابی Seed / Secret Recovery Phrase می توانید این کار را انجام دهید و به کیف پول خود دسترسی داشته باشید؛ اما در صورتی که این عبارت بازیابی را هم گم کرده باشید خبر بد این است که دسترسی مجدد به کیف پول شما عملا صفر است.

آیا متامسک بهترین و امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال است؟

کیف پول متاسک به دلیل داشتن قابلیت های زیاد در حال حاضر به عنوان بهترین کیف پول ارز دیجیتال به شمار می‌رود. شما می توانید برای نگهداری دارایی ارز دیجیتال خود از این کیف پول استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که اگر شما امن ترین کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب کنید اما از اطلاعات خود به خوبی محافظت نکنید، دارایی شما در خطر خواهد بود.

به همین دلیل هنگام استفاده از این کیف پول تمام اقدامات امنیتی را انجام دهید و از به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با دیگران اجتناب کنید. کار کردن با ولت متامسک نسبتا آسان است، اما اگر در حین نصب یا استفاده از آن دچار مشکل شدید می توانید در قسمت نظرات برای ما بنویسید تا شما را راهنمایی کنیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همه کاربران هیرادِکس میتوانند با لینک اختصاصی دعوت خود، دوستانشان را به هیرادِکس دعوت کنند و بسته به سطح کاربری، بین 20 تا 40 درصد از تراکنش های دوستان خود را به طورمادالمعر درآمد کسب کنند.